بدون رودربایستی با متولیان نظام تعلیم و تربیت

     این درست است که تعلیم و تربیت شغل انبیاء بوده و معلمی مقام رفیعی است که همواره باید ارج نهاده شود، اما صرفنظر از شعارهای متداول در مورد اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت و نقش معلم و مدرس در رشد و ارتقاء مادی و معنوی جامعه، نباید فراموش کنیم که تکریم و تعظیم مقام معلم و مدرس (استاد) هنگامی پذیرفتنی است و نهادینه می‌شود که معلمین عزیز و اساتید بزرگوار به درستی و با کمال صداقت و دقت به وظیفه و رسالت آموزشی و به خصوص تربیتی خود عمل نمایند.

     البته بخش عمده معلمین مدارس و ایضاً اساتید دانشگاه‌های کشور ما افراد متخصص، ارزشی، انقلابی و متعهدی هستند که در کنار ایفای نقش آموزشی، پیوسته با عنایت به اصول و ارزش‌های اسلامی و ایرانی، تمام تلاش خود را معطوف تربیت صحیح و اصولی فرزندان این مرز بوم نیز نموده‌اند، اما متأسفانه افرادی هم وجود دارند که به بهانه‌های مختلف بعضاً واقعی و عمدتاً غیرواقعی تنها در حد رفع تکلیف در محل کار خود (محیط آموزشی) حاضر می‌شوند.

     اما بدتر از این گروه، افرادی هستند که نه‌تنها انگیزه چندانی برای تلاش در جهت رشد و تعالی ابعاد مختلف ساختار فکری، ذهنی، روحی، روانی، اخلاقی و معنوی متعلمین خود ندارند، بلکه با تزریق افکار و عقاید ناصواب و پاشیدن بذر ناامیدی در بین جوانان و نوجوانان و ارائه تصاویر رؤیایی نادرست و بعضاً کاذب از دنیای غرب، زمینه انحراف دانش‌آموزان و دانشجویان کشور را فراهم می‌کنند و به جای تربیت اخلاقی و رفتاری و امید دادن به فرزندان این مرز و بوم، آنها را به اعتراض و نافرمانی مدنی و یا به مهاجرت و جلای وطن ترغیب وتشویق می‌کنند.

     بنابراین با جرأت می‌توان گفت اگر هم مشکلی در سیستم مدیریتی و نظام اداری کشور وجود دارد، اگر کشور با مشکلات اقتصادی و فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند، اگر برخورد با اساتید و معلمین شایسته شأن و جایگاه والای معلمی و استادی نیست، اگر حقوق مادی و معنوی آنها متناسب با ارزش کار آنها رعایت نشده است، قطعاً بخش عمده علت را باید در نتیجه کار خود آنها (متولیان بخش فرهنگی به‌خصوص معلمین و اساتید) جستجو نمود.

     به عبارت دیگر از آنجا که مدیران و مسئولین و کارشناسان کنونی که امروز به عملکرد برخی از آنها اعتراض می‌شود، در واقع دست‌پرورده‌های دیروز همین متولیان نظام تعلیم و تربیت هستند، لذا باید گفت که مشکلات موجود در جامعه، پیامد و نتیجه کار متولیان نظام تعلیم و تربیت (به‌ویژه معلمین و اساتید) و نقص کار آنها در سطوح مختلف است.

     البته بدیهی است که خانواده و جامعه و ایضاً رسانه‌ها نیز در تربیت افراد نقش اساسی دارند، اما از آنجا که حدود ۱۲ سال از بهترین زمان تربیت‌پذیری کودکان، نوجوان و جوانان در اختیار آموزش و پرورش (معلمین عزیز) و پس از آن نیز در اختیار مراکز آموزش عالی کشور (اساتید دانشگاه‌ها) قرار دارد، لذا بی‌شک می‌توان مدعی شد که وجود خانواده متدین و جامعه سالم و افراد متعهد و متخصص و مصون‌سازی آنها در برابر تهدیدات فرهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی نیز مشروط به برخورداری جامعه از نظام تعلیم و تربیت اصولی و مربیان مؤمن و متعهد و دلسوزی است، که نقش تربیتی خود را به درستی ایفا نمایند.

     بنابراین اگرچه بخش عمده مشکلات مطرح در جامعه غیرواقعی و حاصل بزرگنمایی و سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند است، اما حداقل قشر فرهیخته و فرهنگی کشور نمی‌توانند انتظار داشته باشند که نتیجه کارشان به چیزی بیشتر و بهتر از آنچه اکنون وجود دارد منتهی شود.

     کلام آخر این که؛ اگر قرار باشد مشکلات در بخش‌ها و موضوعات مختلف به طور کامل ریشه‌کن شود، باید نظام آموزشی و به‌خصوص پرورشی (تربیتی) به معنای واقعی کلمه متحول و مربیان جامعه در نحوه انجام وظایف و رسالت آموزشی و تربیتی خودشان تجدیدنظر نمایند.

     ذکر مجدد این نکته نیز ضروریست که بخش قابل توجهی از آنچه هم اکنون به عنوان مشکل در جامعه مطرح است، حاصل بزرگنمایی و سیاه نمایی‌های غیرواقعی دشمنان است که قطعاً این موارد با اصلاح نظام فکری و فرهنگی افراد جامعه به راحتی و خود به خود از فهرست مسائل و مشکلات حذف خواهند شد.

     یادآوری این نکته نیز ضروری است که؛ متأسفانه عدم شناخت کافی برخی از مدیران، مسئولین و همچنین کارشناسان دستگاه‌های ذیربط از جمله منولیان بخش فرهنگی نسبت به اصول و مبانی اسلامی و نیز فقدان سازوکار مناسب برای تعامل سازنده حوزه‌های علمیه با مراکز آموزشی (از مدرسه تا دانشگاه) و همچنین ضعف محتوایی متون آموزشی، مشکلات در این زمینه را تشدید نموده است.

     توضیح؛ علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به «قسمت تعلیم و تربیت در بخش مهمترین مطالب سایت» در (گوشه سمت چپ بالای صفحه اصلی) مراجعه و سایر مطالب ارائه شده را ملاحظه و مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۶/۸/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    مربی باید تربیت شده باشد که بتواند تربیت کند امروز هر کسی که دیگر کار دولتی ندارد سعی می‌کند یا آزمونهای استخدامی آموزش و پرورش خود را معلم کند تا بتواند نانی به کف آرد
    درحالی که معلم کسی باشد که دغدغه بچه ها را داشته باشد و در حوزه سعادت اخروی و تربیت دینی احساس مسئولیت کند

  2. حسنوند گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    تشکر از مطالب مربوط به حوزه تعلیم و تربیت

  3. محمدی نیا گفت:

    احسنت، طیب الله
    معلمین و اساتید خیلی موثرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *