از این سفر تا آن سفر (مرتبط با سفر زیارتی اربعین)

     تفاوت‌های زیادی بین سفر معنوی کربلا و سفرهای تفریحی به نقاطی مانند ایتالیا و آنتالیا و اروپا وجود دارد و اصولا شاید قیاس بین این دو سفر کار درستی نباشد، اما از آنجا که معمولاً خناسان و مغرضین تلاش می‌کنند تا هر چه در توان دارند را برای تخریب سفر معنوی کربلا به کار ببرند، لذا ذکر چند نکته در این رابطه ضروریست.

۱، بنا بر اعلام مسئولین سازمان گردشگری و میراث فرهنگی کشور، ایرانیان در مجموع هر ساله به‌طور میانگین حدود ۱۰ میلیون سفر خارجی انجام می‌دهند که حدود ۲۰ درصد آن سفر زیارتی و مابقی آن تحصیلی، کاری، درمانی و عمدتاً تفریحی و سیاحتی است.

۲، از آنجا که هزینه پذیرایی و مکان استراحت زائرین کربلا تماماً توسط مردم سخاوتمند و میهمان‌نواز عراق تأمین می‌شود و معمولاً مسافرین از راه زمینی و بدون خرید و سوغاتی به کشور باز می‌گردند، لذا این سفر ارزانترین سفر خارجی برای ایرانیان محسوب می‌شود.

۲، این در حالی است که تقریباً تمامی سفرهای تفریحی و سیاحتی و یا غیر آن از طریق شرکت‌های هواپیمایی داخلی و اکثراً خارجی انجام می‌شود و لذا هزینه‌های هنگفتی را برای تأمین بهای بلیط رفت و برگشت، هزینه جا و مکان، هزینه تغذیه و تردد و سایر هزینه‌ها به مسافرین و در واقع به نظام اقتصادی کشور تحمیل می‌کند، ضمن این که خرید سوغاتی و سایر کالاها و محصولات خارجی توسط مسافرین این‌گونه سفرها جزء لاینفک سفر به شمار می‌رود که در مجموع سبب می‌شود تا ارز زیادی از کشور خارج شود.

۳، برخلاف سفرهای تفریحی و سیاحتی که مسافرین برای خرید و سایر هزینه‌ها هرچه بتوانند ارز از کشور خارج می‌کنند، اما در سفر کربلا که عمدتاً توسط قشر محروم و متوسط جامعه انجا می‌شود، نه تنها مسافرین نهایت تلاش را به عمل می‌آورند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی نمایند، بلکه معمولاً تلاش می‌کنند تا برای کمک به تأمین دلار موردنیاز کشور، وجوه همراه خود اعم از (ریال و دینار) را در مقصد به دلار تبدیل نموده و به کشور بازگردانند.

۴، حاصل سفرهای تفریحی و سیاحتی معمولاً انتقال فرهنگ مذموم غربی و ترویج فساد و فحشا در کشور است و معمولاً به گسترش ناهنجاری‌های اخلاقی منتهی می‌شود در حالی که سفرهای زیارتی بُعد معنوی جامعه را تقویت نموده و آرامش روحی و روانی را برای زائری و حتی جامعه به ارمغان می‌آورد.

۵، خریدهای مسافرین سفرهای تفریحی و سیاحتی می‌تواند به رکود و تعطیلی مراکز تولیدی و بیکاری جوانان کشور منتهی شود، اما سفر معنوی کربلا نه‌تنها چنین نتیجه‌ای را در بر ندارد، بلکه با ترویج اصول و ارزش‌های اسلامی و تقویت مولفه وجدان کاری، رشد و رونق تولید را به همراه دارد.

۶، سفرهای معنوی سبب امیدواری و تقویت و استحکام روابط دوستانه بین مسلمین کشورهای جهان اسلام می‌شود و متضمن ایجاد و تقویت امنیت کشور است، در حالی که سفرهای تفریحی و زیارتی اگر به خاطر برخی رفتارهای غلط مسافرین ایرانی، نتیجه منفی به همراه نداشته باشد، حداقل نتیجه مثبت چندانی را هم در پی ندارد.

۷، سفر زائرین کربلا برای مردم و شهرهای مسیر کربلا در داخل کشور نیز خیر و برکت مادی و معنوی به همراه دارد و باعث بهبود معیشت مردم و نیز رونق اقتصادی و بهبود زیرساختهای شهری آنها می‌شود، اما قطعاً در سفرهای تفریحی و زیارتی این بهره نصیب بیگانگان می‌شود.

۸، چون همه تلاش مردم عراق و نیز زائرین کربلا در ایام اربعین واقعاً قربه‌الی‌الله است، لذا برای همه عزاداران اعم از عراقی و غیرعراقی خیر و برکت به همراه دارد و لذا هر سال بر کمیت و کیفیت آن افزوده می‌شود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۷/۶/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *