آیا بیمه‌ها بیمه هستند!؟

     با تصویب مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیمه منازل مسکونی همانند بیمه شخص ثالث خودرو اجباری شده است. اگرچه بسیاری از مردم همچنان از این قانون بی‌اطلاع هستند، اما در این رابطه چند سوال مهم مطرح است.

     اول این که؛ با توجه به بالا بودن احتمال وقوع سیل و زلزله در شهرهای مختلف ایران چرا در این قانون، بیمه در برابر این حوادث اختیاری و در قالب پوشش اضافی مطرح شده‌اند اما به رغم پایین بودن آمار آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار منازل که با آموزش و فرهنگ‌سازی به شدت قابل کاهش است، موارد مذکور در ردیف پوشش اصلی و اجباری قرار گرفته‌اند؟

     دوم این که؛ با توجه به اجباری شدن بیمه همه منازل مسکونی و با فرض بیمه همه منازل، اگر خدای‌ناخواسته شهر بزرگی مانند تهران با هرگونه حادثه مثل زلزله یا آتش‌سوزی گسترده مواجه شود، آیا تضمینی برای پرداخت سریع و به‌موقع همه خسارتها وجود دارد؟

     در واقع آیا خود بیمه‌ها از نظر تامین منابع مالی و یا حتی حفظ اطلاعات بیمه‌گذاران (در  شهر حادثه دیده) و حفظ اماکن و کارکنان خود، بیمه (تضمین شده) هستند.

     سوم این که؛ اطلاعات و اسناد آنها (شرکتهای بیمه‌گر) که در واقع اطلاعات بیمه‌گذاران است چگونه و در کجا نگهداری و حفظ می‌شود و برای پشتیبانی‌گیری و پیشگیری از نابودی آنها در خود شهرهای حادثه‌دیده چه تدبیری اندیشیده شده است؟

     اصولأ درآمد شرکتهای بیمه‌گر چگونه مدیریت می‌شود که خدای ناخواسته در صورت مواجهه با یک حادثه گسترده بتوانند در اسرع وقت خسارت مردم را پرداخت نمایند؟

     آیا شرکتهای بیمه‌گر هم مانند بانکها دارای ذخایر ریالی قانونی هستند یا سرمایه آنها به روش دیگری تضمین می‌شود؟

     چرا در این موارد و برای اطمینان بخشیدن به افکار عمومی جامعه، به اندازه کافی اطلاع رسانی نمی‌شود؟

     نکته قابل تأمل دیگر این است که اصولاً اگر بروز حوادث خانگی مانند آتش سوزی ناشی از سهل انگاری پیمانکاران یا سازندگان ساختمان و در واقع به خاطر عدم رعایت استانداردها باشد، چرا باید مالک (خریدار) یا حتی شرکت بیمه خسارت آن را پرداخت نماید؟

     چرا سازوکار قانونی لازم برای اخذ خسارت از مسببان اصلی حوادث ساختمانی (پیمانکار، مهندس ناظر و سایر عوامل به خصوص در مورد ساختمانهای نوساز) فراهم نمی‌شود تا در آینده در ساخت و سازها دقت بیشتری نمایند و از بروز حوادث پیشگیری شود؟

      چرا مسئولین محترم در حد شایسته تلاش نمی‌کنند تا به جای استفاده از روشهای دستوری و اجباری، از طریق قانونگذاری اصولی و فرهنگ‌سازی برای مقاوم‌سازی ابنیه و رعایت استاندارده‌های ساخت و ساز، از بروز حوادث جلوگیری نمایند؟

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۱/۶/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *