آزادسازی قیمت‌ها (قیمت آرد) نیازمند اقدامات جبرانی

     همه می‌دانند که غذاهایی مانند‌ نان و پنیر و تخم مرغ و یا ماکارانی برای بسیاری از خانواده‌های محروم و مستضعف، یک غذای لوکس و اشرافی (لاکچری) محسوب می‌شود و معمولا در این خانواده‌ها حتی غذای ساده‌ای مثل ماکارانی هم بدون مخلفات آن (از جمله؛ گوشت چرخ کرده و حتی سویا و ادویه) طبخ می‌شود.

     حالا هم جنگ روسیه و اُکراین باعث کاهش عرضه گندم و افزایش قیمت جهانی آن شده است، و هم قرار است برای مقابله با اختلاس و رانتخواری واسطه‌ها و دلالان غیرقانونی ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت آن تک‌نرخی شود و هم برای جلوگیری از قاچاق آرد و گندم، قیمت آنها در حد قیمت خرید و فروش آن در کشورهای همسایه افزایش پیدا کند و این اقدامات بدان معنا است که به تبع آن قیمت کالاهایی مانند ماکارانی نیز با افزایش جهشی قیمت مواجه و این قشر از همین غذای ساده هم محروم خواهد شد.

     با این توصیف به نظر می‌رسد برای نجات اقتصاد کشور از عوارض منفی این ناهنجاری‌ها، انجام اقدامات فوق اجتناب ناپذیر است و لذا قطعاً کشورهای جنگ‌افروز غربی، رانتخواران و دلالهای غیرقانونی ارز و نیز قاچاقچیان و افراد زالوصفتی که باعث گرانی نیازهای ضروری مردم می‌شوند و امکان تغذیه حتی با ساده‌ترین مواد غذایی را از آنها سلب می‌کنند، همواره مورد لعن و نفرین مردم قرار دارند و بی‌شک در دنیا و آخرت از عقوبت کارشان در امان نخواهند بود.

     اما این سول مطرح است که آیا واقعا بهترین راه کار مقابله با قاچاق کالا، افزایش بهای آنها برای یکسان‌سازی قیمت کالا و خدمات با کشورهای همسایه است و با اقداماتی مانند؛ فرهنگ‌سازی اصولی، اصلاح و رفع خلاءهای قانونی و کنترل و نظارت دقیقتر نمی‌شود مشکل را برطرف نمود؟

     آیا قبل از افزایش قیمت این کالاها نباید تدبیر مناسبی برای جبران و یا تأمین مواد غذایی موردنیاز مردم و به خصوص محرومینی که عمدتا از حداقل درآمد و حتی خدمات دولتی محروم هستد، اتخاذ و سپس اقدام به همسان‌سازی قیمت‌ها نمود؟

     آیا نباید همزمان با افزایش قیمت‌ها، شرایط را برای کسانی که یک عمر است در حال مکیدن خون مردم هستند، سخت و آنها را به اشد مجازات رساند تا برای دیگران درس عبرت شود و از تداوم تعدی و ظلم آنها جلوگیری شود؟

     در پاسخ باید گفت که حتماً دولت محترم برای جایگزین‌های معیشتی جبرانی (به‌ویژه برای قشر محروم) تدابیر لازم (مانند افزایش یارانه یا توزیع سبدکالا) را اندیشیده و به موقع عملی خواهد نمود، اما کاش قبلاً با کمک رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی، به زبان ساده توضیحات لازم به افکار عمومی ارائه و اطلاع‌رسانی مناسب صورت می‌گرفت.

     البته بدیهی است که با انجام این اقدامات و با افزایش قیمت‌ها باید بر کیفیت کالا و خدمات و قدرت رقابتی آنها با محصولات تولیدی کشورهای همسایه هم افزوده شود و لذا در هر حال، این موضوع (افزایش کیفیت) نباید به هیچ وجه مورد غفلت قرار گیرد تا به مردم اجحاف نشود.

     کلام آخر این که در این مورد هم باید اقداماتی مانند؛ فرهنگ‌سازی، اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات بازدارنده، کنترل و نظارت و برخورد قاطع با اخلالگران اقتصادی در اولویت باشد و در این میان، فرهنگ‌سازی شاه کلیدی است که باید از خانواده و پیش‌دبستانی تا مدرسه و دانشگاه مورد توجه جدی قرار گیرد.

     توضیح: این مطالب در تاریخ ۱۰/۲/۱۴۰۱ نیز در قالب یک مصاحبه خبری توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۸/۲/۱۴۰۱

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. محمد گفت:

    احسنت، کاملا درسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *