الزامات مهم درختکاری

     بی‌شک تولید و توزیع نهال برای درختکاری امر بسیار پسندیده‌ای محسوب می‌شود، اما مشروط بر آن که الزامات آن نیز مورد توجه قرار گیرد در غیراین‌صورت می‌تواند به هدر رفتن منابع منتهی شود
مهمترین این الزامات عبارتند از؛
۱_ کاشت درخت مهم است، اما مهمتر از کاشت درخت، نگهداشت و وجود شرایط لازم برای رشد آن است، بنابراین چنانچه برای این موضوع تدبیری اندیشیده نشده باشد، یک کار کاملا بیهوده تلقی می‌شود.
در واقع درخت باید توسط کسانی و در مکانی کاشته شود که شرایط و امکان رسیدگی و نگهداشت آن از جمله امکان آبیاری و یا حداقل امکان رشد طبیعی آن برای زمان بسیار طولانی وجود داشته باشد و بعداً به خاطر کاشت در مکان نامناسب، خشک نشود و یا مجبور به قطع یا جابجایی آن نشویم.
۲_ درخت باید حتی‌المقدور بومی و یا سازگار با شرایط بومی منطقه باشد و همه آثار زیست محیطی و پیامدهای جانبی احتمالی کاشت آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار گرفته باشد.
به عنوان مثال؛ گفته می‌شود بیشتر انواع درختان کاج (برگ سوزنی‌ها) بومی ایران نیستند و مضرات متعددی را به همراه دارند؛، از جمله باعث آهکی شدن خاک می شوندد، تعادل نیترات خاک را بر هم می زنند، چون تعریق اندکی دارند، باعث خشکی هوا می‌شوند و تولید اکسیژن آنها نیز در حد صفر است.
۳_ بسیاری از صاحب نظران توصیه می‌کنند، برای کاشت درخت در منازل و یا معابر و میادین، و حتی برای ایجاد فضای سبز بوستان‌ها و یا جنگل‌کاری در مراتع و سایر نقاط نباید فقط به جنبه تزئینی و سرسبز بودن آن توجه شود، بلکه بهتر است ترجیحاً از گونه‌های مثمر (دارای میوه) یا درختانی که امکان استفاده از چوب آنها برای صنایع مختلف وجود دارد، استفاده گردد.
همچنان که ژاپنی‌ها با کاشت درختان گیلاس در مراتع و دشتها هم از این امکان برای جذب گردشگر در فصل شکوفه دادن این درخت بهره‌مند شده‌اند و هم از میوه آن استفاده می‌کنند.
۴_ برای تهیه درخت مناسب (نهال) باید حتماً به مراکز معتبر و شناخته شده مراجعه شود و از خرید و کاشت درختهای متفرقه اجتناب شود، چرا که درختهای (نهال‌های) متفرقه معمولاً آفت‌پذیر و بی‌ثمر بوده و نگهداری آنها نیز پرهزینه است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱/۱/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. علی ابوالحسنی گفت:

    سلام؛ احسنت، نکات مهمی است که معمولا به آنها توجه نمی کنند و به همین خاطر هر سال هزاران نهال با توزیع بین مردم از بین می رود.
    البته بند اول از همه مهمتر است، هر چیزی نیاز به نگهداری و رسیدگی دارد.

  2. ناشناس گفت:

    بسیار عالی ومفید و مختصر. متشکرم

  3. کوهی گفت:

    سلام واقعا کاش این حرف به رهبر معظم انقلاب می رسید این درختکاری دستگاهها ۶۰ در صد آن جنبه تبلیغاتی دارد ودورغ است ظاهرا سال گذشته ۲۵۰ میلیون کاشته شده حالا بیاید ثابت کنند درخت کاشته تا حدود خرداد سبز ونیمه سبز است ولی مرداد خشک شده متأسفانه سیمای ج.ا.ا بخشی را نشان داد که همان زمین که پارسال نهال کاشته شده بود دوباره نهال می زدند این کار چون روی حساب وکتاب نیست فقط خسارت می زنه درست فرمودید در اراک از سال ۸۵ در منطقه ۱۵ هزار نهال کاشته اند الان فقط ۴۰۰ اصله است این کار شهرداری بوده ونهال آن را منابع طبیعی داده .بازرسی وجود ندارد فقط برای بعضی ها نون دارد.

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای کوهی سلام؛
      امیدوارم موردتوجه قرار گیرد و مسئولین محترم چاره‌ای بیندیشند.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *