سکوهای داخلی (پیام‌رسان‌ها) نباید درجا بزنند

     نگارنه این متن از همان ابتدا یکی از مدافعان سرسخت ساماندهی و قانمندسازی فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و متقابلاُ از حامیان ایجاد و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی بوده و هست و تا کنون چندین مطلب در این راستا و در حمایت از سکوهای ایرانی به رشته تحریر درآورده‌ است.


     قطعاً به‌عنوان یک ایرانی از این حمایت پشیمان نیستم، اما معتقدم که متأسفانه پیام‌رسان‌های داخلی پس از فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی به جای این که از این فرصت و شرایط انحصاری ایجاد شده، برای رشد همه‌جانبه خود و ارائه خدمات بهتر به هموطنان بهره ببرند، در دام تجارت گرفتار شده و همانند خودروسازان فقط به فکر کسب منافع و سود بیشتر از این موقعیت هستند.
     البته کسی مخالف کسب منفعت آنها نیست و باعث خوشحالی است که درآمد مثلاً ناشی از تبلیغات در سکوهای ایرانی نصیب بیگانگان نمی‌شود.
     اما انتظار می‌رفت حالا که با اقدام انقلابی دولت مردمی، حضور سکوهای خارجیدر ایران به شدت کمرنگ شده است و اکثریت مردم خواسته یا ناخواسته به سمت سکوهای داخلی گرایش پیدا کرده‌اند، هر روز شاهد رشد و شکوفایی کیفی سکوهای ایرانی در ابعاد مختلف نیز باشیم.
     اما متأسفانه به جز در چند مورد خاص و محدود نه‌تنها در این رابطه اتفاق قابل‌توجهی رخ نداده و سکوها پس از گسترش دامنه نفوذشان، تلاش نکرده‌اند تا حداقل با الگوبرداری از مزایای برتری‌ساز سکوهای خارجی، مخاطب بیشتری جذب و در بازار رقابتی جای پای محکمتری برای زمانی که احتمالاً سکوهای خارجی رفع فیلتر خواهند شد ایجاد نمایند، بلکه حتی از پیشنهادهای ارائه شده توسط کاربران خود نیز استقبال نکرده‌اند.
     علاوه براین نواقص نرم‌افزاری سکوها نیز در بسیاری از موارد همچنان لاینحل باقی مانده است، به عنوان مثال؛ نگارنده یکی از فعالان در پیام‌رسان روبیکا بودم، اما چند ماه قبل پس از این که طبق معمول مطلبی را به شکل همزمان برای تعدادی از مخاطبین همیشگی ارسال نمودم، پیامی با این مضمون برایم ارسال شد که «به دلیل استفاده بیش از حد مجاز»، اکانت شما مسدود شده و تا اطلاع ثانوی نمی‌توانید برای کسانی که با شما تبادل اطلاعات نداشته‌اند پیام ارسال نمایید که البته این محدودیت فقط به کسانی که مراوده متقابل نداشتند محدود نماند و بخش عمده کسانی را هم که قبلاً برای من پیام فرستاده بودند را در بر گرفت.
     تلاش برای پیگیری از طریق پشتیبان روبیکا هم نتیجه‌ای در بر نداشت، لذا پس از جستجوی فراوان موفق شدم شماره تلفن روابط عمومی روبیکا را پیدا کنم که اعلام کردند بعد از چند روز به طور اتوماتیک مشکل برطرف خواهد شد.
     از آنجا که به رغم گذشت بیش از ده روز مشکل برطرف نشد، لذا چندین تماس دیگر با مسئولین روبیکا برقرار شد که هر بار اعلام کردند تا چند روز دیگر مشکل برطرف می‌شود و اکنون چند ماه است که از وعده رفع مشکل می‌گذرد و همچنان اقدامی صورت نگرفته است.
     این ماجرا حقیر را به یاد سرگذشت تأسیس شرکت هوندا انداخت که مدیر آن از دوچرخه‌سازی شروع کرد و از همان ابتدا برای رشد کمی و کیفی کار خودش همراه با محصولاتش فرم نظرخواهی ارسال می‌کرد، تا معایب کارهایش را رفع نماید و این کار تا الان که به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان تبدیل شده ادامه داشته، در حالی که متأسفانه اکثر شرکت‌ها و موسسات ایرانی نه‌تنها از انجام این‌گونه اقدامات اجتناب می‌کنند، بلکه حتی از استفاده از پیشنهاداتی هم که به طور خودجوش از مشتریان و کابران خود دریافت می‌نمایند، اکراه دارند.
     لذا به نظر می‌رسد حالا که نتیجه تدبیر دولت محترم به نتیجه رسیده و سکوها مورد استقبال جامعه قرار گرفته‌اند، شاید با اطلاع‌رسانی عمومی موضوع در فضای مجازی و تبدیل آن به مطالبه عمومی، مشکل برطرف شود و پیشرفت کیفی را هم با سرعت و جدیت بیشتری در دستور کار آنها قرار گیرد امیدوار است که این خواسته موردتوجه مسئولین ذیربط در پیام رسانهای ایرانی قرار گیرد.

     توضیح؛ لطفاً در صور تمایل واژه‌های «مجازی و پیام‌رسان‌ها» را در همین سایت (ره توشه) جستجو و مطالب ارائه شده در این زمینه را ملاحظه نمایید.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۰/۱/۱۴۰۳

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com  

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. سلام و خدا قوت من واقعا ممنونم از این تحقیق و اینکه زنجیره شبکه های ایرانی در مقابل فضای مجازی خارجی و تلگرام نه تنها یک فرصت هست بلکه باید تقویت محتوایی بشه جوری که شبهات محتوایی کمتر انتشار پیدا کنه و احترام به فرهنگ و ادب و هنر و تمدن ایرانی اسلامی باید تقویت بشه .وکتنال شما می‌تونه نقش زیادی داشته باشه بلحاظ تحلیل و نقد و بررسی موضوعات مبتلا به اجتماعی …اینشاله..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *