دستاوردهای انقلاب اسلامی و مشکل تبلیغات حرفه‌ای

     چندی پیش در جریان مباحث سیاسی با چند جوان که مدعی بودند دستاوردهای انقلاب اسلامی ناچیز بوده است، یکی از آنها در اثبات حرف خودش کلیپی از کار تبلیغاتی دولت ترکیه در مورد سدسازی‌های این کشور را به من نشان داد که با ترکیب مناسب متن، صوت و تصویر به شکل حماسی و بسیار جذاب و تأثیرگذار تولید شده بود و به خاطر جذابیت آن حتی در ایران ما هم در فضای مجازی بین مردم دست به دست می‌شد.

     این در حالی است که دستاوردهای مادی و معنوی انقلاب اسلامی نه تنها در رابطه با سدسازی، بلکه در زمینه‌های مختلف اعم از؛ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی بسیار متنوع، متعدد و حتی شگفت‌آور است.

     با این حال نه‌تنها در تبلیغات شهری، بلکه در رسانه ملی هم انعکاس مطلوب و مناسبی از این اقدامات به چشم نمی‌خورد و یا این‌که نوع معرفی دستاوردها بسیار ساده و ابتدایی است، در حدی که بسیاری از افراد جامعه در مورد برخی از موضوعات مثل حوضچه‌های خشک (حوضچه‌های بسیار بزرگی است که در کنار دریا برای ساخت یا تعمیر کشتی احداث می‌شود و امکان تخلیه کامل آب موجود در آن و یا پر کردن مجدد حوضچه برای اتصال به دریا وجود دارد) اصلاً اطلاعاتی ندارند یا بعضاً برداشت آنها مثلاً از سدسازی، در حد ایجاد یک دیواره خاکی یا بتنی بزرگ در مقابل جریان آب در رودخانه‌ها است، در حالی که عظمت دانش‌فنی و پیچیدگی تکنولوژیکی کارها معمولاً بسیار وسیع و گسترده است.

     این مسئله مدتهاست که ذهن من را به خود مشغول کرده و طی چند سال گذشته چندین بار تلاش کردم تا با یادآوری موضوع به برخی از مسئولین محترم رسانه ملی و یا نگارش مقاله و انتشار آن با کمک نشریات مختلف، اهمیت موضوع را به مسئولین محترم متذکر شوم که متأسفانه تاکنون تأثیر چندانی نداشته است.

     شب گذشته یک نمونه از معرفی نسبتاً مناسب کار تبلیغاتی در مورد اقدامات. کشور برای خودکفایی در بنزین و نقش ایران در تأمین بنزین موردنیاز کشورهای ونزوئلا و سوریه و لبنان و نیز ساخت نفتکش‌های غول‌پیکر اقیانوس پیما و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در برنامه ثریا دیدم.

     به نظرم رسید با توجه به این که متأسفانه بسیاری از هموطنان هنوز در مورد عظمت اقدامات و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف در داخل کشور و صدور خدمات فنی مهندسی به سایر کشورها و نیز نقش ایران اسلامی در معادلات بین‌المللی اطلاع کافی ندارند، خوب است در آستانه دهه فجر مجددأ رسالت رسانه ملی و مجموعه‌های فرهنگی و تبلیغی از جمله بخش فرهنگی شهرداری‌ها را یادآوری نمایم.

     مردم باید بدانند کشوری که از تولید سیم خاردار عاجز بود، حالا در ردیف ۱۰ کشور قدرتمند تولیدکننده و صادرکننده تسلیحات و تجهیزات نظامی است.

     مردم باید بدانند، کشوری که قادر به ساخت قایق هم نبود، حالا نه تنها انواع قایق‌های نظامی و غیرنظامی، قایق پرنده و قایق تفریحی می‌سازد، بلکه در کنار دریا با استفاده از دانش روز، حوضچه خشک به وسعت چند زمین فوتبال و به عمق چندین متر می‌سازد، بلکه در این حوضچه‌ها علاوه بر کار تعمیراتی، انواع شناور و زیردریایی، ناو و ناوشکن و حتی نفتکش‌های غول‌پیکر اقیانوس‌پیما، هم می‌سازد و صادر می‌کند.

     مردم باید بدانند که در تولید برخی علوم و بسیاری از دیگر موضوعات نه فقط در ردیف ۱۰ کشور اول جهان قرار داریم، بلکه جزء معدود کشورهای برتر تولید کننده و یا حتی اولین و تنها تولیدکننده هستیم.

     مردم باید بدانند که در صنعت نفت (ساخت مراکز تولید مشتقات مختلف نفتی، ساخت قطعات و تجهیزات و حتی در کشف و حفاری و استخراج)، تقریباً به طور کامل خودکفا شده‌ایم و با ساخت چندین پالایشگاه و پتروشیمی از جمله پالایشگاه ستاره خلیج فارس (بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان) از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده تبدیل و حالا در سایر کشورها هم پالایشگاه می‌سازیم.

     مردم باید با پیچیدگی‌ها و فرآیند کارهای تولیدی و دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی اعم از علمی، صنعتی، کشاورزی، پزشکی و…. به درستی و به شکل حرفه‌ای  آشنا شوند.

     مردم و به خصوص جوانان باید آثار مثبت این دستاوردها در زندگی خودشان را بدانند تا یکی از بزرگترین ابهاماتی که بیگانگان در ذهن آنها ایجاد نموده برطرف شود.

     این مفهوم بدان معناست که برای خنثی کردن شبهه آفرینی‌های دشمنان در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی و ایجاد شور و نشاط انقلابی در جهت کار و تلاش بیشتر و رونق تولید، به تبلیغات حرفه‌ای برانگیزاننده و غرورآفرین (تقریباً مشابه کاری که برای مسابقات ورزشی جام جهانی اخیر انجام دادیم) نیاز داریم.

     برای این کار (بیان حرفه‌ای دستاوردها) باید از همه ظرفیت‌های تبلیغاتی اعم از؛ رسانه ملی، نشریات، ظرفیت نمایشگاه‌ها، تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر یا داخل ترمینال‌های مسافربری، فرودگاهها، ایستگاهای مترو و حتی نمایشگرهای داخل قطارها، هواپیماها و اتوبوس‌ها تا تولید فیلم، کلیپ و متن‌‌های مصور برای معرفی و انتشار در فضای مجازی و سطح جامعه بهره ببریم.

      البته باید یادمان باشد که اولاً برخی اقدامات خودشان به برنامه جداگانه برای معرفی نیاز دارند و ثانیاً برای انتقال بهتر عظمت کار، گاهی باید وضعیت حال را با گذشته یا در قیاس با سایر کشورها بیان نماییم.

     این نکته مستلزم هماهنگی و همکاری و انجام کار جهادی توسط همه دستگاه‌های ذیربط تا قبل از فرارسیدن دهه فجر سال ۱۴۰۱ است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۵/۹/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *