بعداً نگویید که نگفتند / در مورد برجام

     اگر چه آمریکایی ها همچنان بر تداوم زیاده خواهی های خود اصرار دارند و همچنان متکبرانه در مورد کشورهای مختلف جهان از جمله ایران اسلامی سخن می‌رانند، اما ظاهراً در برابر مقاومت دلیرانه مردم این سرزمین، مستأصل شده و به تدریج در حال عدول از مواضع قبلی خود در مورد برجام هستند و در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای از خود نرمش نشان داده و حاضر شده‌اند مجدداً به این توافقنامه بین‌المللی بازگردند.

اما مهمترین علل استقبال آمریکا برای بازگشت به برجام چیست؟

۱-  فراهم نمودن شرایط برای استفاده  مجدد از مزیت اهرم مکانیزم  ماشه در زمان مناسب در قالب ابزاری مؤثر برای تهدید به عنوان چماق و اهرمی برای ارعاب و اعمال فشار  بیشتر بر ایران.

۲- تداوم سیاست وقت کشی با ارائه وعده‌های واهی و توخالی یا ناچیز و کم‌ارزش و با هدف فریب مسئولین کشور برای تداوم تحریمها و فشار بیشتر بر ایران و نیز جلوگیری از پیشرفت عرصه هسته‌ای و رشد علمی دانشمندان ایرانی.

۳- قرار دادن توپ در زمین ایران با هدف مظلوم نمایی و برون رفت از انزوای سیاسی ناشی از خروج احمقانه ترامپ از برجام.

۴- فراهم نمودن شرایط برای بازگشت تحریمهای سازمان ملل با طرح اتهامات واهی در زمان مقتضی.

۵- فریبکاری برای جلب رضایت مسئولین ایرانی جهت فراهم نمودن شرایط بازگشت مجدد به برجام به منظور اجرای اهداف موردنظر.

با توجه به این نکات، مسئولین محترم باید چند نکته و سوال مهم را در این رابطه مورد توجه قرار دهند.

۱- آیا واقعاً با بازگشت آمریکا به برجام (با فرض رفع کامل تحریمهای هسته‌ای از سوی این کشورتحریم‌های ثانوی آمریکا برای سایر اتهامات واهی مانند؛ حقوق بشر و پولشویی و حمایت از تروریسم و یا تحریم‌های موشکی، مجدداً مانع از تبادلات مالی و تجاری ایران با سایر کشورها نخواهد شد.

۲- اصولاً آیا ضمانتی وجود دارد که آمریکایی‌ها بهانه‌های مشابه و جدیدی را مطرح نکنند و از طُرق دیگر، کشور ما را مورد تحریم‌های ظالمانه خود قرار ندهند.

۳- با توجه به این‌که ذخایر معدنی اورانیوم ایران محدود است و قطعاً به هنگام نیاز احتمالی ایران، از واردات آن نیز جلوگیری خواهند کرد، چنانچه آمریکا به برجام بازگردد و اورانیوم  غنی سازی شده جدید را مجدداً مصادره نماید و دوباره تعهداتشان را نقض کند، خسارت وارده چگونه جبران خواهد شد؟

۴- آیا نیاز نیست، از هم‌اکنون برای اخذ ضمانتهای بین‌المللی مستحکم، مطمئن و قابل اجرا، تدابیر لازم اندیشیده شود.

     به همین دلیل همان گونه که رهبر معظم انفلاب تأکید نمودند،  ایران در هر صورت نباید قبل از راستی آزمایی، اخذ ضمانتهای معتبر و دریافت خسارتهای قبلی، با ورود مجدد آمریکا به برجام موافقت کند، چرا که با توجه به تجارب قبلی ناشی از بدعهدی‌های آمریکا، تکرار این ماجرا خیانتی آشکار و نابخشودنی در حق کشور و مردم بزرگ ایران تلقی خواهد شد.

     در این رابطه از آزادسازی دارئیهای ایران در سراسر جهان و بازگشت آن به داخل کشور بابد به عنوان اولین مرحله راستی آزمایی نام برد، مرحله دوم می‌تواند شامل پرداخت خسارتهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه توسط آمریکا باشد و مرحله سوم به مذاکره در مورد نحوه تعامل آژانس برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از پایان تعهدات اختصاص داده شود.

    توضیح: علاقه‌مندان می‌توانند در صورت تمایل، برای ملاحظه و مطالعه انتقادات و پیشنهادات سنوات گذشته اینجانب در رابطه با این موضوع، واژه «برجام» را در سایت ره توشه (rahtooshe.com) جستجونمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۵/۱۲/۹۹

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *