عوارض بزرگراه پردیس

بسمه تعالی

جناب آقای مهندس هدایت مدیرعامل محترم شرکت عمران و توسعه پردیس:

     با عرض سلام و آرزوی توفیق روز افزون برای جنابعالی در مسئولیت جدید، همانگونه که مستحضرید؛ اکثر ساکنین شهر پردیس را قشر آسیب پذیر کارمند و کارگران زحمت کشی به خود اختصاص داده که برای مراجعه به محل کار خود مجبورند هر روز مسافت پردیس تا تهران را طی نموده و بازگردند.

     از سوی دیگر قرار بوده شهرکهای اطراف تهران با ارائه تسهیلات ویژه سرریز جمعیت تهران را در خود جای دهند، در حالیکه به علت نوساز بودن این شهرها، نه تنها از تسهیلات ویژه خبری نیست، بلکه مردم از امکاناتی مانند: مترو یا شرکت واحد و حتی سیستم منظم، مستمر و مناسب حمل و نقل درون شهری نیز مــــــحروم می باشند.

     با توجه به توضیحات فوق پس از افتتاح بزرگراه تهران – پردیس که توسط بخش خصوصی احداث شده است، قرار شد به عنوان حداقل اقدام، با همکاری مسئولین ذیربط(شرکت عمران پردیس به نمایندگی از طرف وزارت مسکن و شهرسازی و شرکت بزرگراهها به عنوان مالک) برای ساکنین و دانشجویان کارت تردد ۵۰۰ توماتی صادر شود که ظاهرا بخشی از کارتها سهوا در اختیار سایر افراد فاقد شرایط (غیر ساکن) قرار گرفت و در نتیجه برای بخش قابل توجهی از ساکنین هرگز کارت صادر نشد، به این ترتیب برخی از افراد با هزینه ۵۰۰ تومانی و برخی از افراد اجبارا با هزینه ۱۵۰۰ تومانی از بزرگراه استفاده می کنند که برای بسیاری از ساکنین پردیس، پرداخت روزانه این مبلغ (یعنی حدود ۱۰۰ هزار تومان در ماه)، بیش از یک چهارم حقوق ماهانه آنها را به خود اختصاص می دهد.

      این در حالیستکه حتی افراد داری کارت تردد، در قیاس با شهروندان تهرانی که به رایگان از بزرگراهها استفاده می کنند و یا کسانی که فقط با پرداخت۳۰۰ تومان از بزرگراه ۱۲۰ کیلومتری تهران قم بهره می برند، هـــزینه ۵۰۰ تومــــانی استفاده از بزرگراه پردیس را نیز به سختی و با نارضایتی پرداخت می کنند.

     این مسئله سبب شده تا بسیاری از شهروندان نیز علی رغم نگرانی در مورد جان فرزندان و سایر اعضای خانواده که هر روز باید به تهران مراجعه نمایند، به علت مشکلات مادی و نا امید شدن از اقدام موثر مسئولین، همچنان خطرات و سختیهای جاده قدیم را پذیرا شده و از تردد در بزرگراه جدید اجتناب می نمایند.

     پیگیری ساکنین در حدی بوده که رسانه ها از جمله صدا و سیما بارها به موضوع پرداخته و مسئولین نیز یا از مصاحبه اجتناب و یا وعده هایی داده اند که تابحال عملی نشده و یا مسئولیت عدم تحقق وعدها را بر گردن سایر مسئولین قرار داده اند(شرکت عمران، شرکت بزرگراهها و شرکت بزرگراهها شرکت عمران را متهم به عدم همکاری می نماید)، بنا بر اظهار یکی از مدیران شرکت عمران، به همین دلیل برخی از خانمها و کودکان با مراجعه به مدیر عامل سابق شرکت عمران پردیس، مسئولیت بروز حوادث احتمالی برای پدران یا همسران خود در جاده قدیم را بر عهده شرکت اعلام کرده اند.

     با توجه به توضیحات فوق، ضمن درخواست برگزاری فوری جلسات هماهنگی با مسئولین ذیربط، پیشنهاد می گردد:

۱- به منظور اجرای عدالت در مورد هموطنان، ترتیبی اتخاذ گردد تا دریافت هزینه بزرگراهی از رانندگان لغو و متقابلا برای تامین هزینه ساخت و سازهای عمومی بخش خصوصی در نقاط مختلف کشور، مبالغ مورد نظر ترجیحا بطور غیر مستقیم یا حتی مستقیم با استفاده از سایر روشها(مانند افزایش ارزش افزوده کالا و خدمات یا مالیات یا عوارض) از عموم مردم اخذ شود تا ضمن سرشکن نمودن و کاهش هزینه های عمرانی در سطح کشور، مشکل بطور ریشه ای در مورد سایر پروژه های مشابه نیز بر طرف و از تحمیل هزینه های عمرانی به ساکنین یک مکان خاص بخصوص در مناطق محروم و یا برای افراد فاقد تمکن مالی جلوگیری شود.

۲- اعتبار کارتهای فعلی لغو و با همکاری هردو شرکت (شرکت عمران پردیس و شرکت بزرگراهها و سایر دستگاههای ذیربط)، طی یک برنامه حسابشده مجددا برای همه ساکنین کارت جدید صادر شود.

۳- ترتیبی اتخاذ گردد تا شرکت بزرگراه ها بپذیرد که با کاهش هزینه تردد در سقف ۵۰۰ تومان، ترددها از بزرگراه به همان نسبت و بلکه بیشتر افزایش یافته و در نتیجه می تواند هزینه مربوطه را در مدت تعیین شده، تامین نماید.

     در هرحال امید است با پیگیری و دستور جنابعالی؛ دغدغه‌های شهروندان در این زمینه در اسرع وقت برطرف و دعای خیر آنان بدرقه راهتان گردد.

                                                                                ضمن آرزوی توفیق روزافزون

                                                                         برای تمامی مسئولین این طرح ارزشمند

                                                                                        احمد رضا هدایتی

                                                                                           ۲۶/۱/۱۳۹۱

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *