پیشنهاد برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در ضرورت بلوغ فکر اقتصادی در بخش تولید

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر قبادیان؛

معاون محترم آموزش، پژوهش و فناورری وزارت صنعت، معدن و تجارت:

     با سلام و آرزوی توفیق روزافزون برای جنابعالی، حتماً شما هم موافقید که اکثر مشکلات جامعه در بخش‌های مختلف از جمله در بخش اقتصاد، ریشه در ضعف آشکار و غیرقابل‌انکار ِنظام فرهنگی و آموزشی و ایضاً سیستم کنترلی و نظارتی کشور دارد و متأسفانه به نظر می‌رسد همین مسئله مانع از بلوغ فکر اقتصادی و تجاری برخی دست‌اندرکاران و فعالان و ایضاً مردم در عرصه تولید شده است.

     به همین دلیل صنایع ما قبل از این‌که نیازمند حمایت‌های دولتی باشند، نیازمند بلوغ در تفکر تولیدی و تجاری هستند و این موضوعی است که متأسفانه به علل مختلف موجه و غیرموجه، هنوز در کشور ما به حد نصاب و جایگاه واقعی و شایسته خود دست نیافته است و رفتارهای غلط برخی از تولیدکنندگان، در برخورد با مسائل مربوط به این عرصه، این ادعا را اثبات می‌کند.

     به عنوان مثال؛ برخی از تولیدکنندگان وقتی با حمایت دولت برای افزایش تعرفه واردات کالاهای دارای تولید مشابه داخلی، یا فشار خارجی یا بحران‌های سیاسی و اجتماعی تأثیرگذار در بازار مواجه می‌شوند، به‌جای آن‌که تلاش کنند تا از چنین شرایطی به‌عنوان یک فرصت برای ارتقاء کیفیت و حضور مؤثر و تسخیر کامل بازار استفاده کنند، بلافاصله سعی می‌کنند تا از شرایط جدید، برای افزایش قیمت کالا و خدمات خود بهره ببرند.

     در واقع گاهی برخی از تولیدکنندگان با انجام این‌گونه اقدامات دور از انصاف و منطق، سودهای نامشروع و منافع کوتاه مدت را بر منافع بلندمدت ترجیح داده و زمینه را برای بازگشت به شرایط قبل، فراهم نموده و سبب می‌شوند تا دور باطل وابستگی و رکود، مجدداً آغاز شود.

     همان‌گونه که اشاره شد، این‌گونه اقدامات اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت، منافعی را برای آنان به همراه داشته باشد، اما از آنجا که این نوع تفکر حاصل عدم بلوغ فکر اقتصادی افراد است، لذا قطعاً در بلندمدت نه‌تنها حیثیت و آبرو، بلکه اعتبار و قدرت رقابت‌پذیری آنها را نیز در معرض تهدید و خطر جدی قرار می‌دهد.

     این مفهوم بدان معنا نیست که نقصی در کار مسئولین ذیربط به عنوان حامی و سیاست‌گذار و حتی مردم به عنوان مصرف کننده وجود ندارد، بلکه گاهی فقدان دانش اقتصادی کافی در مسئولین ذیربط و کم‌توجهی آنها به مبانی و الگوهای اسلامی و یافته‌ها و دستاوردهای علمی صاحب‌نظران اقتصادی و در بسیاری از موارد نیز، ضعف فرهنگ عمومی و اجتماعی، عامل اصلی بروز و تشدید بحران‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

     به عبارت دیگر همانند سایر بخش‌ها و عرصه‌ها، ناکارآمدی، عدم ثبات و ضغف قوانین و مقررات، یا سیاستگذاری‌های ناپایدار و بی‌ثبات‌کننده و همچنین تصدی‌گری دولتی، رانت و رشوه و اختلاس، ضعف و امکان اِعمال نفوذ در سیستم اقتصادی توسط افراد فرصت‌طلب و هرگونه عیب و ایراد دیگر در این زمینه را باید در ضعف سیستم‌های فرهنگی، آموزشی و نظارتی جستجو کرد.

     با این حال و اگرچه برای رفع مشکل به طور اساسی باید، بازنگری و بهینه‌سازی این نظامات به شکل جدی در دستور کار مسئولین محترم قرار گیرد، اما همان‌گونه که مستحضرید، تحقق این هدف و بهره‌برداری از محصول نهایی آن، مستلزم صرف وقت قابل توجه است و لذا طبیعتاً نباید از اقدامات مؤثر کوتاه مدت برای رفع بحران‌های ایجاد شده در این حوزه غفلت نمود.

     از همین رو حقیر طی سنوات گذشته همواره تلاش کرده‌ام تا ضمن جلب توجه مردم و مسئولین محترم به مسائل اساسی، در حد بضاعت انتقادات، طرح‌ها، پیشنهادها و راه‌کارهای کوتاه‌مدتِ برون رفت از این مشکلات را در قالب نامه و مقاله تنظیم و با مراجعه به دستگاه‌های مختلف و یا ارسال به رسانه‌های متعدد، در حل آنها مشارکت نمایم.

     اگرچه می‌دانم مشغله‌های کاری جنابعالی بسیار زیاد است، اما با توجه به توضیحات مورداشاره استدعا می‌شود، در صورت امکان مقالات ارائه شده توسط حقیر در بخش اقتصادی سایت ره‌توشه (rahtooshe.com) از جمله مقالات؛ ایران ثروتمندترین کشور جهان – باور کنیم، ما می‌توانیم، اگر بخواهیم – احتکار چیست؟ مُحتکر کیست؟ – اما و اگرهای واردات بی‌رویه – راه‌کارهای راهبردی و کاربردی مقابله با گرانی – حمایت از کالای ایرانی، مستلزم حمایت از نخبگان – شاه‌کلید حل مشکل تولید، در دست دولتمردان (مشکلات و راه‌کارهای حمایت از کالای ایرانی) – وظیفه ایرانی خرید کالای تولید داخل است؛ وظیفه تولید کننده چیست؟ – محصولات قابل جایگزین به جای نفت – واردات فن‌آوری‌های نوین ( تکنولوژی ) خوب است، اما افتخار ندارد – تا کی باید وارد کننده فن‌آوری‌های نوین و ماشین‌آلات و تجهیزات باشیم؟ – مقالات مربوط به نحوه اجرای راهبرد بزرگ اقتصاد مقاومتی و سایر مقالات ارائه شده در این زمینه را ملاحظه بفرمایید.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲/۵/۹۷

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *