چرا خط قرمزها مشخص نمی‌شود؟

     تجارب سنوات گذشته بیانگر این واقعیت است که در بسیاری از موارد، بروز ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی موجود، ناشی از عدم تعیین خطوط قرمز و فقدان ضوابط بازدارنده و پیشگیری‌کننده  و یا دور زدن قانون و تخطی از خطوط قرمز است.

     البته علاوه بر کمبود و یا ناکارآمدی عوامل بازدارنده و پیشگیری کننده قانونی، ضعف و ناکارآمدی سیستم کنترلی و نظارتی نیز مزید بر علت شده است.

     غوغاسالاری بانک‌ها، هرج‌ومرج‌طلبی و سوءاستفاده برخی از تولیدکنندگان به بهانه‌های واهی، جولان دلال‌ها و واسطه‌های غیرقانونی و کاذب، واردات بی‌رویه و حتی صادرات غیرمنطقی، احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی برخی از اصناف و امثال آن، از مصادیق کم‌توجهی به این مقوله محسوب می‌شوند.

     بنابراین برای رفع مشکل، در گام نخست باید مراجع قانونگذار به خصوص مجلس‌شورای‌اسلامی و دولت محترم و در گام بعد مراجع امنیتی و انتظامی و در نهایت قوه قضائیه با اهتمام بیشتری به رفع موانع و نواقص موردنظر در این زمینه همت بگمارند.

     بدیهی است که با توجه به شرایط موجود، در هر حال رفع نواقص و خلاءهای قانونی بخش اقتصادی و به عبارت دیگر تعیین خطوط قرمز و ضابطه‌گذاری اصولی و دقیق این بخش در اولویت قرار دارد.

     امید است این موضوع یعنی تعیین ضوابط (به‌خصوص برای فعالیت در عرصه اقتصادی و محیط کسب و کار) در همه بخش‌ها و در همه موضوعات مرتبط، در اسرع وقت و با جدیت بیشتری در دستور کار مسئولین محترم سه قوه قرار گیرد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۵/۷/۱۴۰۰

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *