چه کسی حاکمیت کشورها را نقض می‌کند؟

     چند روز قبل وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران به مقر گروهک‌های تروریستی و جاسوسی موساد در اربیل عراق، ضمن محکوم کردن این حملات اعلام کرده که این اقدام باعث تضعیف حاکمیت دولت عراق می‌شود.

     اما سردمداران آمریکایی نگفته‌اند چطور حمله به گروهک‌های تروریستی و جاسوس‌های صهیونیستی در منطقه که همگی هم‌پیمان و دست‌پرورده خود آنها هستند، تضعیف حاکمیت کشور عراق محسوب می‌شود، اما لشکرکشی آنها به منطقه و اشغال سایر کشورها در نقاط مختلف جهان و قتل عام مردم و غارت منابع آنها توسط آمریکا نقض حاکمیت کشورهای هدف محسوب نمی‌شود.

     چطور اشغال چندین ساله و بدون مجوز خاک عراق و بی‌توجهی به اخطار مردم و مسئولین این کشور برای خروج آنها از عراق، نقض حاکمیت نیست، اما حمله موشکی به دلالانی که در حال دزدی نفت این کشور به نفع صهیونیست‌ها بوده و هستند، باعث تضعیف حاکمیت عراق است.

     چطور حضور بدون دعوت در میان گروه‌های جنایتکار تروریستی در کشور سوریه و چنبره زدن بر مخازن نفتی این کشور و سرقت این منابع، تضعیف حاکمیت کشور سوریه نیست، اما حمله به نوچه‌های تروریست شما تضعیف حاکمیت است.

     چطور اشغال چندین ساله افغانستان در سال‌های اخیر و قتل عام مردم عادی این کشور و حتی حمله هوایی به مراسم عروسی آنها و سرقت از معادن لیتیوم و سایر منابع این کشور نقض حاکمیت به حساب نمی‌آید، اما حمله ایران به گروهک‌های تروریستی، نقض حاکمیت قلمداد می‌شود.

     داستان اشغالگری، ظلم و جنایت و دخالت شما در امور سایر کشورها فقط محدود به چند موضوع و چند کشور نمی‌شود و بیشتر موضوعات و اکثر کشورها در نقاط مختلف جهان را در بر می‌گیرد، پس به جای غلط زیادی در مورد نقض حاکمیت کشورها، تا دیر نشده شرتان را از سر مردم این منطقه کم کنید و بروید.

     اما کشورهای منطقه نیز با استناد به نقش‌آفرینی‌های کشور ایران در مقابله با استکبار و تروریسم، باید بدانند که ایران اسلامی همواره خیرخواه همسایگان خود بوده و همه کشورهای منطقه را دوست و برادر خود می‌داند و حاکمیت همه کشورهای جهان به جز رژیم جعلی و اشغالگر قدس را محترم می‌شمارد.

     در عین حال کشورهای مذکور نباید فراموش کنند که این دوستی و برادری مشروط به رعایت متقابل منافع و رفتار صادقانه از سوی همسایگان است و لذا شایسته است از گرفتار شدن در دام فریبکاری غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها اجتناب نمایند.

     همه ما باید به یاد داشته باشیم که امنیت و آرامش هر یک از کشورهای منطقه، مستلزم امنیت و آرامش در دیگر کشورهای منطقه و پرهیز از همکاری با بیگانگانی است که بدون دعوت از آن سوی دنیا برای ایجاد آشوب و ناامنی و سرقت و چپاول منابع آنها وارد این منطقه شده‌اند.

     نکته قابل تأمل دیگر این است که در این زمینه یعنی ضرورت خودداری از میزبانی گروهک‌های معارض ایران قبلاً توسط مسئولین جمهوری اسلامی به همه کشورهای هدف اخطار داده شده بود و گفته شده بود همان‌طور که اجتناب از پناه دادن و مقابله با معارضین شما برایتان حائز اهمیت است، برای جمهوری اسلامی نیز قابل قبول نیست که همسایگانش میزبان گروهک‌های معارض و دشمن ایران باشند.

     یک سوال هم باید از مسئولین محترم کشور عراق پرسیده شود که چطور برای دخالت‌های مکرر و حتی اشغالگری گاه‌وبی‌گاه دیگر همسایه خود چنین موضعی اتخاد نکرده و سفیرشان را فراخوان نکرده‌اند، اما در برابر اقدام محدود و به حق کشور دوست و شریک استراتژیک خود چنین واکنشی نشان داده‌اند؟ آیا این برخورد بازی در زمین دشمن مشترک نیست؟

     نکته آخر این که در تمام حملات موشکی و پهپادی صورت گرفته از سوی ایران، فقط دلال‌ها و جاسوس‌های صهیونیستی، گروهک‌های مسلح و تروریست‌ها اعم از ایرانی یا غیرایرانی هدف قرار گرفته‌اند و آسیبی متوجه شهروندان این کشورها نشده است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۸/۱۰/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *