چند پیشنهاد راهبردی و کاربردی برای بهبود نظام تعلیم و تربیت

     اگرچه تمرکز بر نخبه‌یابی و کادرسازی کاری بسیار ضروری و ارزشمند است، اما این اقدام بدون توجه به تربیت عمومی جامعه نمی‌تواند از اثربخشی لازم برخوردار باشد.

     در واقع موفقیت در اجرای هر طرحی در این زمینه مستلزم این است که عموم مردم بصیرت و درک درستی از مسائل داشته باشند و در اجرای طرحها و برنامه‌ها مشارکت و همراهی نمایند و لذا باید همزمان با اقدام برای کادرسازی، فرهنگ و تربیت عمومی نیز مورد توجه قرار گرفته و ارتقاء پیدا کند، بنابراین پیشنهادات ذیل ارائه می‌گردد.

  • همزمان با موضوع کادرسازی، به هر شکل ممکن بر موضوع تربیت در نظام آموزشی کشور در سطوح مختلف از پیش دبستانی تا دانشگاه و حتی حوزه‌های علمیه تمرکز شود.

     لازم به یادآوری است در حال حاضر اگرچه اصل آموزش هم دارای نقص و مشکل است، اما با توجه به ضعف شدید بخش تربیتی در نظام آموزشی کشور، بعضاً ایمان و اعتقاد ذاتی دانش‌آموزان و دانشجویان نیز پس از ورود به برخی از محیط‌های آموزشی به علل مختلف که بخش عمده آن متوجه نظام آموزشی و بخش قابل توجهی از آن حاصل تأثیرات بسیار مخرب شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی و بخشی نیز معلول تربیت خانوادگی است، دچار آسیب جدی گشته و خدشه‌دار می ‌شود.

  • از آنجا که علوم انسانی وظیفه تعریف و تبیین موضوعات مختلف را برعهده دارد و در واقع به نوعی بیانگر فلسفه وجودی پدیده‌های مختلف در عرصه‌های گوناگون به شمار می‌رود، لذا به‌نظر می‌رسد، اقدامات موردنظر برای بهبود شرایط آموزشی بدون ورود علمی، منطقی و هدفمند مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی به موضوع علوم انسانی، چندان نتیجه بخش نخواهد بود و لذا همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند، همزمان با سایر اقدامات، توسعه فراگیر این موضوع نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
  • نظر به این‌که آموزش و به‌خصوص تربیت عمومی نقش اساسی در بهبود شرایط در بخش‌های مختلف دارد و اجزای مختلف سیستمهای مورد استفاده در این بخشها در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند، لذا در طراحی نظام آموزشی نباید هیچ‌کدام از حلقه‌های زنجیره تعلیم و تربیت برای اقشار و اصناف مختلف جامعه مورد غفلت واقع شود.

     بنابراین؛ این آموزش‌ها می‌تواند با طراحی نظام‌های هدفمند آموزشی و تربیتی، در برگیرنده آموزش‌های مهارتی، فتی، تخصصی، تربیتی، فرهنگی و سایر موضوعات موردنیاز کشور در بخشها، موضوعات و سطوح گوناگون باشد و همان‌طور که اشاره شد، اقشار و اصناف مختلف جامعه را شامل شود.

     به‌عنوان مثال؛ ایجاد مدرسه عالی اصناف در مراکز استانها و سپس در شهرستانها برای بازاریان، تقویت و توسعه آموزشهای مربوط به عرصه کشاورزی از طریق ایجاد شبکه تلویزیونی تخصصی و تربیت و اعزام مروجین کشاورزی به روستاها، آموزشهای حین خدمت برای مدیران و کارمندان دولت، آموزشهای ویژه برای به‌روزرسانی دانش اساتید دانشگاهها و معلمین مدارس، آموزش برای جامعه هنری، آموزش برای اهالی رسانه و سایر اصناف جامعه از جمله مواردی هستند که می‌توانند در دستور کار قرار گیرند.

  • از آنجا که تحقق فرآیند پنجگانه اهداف انقلاب اسلامی مستلزم اشرافیت مجریان یعنی کارگزاران نظام بر موضوع است، لذا یک دوره آموزشی ویژه حکمرانی برای آشنایی مدیران کشور (در سطوح و بخشهای مختلف) با مفهوم دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن نوین اسلامی طراحی و اجرا شود.
  • در این رابطه (طرحهای عملیاتی و کاربردی) ضمن تأکید بر این نکته که مصرف منابع در نظام تعلیم و تربیت هزینه نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری با ارزش افزوده بالاست، برخی از پیشنهادات اجرایی و راهبردی که برخی از آنها در سایت ره‌توشه ارائه شده نیز به شرح ذیل حضورتان ارسال می‌گردد.

برخی از پیشنهادات عملیاتی مربوط به حوزه تعلیم و تربیت:

     الف– ایجاد موسسات خصوصی بازنگری و تدوین متون آموزشی تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم (هر موسسه در یک موضوع درسی به شکل کاملاً تخصص و حرفه‌ای از سطح پیش دبستانی تا سطوح عالی) با ترکیب نیروی انسانی واجد شرایط و متخصص در بخشهای مختلف ذیربط با وضع مقررات بسیار خاص و در واقع تعیین دقیق ضوابط، حدود اختیارات و خطوط قرمز برای اجرای این طرح.

     ب- اجرای طرح یک روحانی برای هر مدرسه (طرح سفیران هدایت) به عنوان مربی تربیتی و در جهت مأنوس نمودن  جوانان و نوجوانان با مبانی دینی و مسائل اعتقادی از طریق تربیت طلاب واجد شرایط و مستعد ارتباط با دانش‌آموزان، با همکاری حوزه‌های علمیه و دانشگاههای تربیت معلم.

     ج- تهیه طرحی برای مشارکت دادن عملی دانش‌آموزان در اداره برخی از امور مدرسه به منظور ارتقاء نقش مشارکت مدنی و بهبود روابط اجتماعی نسل جوان و نوجوان برای آینده.

     د- تلاش برای ایجاد و تقویت پیوند منطقی، معقول و کاربردی بین نظام آموزشی (مدرسه و دانشگاه) با بخش تولید (صنعت، کشاورزی، خدمات و …) در جهت کمک به مهارت آموزی و کاربردی نمودن آموزشها.

     ح- تعمیم فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی متناسب با سطح علمی در مدارس و دانشگاهها و بین استاد و دانشجو و نیز معلم و دانش‌آموز، با تأکید بر اولویت بر انجام پروژه‌های کاربردی.

     و- تلاش برای تعیین اولویتهای پژوهشی موردنیاز کشور در سطوح و موضوعات مختلف و فراهم نمودن شرایط برای تبدیل علم به ثروت در همه بخشها و موضوعات..

احمدرضا هدایتی

۷/۳/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *