چرا در اسلام اینقدر بر داشتن حجاب تأکید شده است؟ / به مناسبت گرامیداشت هفته عفاف و حجاب

     زیبایی هدیه است از سوی خدا و کمال توشه‌ای است که می‌تواند حاصل عمل خود انسان و یا لطف الهی باشد و جمال انسان زمانی ارزشمند است که با کمالات انسانی همراه باشد، از همین‌رو برخی زن با جمال اما فاقد ‌کمالات انسانی را به جعبه کادویی تشبیه می‌کنند که درونش خالیست و فقط ظاهر زیبا و البته ناپایدار دارد.

    ظاهرأ خودنمایی و به تعبیر قرآن تبرج در ذات زن قرار دارد و خانم‌ها مایلند که دیده شوند، اما در همین قرآن توصیه شده که این خودنمایی نباید به محیط خارج از خانه سرایت پیدا کند.

     این توصیه نه تنها متضمن سلامت اخلاقی جامعه است، بلکه قوام و دوام محیط خانواده و مهمتر از همه، حفظ جایگاه، موقعیت ومنزلت خود زن در جامعه و محیط خانواده را تضمین می‌نماید.

     بنابراین دلایل این توصیه را می‌توان در نکاتی مانند آنچه در ادامه مورداشاره قرار خواهد گرفت، جستجو نمود:

  • زن با خودنمایی در برابر دیگران (نامحرم و حتی محرم غیر از همسر) و در خارج از محیط خانه، شخصأ مرتکب گناه می‌شود و طبیعتأ باید منتظر عقوبت دنیوی و اخروی آن باشد.
  • با این عمل خود (بدحجابی و بی‌حجابی، آرایش و لباس و رفتاری که جلب توجه می‌کند، هم‌صحبت شدن با نامحرم و در مجموع اقداماتی که سبب انگشت نما شدن وی می‌شود) باعث تحریک احساسات جنسی بسیاری از مردان و به خصوص جوانان می‌شود و ممکن است همانند شیطان آنها را مستقیم یا غیرمستقیم به سوی انجام انواع گناه (کوچک یا بزرگ) سوق دهد که قطعأ عامل اولیه آن (زن‌های مورداشاره) در گناه آنها شریکند و از عقوبت گناه این افراد نیز در امان نخواهد بود.
  • خانم‌هایی که با سر و وضع نامناسب در محیط خارج از خانه حضور پیدا می کنند، اول از همه در حق خود و خانواده خود مرتکب ظلم می‌شوند، چون بی‌شک همان تاثیری که حضور نامناسب آنها بر مردان جامعه دارد، همان تاثیر را خانم‌هایی که وضعیت مشابه دارند بر همسر او دارند و پرونده‌های موجود در دادگاه‌های خانواده نیز حاکی از آن است که ریشه بسیاری از اختلافات و دعواهای خانوادگی و دلزدگی مردان از همسرانشان و انتظارات غیرمنطقی و نامتعارف از آنها را باید در همین نکته جستجو نمود.
  • معمولأ نظر غالب افکار عمومی جامعه نسبت به این‌گونه خانم‌ها چندان خوب نیست تا جایی که حتی بسیاری از مردان هوسران نیز حاضر نیستند با زنها و دخترانی که با وضعیت نامناسب و آرایش غلیظ وارد جامعه می شوند و مردم آنها را در حد زنان بدکاره می‌دانند، به شکل دائمی ازدواج کنند.
  • در این مورد نیز پرونده‌های موجود در محاکم قضایی نشان می‌دهد که اکثریت قاطع خانم‌هایی که مورد ربایش یا تعرض و سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند، از بین زنان و دخترانی بوده و هستند که معمولأ با وضعیت نامناسب در جامعه حاضر می‌شده‌اند.
  • این اقدام خانم‌ها به قانون گریزی در جامعه دامن می‌زند و باعث افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی در ابعاد مختلف از جمله؛ خیانت به همسر، افزایش نزاع و درگیری‌های خانوادگی، طلاق، تجاوز به عنف و امثال آن می‌شود که به هیچ وجه به نفع جامعه نیست.
  • همان‌گونه که برخی از خانم‌ها آزادی در نوع پوشش را حق خود می‌دانند، نظام اسلامی و در واقع اکثریت قاطع مردم نیز، امنیت بصری و جلوگیری از رفتارهای مفسده برانگیز را حق جامعه می‌دانند.

     در این رابطه ذکر این نکته نیز ضروری است که؛ متاسفانه آمار واردات لوازم و مواد آرایشی به ایران بیانگر این واقعیت است که میزان مصرف لوازم آرایشی توسط زنان ایرانی حتی از زنان اروپایی و آمریکایی که کشورهای خودشان تولید کننده این لوازم و مواد هستند و حتی زنان کشورهای عربی که بعضأ چهره آنها کمی مردانه جلوه می‌کند، به مراتب بیشتر است.

     بدیهی است که بخشی از علت گسترش این ناهنجاری‌ها حاصل شبیخون فرهنگی دشمن از طریق برنامه‌های و فیلم‌های مسموم ماهواره‌ای و مطالب منتشره در فضای مجازی و بخشی از آن ناشی از ضعف فرهنگی و به بیان بهتر نتیجه اجرای برخی از برنامه‌های غیراصولی و متقابلاً عدم اجرای برنانه‌های مناسب و در واقع کم‌کاری نظام فرهنگی و آموزشی کشور در بخش‌ها و سطوح مختلف است.

     همچنین گفته می‌شود که گاهی این اقدام خانم‌ها در اعتراض به مشکلات موجود و یا سخت‌گیری نسبت به حجاب یا مثلأ کمبود فضای فرهنگی مناسب است، که در پاسخ باید گفت؛ شاید سخت‌گیری باشد که نیست و شاید مجموعه‌های فرهنگی کم باشد که هست، اما هیچ‌کدام از اینها بهانه مناسب و معقول و منطقی برای بروز رفتارهای نامناسب ضدارزشی و خلاف عرف جامعه توسط خانم‌ها و ایضاً مردان نیست.

     در مجموع قطعاً بدحجابی و بی‌حجابی یکی از عوامل اصلی بروز فساد و ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه و همچنین نزاع و ناآرامی در محیط خانواده محسوب می‌شود و قبل از هرکسی می‌تواند امنیت خود زنان و دختران در محیط اجتماعی و نیز کل جامعه را در معرض خطر و حتی انحطاط اخلاقی قرار دهد.

     یادمان باشد که؛ حجاب یکی از مهمترین عواملی است که رعایت آن از سوی مردان و زنان، متضمن امنیت اجتماعی افراد جامعه (اعم از زن یا مرد) و سلامت اخلاقی و رفتاری مردم است.

     «به مناسبت هفته عفاف و حجاب»

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۷/۴/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *