حالا که ایجاد دولت الکترونیک سرعت گرفته

     بیش از یک دهه است که دستگاه‌های مختلف در نظام اداری کشور به طور جدی مترصد ایجاد دولت الکترونیک به معنای واقعی آن هستند و هرکدام از این دستگاه‌ها نیز متناسب با توان خود گامهایی را در این زمینه برداشته‌اند.

     از اقدامات ناجا برای ایجاد سامانه ۱۱۰ و راه‌اندازی دفاتر پلیس + ۱۰ می‌توان به‌عنوان یکی از اولین و موفقترین اقدامات در این راستا نام برد و اکنون نیز با الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار، حذف دفترچه‌های خدمات درمانی و الکترونیکی شدن نسخ پزشکی و به‌خصوص گسترش و توسعه استارت آپها، این فرآیند در حال تکامل است.

     اگرچه این رویکرد بسیار ارزشمند و اجرای آن فوق‌العاده ضروری است، اما بدیهی است، ایجاد این سامانه‌ها بر روی بستر اینترنت بین‌المللی، این اقدامات را با خطرات و آسیب‌پذیری‌های فراوانی مواجه خواهد ساخت و بروز هر تهدیدی را برای تداوم کار آنها محتمل خواهد نمود.

   از همین رو و با عنایت به عداوت و کینه دیرینه دشمنان خارجی انقلاب اسلامی، امروز که ایجاد دولت الکترونیک سرعت گرفته، بیش از هر زمان دیگری نیاز است تا زیرساخت‌های موردنیاز برای تکمیل و راه‌اندازی کامل «اینترنت داخلی» یا «شبکه ملی اطلاعات» نظیر آنچه در کشورهایی مانند؛ انگلستان، کره جنوبی، کره شمالی، برزیل، استرالیا، هند و حتی کویت ایجاد شده یا در حال راه‌اندازی است، فراهم شود.

     بنابراین پیشنهاد می‌گردد به منظور جلوگیری از بروز هرگونه تهدید خارجی، موضوع راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» و تهیه و تأمین و تکمیل زیرساخت‌های آن (اعم از زیرساخت‌هاای فنی، زیرساخت‌هاای فرهنگی، زیرساخت‌هاای قانونی، زیرساخت‌هاای لازم برای تضمین ایمنی شبکه‌ها و سامانه‌ها، زیرساخت‌هاای لازم برای تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بومی و امثال آن) با سرعت و جدیت بیشتری در دستور کار قوای سه‌گانه به ویژه دولت محترم قرار گیرد.

     بدیهی است که با این اقدام امکان جلوگیری از نفوذ و هک کردن سامانه‌های اداری در شرایط مختلف (جنگ و صلح) در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش و به خصوص شرایط برای صیانت از محیط اینترنتی و همچنین فضای مجازی فراهم می‌گردد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۳۱/۱/۱۴۰۱

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    خوش خیالی آقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *