چه فرقی می‌کند که با چه بهانه‌ای تحریم شویم!؟ (مرتبط با برجام و مذاکرات هسته‌ای)

     شب شنبه هفته جاری، یکبار دیگر رئیس جمهور ابله، بی‌ادب و نژادپرست آمریکا، اوج خباثت و دشمنی سردمداران صهیونیست این کشور با انقلاب اسلامی و مردم بزرگ ایران اسلامی را به نمایش گذاشت، وی در جملاتی سخیف و زیاده‌خواهانه در مورد برجام، تعلیق مجدد این توافقنامه بین‌المللی در آینده را، مشروط به گنجاندن چهار بند جدید در آن نموده و متکبرانه گفته است:

     «هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مؤلفه باشد: اول، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد. دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود.  سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. چهارم، این طرح بایستی به صراحت – برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جدانشدنی هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.»

     این جملات همراه با تحریم‌های جدید علیه چند شخصیت دیگر ایرانی، بیانگر این واقعیت است که؛ از نظر یانکی‌ها، (با برجام یا بدون برجام) قرار نیست که تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی غرب، به این زودی‌ها از سر ایران برداشته شود، در واقع آمریکایی‌ها می‌گویند، لزوماً هرکس با ما (شما بخوانید برده و فرمانبر ما) نباشد، حتماً علیه ماست و باید به هر شکل ممکن و از طریق اقدامات گوناگون، از جمله تحریم مجازات شود.

     حال این پرسش مطرح است که؛ اگر قرار باشد جمهوری اسلامی ایران دائماً به بهانه‌های واهی مانند؛ فعالیت‌های هسته‌ای، آزمایش‌های موشکی، حقوق بشر، پولشویی، حمایت ازتروریست و یا حتی موضوع جدیدی که در سال‌های اخیر به‌خاطر استفاده از سوخت‌های فسیلی، تحت عنوان «حفاظت از لایه ازون» در دستور کار نظام سلطه قرار گرفته، از حقوق خود محروم و تحریم و تهدید شود، چرا باید اینقدر بر اجرای برجام اصرار بورزد؟

     اصولاً وقتی کشوری مانند؛ آمریکا، پشیزی ارزش و اعتبار برای سایر کشورها و حتی جایگاه سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی قائل نمی‌شوند و فقط در راستای منافع خودشان، رأساً هر حکمی را که بخواهند علیه دیگران صادر و هر غلطی را که بخواهند، مرتکب می‌شوند، چرا ما باید از این نظام ظالمانه تبعیت نماییم؟

     صرف‌نظر از وجود صدها زرادخانه سلاح‌های کشتار جمعی در اروپا، آمریکا، روسیه و سایر کشورهای جهان، چطور ممکن است ادعای دروغین آمریکایی‌ها و سایر همپالگی‌هایش در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، موجب نگرانی جامعه جهانی (بخوانید، آمریکا و برخی دولت‌های پرمدعای اروپایی) شود، اما وجود صدها کلاهک هسته‌ای واقعی که در یک منطقه ملتهب، در اختیار رژیم اشغالگر قدس قرار دارد، نگرانی همان جامعه جهانی کذایی و به‌خصوص، کشورهای منطقه را در پی نداشته باشد؟

     این همه گویای این نکته است که؛ فعالیت‌های هسته‌ای و اتهامات مشابه آن، فقط و فقط بهانه‌هایی هستند برای جلوگیری از تداوم اقتدار، استقلال و پیشرفت ایران اسلامی، و بدیهی است که تنها راه برون رفت از این وضعیت منفعلانه، چیزی نیست جز تمرکز بر تقویت و توسعه مؤلفه‌های قدرت کشور در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که بنا بر توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته)، در شرایط فعلی «اقتصاد مقاومتی» در رأس این مؤلفه‌ها قرار دارد.

     ذکر مجدد این نکته نیز ضروری است که؛ در هر صورت، پایبندی ایران به تعهدات دو یا چندجانبه تا وقتی منطقی است که طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان پایبند باشند و لذا حالا که آمریکا قصد دارد به نقض تعهداتش ادامه بدهد، قطعاً خروجش از این توافق برای ایران بهتر است و حداقل، مسئولین کشور را از بلاتکلیفی برای تصمیم‌گیری در مورد برگشت به وضعیت قبل از برجام یا ادامه همکاری با اروپا (بدون حضور آمریکا) و یا استفاده از سایر گزینه‌ها رها و کمک خواهد نمود.

     بی‌شک چنین اتفاقی، ضمن منزوی نمودن آمریکایی‌ها نزد افکار عمومی جهان، امکان تصمیم‌گیری سایر کشورها برای همکاری با ایران را نیز تسهیل می‌نماید، بنابراین به‌نظر می‌رسد، از این پس دولتمردان کشورمان باید به‌طور جدی از اصرار بر حضور آمریکایی‌ها در این توافقنامه اجتناب نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۳/۱۰/۹۶

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. داوود نیوز گفت:

    سلام اقای هدایتی فقط مسولین ایران هستن که اجازه دارن بی ادبی کنند و در سخنرانی ها کلمات غیر دیپلماتیک استفاده کنند ؟مثل غلط کردن ؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      آقا داود عزیز سلام:
      خیر؛ اما به نظرم بیشتر کسانی که با فرهنگ یانکی‌ها آشنا هستند، مثل ترامپ صحبت می کنند.
      موفق باشید

  2. داوود نیوز گفت:

    با سلام مجدد .چرا ما موشک درست می کنیم و وارد جنگ های فرقه ای می شویم ؟مطمنا شما پاسخی کارشناسانه نمی دهید و اکتفا می کنید به نوعی از دلایل که بیشتر شباهت به نظراتی دارد که موقع اختلافات در فامیل می دهیم !چرا منطق و روابط مدرن در دنیا را قبول ندارید ؟ایا اون فردی که می گه ایران کشور نیست و یک گروه انقلابی هست …درست می گه ؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقا داود، سلام:
      چون اگر تسلیحات بازدارنده نداشته باشیم، همین عربستان فکسنی هم به ما حمله می کند، اگر موشک ناشته باشیم، همان بلایی که سر عراق و سوریه آوردند، سر ما هم میآورند.
      تلاش‌های مستمر غرب برای طرح بهانه های جدید علیه ایران را ببینید. این تلاش آمریکا و همچنین شورای امنیت از این جهت هم بی‌سابقه محسوب می‌شد که هیچ‌یک از اعضای شورا حتی بعد از توسل پلیس کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و… به خشونت‌های آشکار و بی‌تناسب برای سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز، هیچ‌گاه درخواستی برای برگزاری نشست مشابهی مطرح نکرده است.
      در آمریکا، نه شورش‌های خونین در لس‌آنجلس بعد از ضرب و شتم وحشیانه «رادنی کینگ» (شهروندسیاه‌پوست آمریکایی) در سال ۱۹۹۲ اعضای شورای امنیت را گردهم آورد، نه کشتار ده‌ها زن و کودک توسط اف‌بی‌آی در واقعه «ویکو»، نه برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس با معترضان جنبش اشغال وال‌استریت در سال ۲۰۱۱، نه کشتار بی‌محابای شهروندان غیرمسلح سیاه‌پوست و تظاهرات‌های سراسری بعد از آنها و نه هیچ حادثه مشابه دیگر.
      هنگامی که مسئله به ایران مربوط می‌شود تفاوت‌ها تنها در تلاش برای بزرگنمایی مسئله با جلسه شورای امنیت خلاصه نمی‌شود. غربی‌ها اساساً با فرافکنی امیال خودشان، هر صدا یا خواسته‌ای در ایران را با خواست عمومی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی یا دست کشیدن از محوری‌ترین سیاست‌های نظام معادل قرار می‌دهند.
      در گفته‌های مقام‌ها، رسانه‌ها و کارشناسان کشورهای غربی تحلیل‌هایی از این دست که نظام جمهوری اسلامی اکنون ناگزیر به انتخاب از میان دو گزینه پذیرش سرنگونی یا دست کشیدن از سیاست‌های کلی‌اش است، کم یافت نمی‌شوند.
      نتایج یک نظرسنجی مشترک که دانشگاه «مریلند» و مرکز نظرسنجی «ایران‌پُل» که روز جمعه منتشر کرده‌‌اند نیز در این رابطه حائز اهمیت است.
      این نظرسنجی نشان می‌دهد اکثریت قاطع مردم ایران علی‌رغم داشتن مطالبات اقتصادی و معیشتی، با سیاست‌های کلی نظام ایران موافق هستند و تغییر نظام سیاسی را دنبال نمی‌کنند.
      روزنامه واشنگتن‌پست، در توضیحی خلاصه‌وار درباره نتیجه این تحقیق نوشت: «این نظرسنجی که روز جمعه توسط مرکز مطالعات امنیتی و بین‌المللی دانشگاه مریلند و ایران‌پل انجام شده نشان‌دهنده حمایت اندک مردم ایران از تغییر نظام سیاسی ایران یا تسامح در اجرای قوانین اسلامی است. ضمن آنکه نتایج نشان می‌دهند انتقاد از سیاست خارجی ایران در سوریه و عراق از حمایت گسترده عموم جامعه ایران برخوردار نیست.»
      این نظرسنجی به علاوه نشان می‌دهد ۸۵ درصد مردم ایران دیدگاه «بسیار نامطلوبی» به دولت آمریکا دارند، در حالی که نگرش کمتر از یک درصد در این باره «بسیار مطلوب» است.
      یافته‌های این پیمایش، بر خلاف تمام فضاسازی‌های تبلیغاتی ترامپ و متحدانش، نشان می‌دهد تغییر بنیادین در نظام سیاسی ایران، تنها از حمایت ۴.۹ مردم ایران برخوردار است، فقط ۸.۸ درصد مردم با کاهش هزینه‌کرد نهادهای نظامی ایران در برنامه موشکی موافقند، اقلیت ۱۱.۳ درصدی معقتدند حکومت در زندگی آنها دخالت می‌کند، ۱۷.۲ درصد حضور در سوریه و عراق را در راستای منافع ملی نمی‌دانند و ۲۱.۵ درصد موافق کاهش هزینه‌های ایران در سوریه و عراق هستند.
      این نتایج، البته نشان می‌دهند عموم جامعه در زمینه‌های مبارزه با فساد (۸۵.۲%)، کاهش هزینه مواد غذایی (۸۱.۳%)، کاهش هزینه سوخت (۷۳.۲%) و عدم قطع یارانه‌ها (۶۹.۲%) مطالبات جدی دارند.
      ناگفته پیداست این یافته‌ها تا چه اندازه با درکی که «نیکی هیلی» مدعی است از حقایق ایران دارد، تفاوت دارند.
      اکثر مردم واقعیات جامعه را می‌فهمند و درک می‌کنند، مردم حاضرند حتی فقر را تحمل کنند، اما پذیرش تبعیض، رانت، اختلاس، رشوه و کم کاری برایشان قابل قبول نیست.
      کمی فکر کنید، آیا تحلیل مردم درست نیست؟
      ضمناً هیچ کس نگفته ایران کشور نیست و یک گروه انقلابی است، لطفاً برای دریافت پاسخ سؤالتان مقاله؛ «جرا من هنوز انقلابیم» را در همین سایت rahtooshe.com مطالعه بفرمایید.
      موفق باشید

  3. داوود نیوز گفت:

    خیلی جالبه فرض کنیم کسی زنگ می زنه و می گه از دانشگاه مرلیلندهست ….می پرسه شما موافقی نظام عوض شه و طرف که نمی دونه این تلفن واقعا از کجاست می گوید مشکلات هست اما من نظام را دوست دارم !!!!!!
    نخیر عزیزم حاظرم با هم یک نظر سنجی واقعی انجام بدیم .شما همواره به چیزی متکی هستید که توان محافظت از شما را نداره .مردم ایران پس از ۴۰ سال متوجه شدن نظام هیچ برنامه ای برای معیشت نداره و فقط دنبال به لجن کشیدن غربه .بچه من براش پشیزی ارزش نداره رعایت قانون دهشایی ارزش نداره .از طرفی هم امریکا توان نظامیش قابل مقایسه با ما نیست .و اگر درگیر شیم کاملا مشخصه چه اتفاقی می افته .
    اما نظام تمام هزینه را بر ساخت موشک و نظیر ان می ذاره .
    قبلا هم که سراغ اتم رفتیم که تحریم گسترده شدیم .
    شما هم ارزوی نابودی امریکا را شخصا در سر دارید و حتی مهم نیست که کشور خاکستر بشه .
    برای همین مردم امید دارن که قانون اساسی بتونه حقوق از دست رفته شون را بر گردونه .
    و از انجاییکه نظام مانع هست باید عوض شه .

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      آقای داود نیوز سلام:
      چرا شما فکر می کنید مردم احتمالاً از روی ترس و نگرانی از برخورد احتمالی با آنها، به پژوهشگران مریلند در مورد تغییر نظام مخالفت کرده‌اند، اما نمی گویید که چطور ۹۵/۷ درصد همین مردم، با شجاعت تمام در همین نظرسنجی اعلام می کنند که؛ فساد وجود دارد و دولت باید با فسا به طور جدی تری مقابله کند.
      دوست عزیز؛ حکایت بسیاری از ماها مانند مورچه ای است که وقتی با ریزش چند قطره باران مواجه می شود، فکر می کند سیل آمده و به بقیه توصیه می کند که فرار کنند، خیلی از ماها فکر می‌کنیم که کل جامعه همانگونه فکر می کنند که ما و اطرافیانمان فکر می کنیم، البته این فقط مشکل ضدانقلاب یا بالا شهری‌ها نیست، گاهی ممکن است آنهایی هم که دغدغه معیشتی ندارند، فکر کنند وضعیت همه خوب است، با این حال بیشتر افرادی که به اصطلاح دنبال آزادی (بی بند و باری اخلاقی و جنسی) هستند، فکر می کنند همه مردم ایران مثل خودشان هستند.
      وقتی دینمان را به درستی نشناسیم و فقط نام مسلمانی داشته باشیم، وقتی ایمان قوی نباشد و توکل به خدا فراموش شود، ناامید می شویم و از آمریکا که هیچ از عربستان و حتی از سایه خودمان هم خواهیم می ترسیم.
      ضمناً اسلام برای تمام ابعاد زندگی مسلمین برنامه دارد، اگر دشمنان بگذارند، اگر مسلمانان مرعوب قدرت پوشالی دیگران نباشند، اگر مجریان و مسئولین و ایضاً مردم، دینشان را به درستی بشناسند، اگر مردم مسائل بین المللی و محیط اطرافشان را درک کنند.
      ما آرزوی نابودی آمریکا را نداریم، ما آرزوی نابودی ظلم، بی عدالتی، استکبار و امثال آن را داریم، مردم آمریکا اکثراً خودشان قربانی بی عدالتی هستند.
      قبلاً عرض کردم، هیچ انسان عاقلی مایل نیست کشورش درگیر جنگ و به قول شما خاکستر شود، اما هیچ انسان فهیم و با وجدان و نوع دوستی هم حاضر نیست زیر سلطه دیگران باشد و ظلم آنها را بپذیرد، مگر اینکه ….. .
      دوست گرامی؛ نباید اجازه دهیم که شیطان فکر و ذهن ما را به لجنزار تبدیل کند، لطفاً چشمهایتان را بشویید، جور دیگری نگاه کنید.
      ان شاءالله خداوند بر بصیرت همه ما بیفزاید

  4. داوود نیوز گفت:

    اکثر مردم واقعیات جامعه را می‌فهمند و درک می‌کنند، مردم حاضرند حتی فقر را تحمل کنند، اما پذیرش تبعیض، رانت، اختلاس، رشوه و کم کاری برایشان قابل قبول نیست.
    کمی فکر کنید، آیا تحلیل مردم درست نیست؟

    شما هم کمی فکر کنید .فقر چطور به وجود می یاد در یک کشور نفتی ؟به جز با موارد بالا مانند رشوه و اختلاس و تبعیض؟
    در ضمن مگر نمی گید مردم تمایل دارن رژیم تغییر نکنه ؟خوب پیشنهاد یک رفراندوم بدید ؟

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب داوود نیوز سلام:
      فقر وقتی به وجود می‌آید که ناامید باشیم و خودمان را باور نداشته باشیم و نگاهمان به دست بیگانگان باشد، فقر وقتی به وجود می‌آید که توکل را فراموش کنیم، فقر وقتی می‌آید که بجای اینکه دستمان را به زانوی خودمان بگذاریم، منتظر باشیم که دولت یک میز اداری و مقداری حقوق ماهانه در اختیارمان بگذارد، فقر وقتی می‌آید برخی از افراد جامعه با خودخواهی و بی شرمی از شرایط سوءاستفاده کنند و اموال عمومی یا مال مردم را به اشکال مختلف چپاول کنند و …. .
      قرار نیست هر وقت شما یا بنده اراده کردیم، رفراندوم برگزار شود، اگر نظر مردم را می‌خواهید، در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال شرکت بفرمایید و شخصاً سؤال کنید، همه مراسم راهپیمایی هایی که هرازگاهی در کشور برگزار می شود و حتی حضور پرشور مردم در مساجد و تکایا و حسینیه ها در ایام محرم و رمضان و …. نوعی رفراندوم است اگر به درستی بیندیشیم.
      یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *