مقدمه:
از آنجا که اراده الهی بر آن استوار بوده تا انسانها از آزادی عمل کامل برای انتخاب مسیر زندگی خود برخوردار باشند، لذا از همان ابتدای خلقت بشر، برای کمک به انتخاب درست و جلوگیری از انحراف جامعه به سمت گمراهی، ضلالت و انحطاط، پیامبرانی مبعوث شدند که همگی رسالت هدایت انسانها به سوی کمال و تعالی و ایجاد دولت و جامعه مطلوب مبتنی بر ارزشهای الهی را بر عهده داشتهاند.
طبیعی است که با آغاز دعوت انبیاء الهی، جبهه باطل نیز شکل گرفته و دشمنان خدا در مخالفت با پیوستن مردم به جبهه حق و ایجاد جامعه ارزشی مبتنی بر معنویت، تمام توان خود را برای مخالفت با این رویکرد بهکار گرفتند، از همینرو نتایج تلاش و مقدار موفقیت هر یک از فرستادگان الهی متناسب با میزان همراهی مردم و شرایط جوامع آن زمان، متفاوت بوده است، به گونهای که در پارهای از موارد این تلاشها منجر به ایجاد یک نظام پیشرفته و تمدن نوین گردیده و در بسیاری از موارد نیز کارایی و موفقیت چندانی را در پی نداشته است.
اوج شکوفایی این رویکرد را می توان در دوران حکومت حضرت سلیمان نبی(ع) و همچنین دوران صدارت حضرت یوسف(ع) به خوبی مشاهده کرد، اما بیشک در این مسیر باید از دین اسلام به عنوان موفقترین، بزرگترین و در عینحال اثرگذارترین ادیان الهی نام برد، زیرا پیامبر اسلام (ص) از معدود پیامبرانی هستند که توانستند در سختترین شرایط ممکن، با استقرار نظام اسلامی و بکار بردن شگردهای گوناگون، آخرین و کاملترین دین الهی را به یکی از فراگیرترین تمدنهای تاریخ بشری تبدیل نمایند.
اگرچه این دین آسمانی در طول حیات طیبه خود با دشمنیها و فراز و فرودهای فراوانی مواجه بوده، اما پس از رحلت پیامبر(ص)این رسالت الهی هیچگاه مورد فراموشی قرار نگرفت و در ادامه این نهضت جهانی، وظیفه خطیر هدایت بشر به سوی کمال و سعادت الهی و ایجاد دولت و جامعه اسلامی، بر عهده ائمه معصومین(ع) و در زمان غیبت امام زمان(عج)، بر عهده صالحان جامعه و علمای دینی و به عبارت دیگر ولیفقیه قرار گرفت.
از آنجا که انقلاب اسلامی ایران با همین هدف یعنی حذف طاغوت و پایه گذاری نظام، دولت و جامعه اسلامی پایه گذاری شده بود، لذا این روند با ظهور و بروز انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل(ره)، از شرایط متفاوت و به مراتب مناسبتری برای اجرای این هدف برخوردار گشت و پس از آن با هدایت جانشین برحق ایشان یعنی امام خامنهای (دامه برکاته) به خود شتاب گرفت.
ایشان پس از فراغت نسبی کشور از صدها توطئه خرد و کلان مانند؛ ۸ سال جنگ نابرابری که از سوی جبهه کفر بر ایران اسلامی تحمیل شده بود، با توجه به ثبات ایجاد شده در ساختار حکومت، برای اولین بار در اوایل دهه۷۰ در جمع میهمانان خارجی مراسم دهه فجر اعلام کردند؛ «امروز مانع عمده و غیر قابل عبوری برای حرکت به سمت دولت اسلامی، کشور اسلامی و جهان اسلام وجود ندارد»، و پس از آن نیز بارها اهمیت تحقق این هدف اساسی را مورد اشاره قرار دادهاند، با اینحال متأسفانه این موضوع تا این تاریخ همچنان مورد غفلت مسئولین اجرایی کشور قرار داشته و در حد شایسته و به طور جدی به آن پرداخته نشده است.
چیستی فرآیند تحقق اهداف اسلامی:
همانگونه که اشاره شد موضوع دولت و کشور اسلامی برای اولین بار توسط امام خامنهای (دامه برکاته) در اوایل دهه هفتاد (۱۲/۱۱/۷۰) در جریان گفت و شنود با میهمانان خارجی مراسم دهه فجر مطرح شد و پس از آن نیز همواره این نکته به اَشکال مختلف مورد تاکید معظم له قرار گرفته است، اما مطالبه جدی اهداف انقلاب اسلامی به سخنرانی تاریخ ۲۱/۹/۷۹ در جمع مسئولان و کارگزاران نظام مربوط می شود که ایشان رسماً فرآیند تحقق اهداف پنجگانه اسلامی یعنی؛ انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه یا کشور اسلامی و تمدن اسلامی را مطرح کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی(دامه برکاته) در ادامه کار نیز به طور مستمر و در مقاطع مختلف، ضرورت تحقق این اهداف را به مسئولین اجرایی کشور گوشزد کردهاند، از جمله؛ در تاریخ ۲۱/۹/۸۰ و مجدداً در تاریخ ۶/۸/۸۳ در جریان دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی به طرح موضوع پرداختند، پس از آن برای نخستین بار در تاریخ ۲۸/۵/۸۴ در خطبه های نماز جمعه تهران، در تاریخ ۸/۶/۸۴ در دیدار با اعضای هیئت دولت، در تاریخ ۲۴/۷/۹۰ در دیدار دانشجویان کرمانشاه و در تاریخ ۲۷/۷/۹۰ در اجتماع مردم کنگاور ضرورت توجه به این فرآیند را برای اقشار مختلف جامعه تشریح و سرانجام یکبار دیگر در تاریخ ۶/۶/۹۲ در جریان دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، به طرح این موضوع پرداختهاند، اما معنا و مفهوم این فرآیند چیست؟
گام اول – ایجاد انقلاب اسلامی: با اتکاء به تعابیر و بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(دامه برکاته)، در جریان ۹ سخنرانی مورد اشاره و سایر رهنمودهای ایشان در طی بیش از دو دهه گذشته، گام اول این فرآیند که با ظهور انقلاب اسلامی تحقق پیدا کرد، «دگرگونی بنیادین یا همان حرکت انقلابی و جنبش انقلابی است که نظام مرتجع را، نظام قدیمی را، نظام وابسته و فاسد را سرنگون میکند و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده میسازد»[۱] و به عبارت دیگر «بنای ضایع و پوسیده و بدبُنیان رژیم استبدادی را از بین می برد و زمینه را برای ایجاد نظام جدید آماده میکند و پایههای غلطی برچیده و پایه های درستی به جای آن گذاشته می شود»[۲]، ایشان با تاکید بر اینکه انقلاب الزامً همراه با زد و خورد و شلوغ کاری نیست، میفرمایند: «هر تحولی هم معنایش انقلاب نیست، انقلاب آن جایی است که پایه های غلطی برچیده می شود و پایه های درستی به جای آن گذاشته می شود»[۳].
به این ترتیب، با عنایت به بیانات ولایت، گام اول تنها یک دگرگونی ساده مانند دیگر انقلابهای رخ داده در سایر کشورها نبوده، بلکه منظور از انقلاب اسلامی رخدادی است بنیادین که ضمن برچیدن رژیم فاسد طاغوت، در چارچوب مبانی اسلامی شکل گرفته و اصول اسلامی را جایگزین آن نموده است.
گام دوم– استقرار نظام اسلامی: گام دوم این فرایند به استقرار نظام اسلامی تعلق دارد، امام خامنهای (دامه برکاته) در تشریح این مرحله می فرمایند: «نظام اسلامی یعنی طرح مهندسی و شکل کلی اسلامی را در جایی پیاده کردن، مثل اینکه وقتی در کشور ما نظام سلطنتی استبدادی، فردی، مورثی و اشرافی وابسته برداشته شد، به جای آن نظام دینی، تقوایی، مردمی و گزینشی جایگزین میشود؛ با همین شکل کلی که قانون اساسی برایش معین کرده، تحقق پیدا میکند، یعنی نظام اسلامی»[۴].
در بیاناتی دیگر نظام اسلامی را اینگونه بیان می کنند: «نظام اسلامی یعنی آن هویت کلی که تعریف مشخصی دارد، ملت و صاحبان انقلاب که مردم هستند، آن را انتخاب می کنند. در مورد ما، مردم ما انتخاب کردند؛ جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی یعنی نظامی که در آن مردم سالاری از اسلام گرفته شده است و با ارزشهای اسلامی همراه است»[۵] و در ادامه می فرمایند؛ «نظام اسلامی یعنی ترتیب اداره کشور، همانگونه که اسلام گفته است، … قانون اساسی تنظیم شده، آرایش و چینش سیاسی به وجود آمد، مردم سالاری دینی بر این مملکت حاکم شد و مردم مسئولان کشور را، از رهبری گرفته تا ریاست جمهوری تا دیگر مسئولان، مستقیم یا غیر مستقیم انتخاب می کنند، دین، مایه و پایه و محور قانون و اجرا در این کشور است، حرکت مردم به سمت اهداف و آرمانهای دینی است، این معنای نظام اسلامی است»[۶]. در بیان دیگری، ایشان از هندسه عمومی جامعه اسلامی به عنوان نظام اسلامی تعبیر کردهاند و در تکمیل مطالب فوق در جایی دیگر نظام اسلامی را معادل «منبع تقنین و معیار و ملاک اجرا و ارکان تصمیم گیری در کشور و پایه گذاری اصولی ارکان حکومت یعنی قوه مجریه، قوه مقننه، رهبری، قوه قضائیه و دیگر ارکان و تثبیت آنها از طریق قانون اساسی»[۷] دانستهاند.
تعریف نظام اسلامی نیز از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامه برکاته) در بردارنده مفاهیمی مانند؛ طرح مهندسی و شکل کلی اسلامی را در جایی پیاده کردن، نظامی که در آن مردم سالاری از اسلام گرفته شده است و با ارزشهای اسلامی همراه است، ترتیب اداره کشور، همانگونه که اسلام گفته است، هندسه عمومی جامعه اسلامی به عنوان نظام اسلامی و مفاهیم مشابه آن میباشد.
گام سوم- ایجاد دولت اسلامی: مقام معظم رهبری (دامه برکاته) با اشاره به محقق شدن دو گام اول یعنی بُروز انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی، ایجاد دولت اسلامی را سومین گام از فرآیند اهداف اسلامی معرفی میکنند، اما اقدامات صورت گرفته در این مرحله را ناکافی دانسته و معتقدند که به علل مختلف، هنوز دولت اسلامی به معنای واقعی آن تحقق نیافته است و شاید به همین دلیل بیشترِ رهنمودهای ایشان بر این مسئله یعنی ضرورت پرداختن به ایجاد دولت اسلامی به معنای واقعی آن متمرکز بوده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی(دامه برکاته) در این مرحله، خود سازی مسئولین را شرط اصلی و اساسی برای شکل گیری دولت سازی اسلامی دانسته و بخش عمده توجه خود را معطوف رفتار و عملکرد دولتمردان و سایر کارگزاران نظام می نمایند و مؤکداً این موضوع را مقدمه نهادسازی و ایجاد ساز و کارهای لازم برای شکل گرفتن جامعه اسلامی معرفی کردهاند و لذا در تعریف دولت اسلامی، ویژگیهایی و شرایط خاصی را بر آن مترتب میدانند که در بخشهای بعدی به طور مشروح به آن پرداخته خواهد شد.
در یکی از این تعاریف، دولت اسلامی را اینگونه توصیف کردهاند؛ «دولت به معنای عام، نه به معنای هیأت وزرا، یعنی قوای سه گانه، مسئولان کشور، رهبری و همه»[۸] و مجدداً در تعریف عام دولت تاکید می کنند که؛ «دولت نه[فقط] به معنای هیأت وزیران، یعنی مجموعه کارگزاران حکومت، یعنی من و شما»[۹].
ایشان در تشریح وضعیت فعلی دولت اسلامی می فرمایند؛ «امروزه دولت ما، یعنی مسئولان قوه مجریه، قوه قضائیه، قوه مقننه، که مجموع اینها دولت اسلامی است، سهم خوبی از حقایق اسلامی و ارزشهای اسلامی دارد، اما کافی نیست، اولش خود من»[۱۰] و در جایی دیگر اضافه میکنند؛ «دولت اسلامی دولتی است که بتواند مقاصدی را که ملت ایران و انقلاب عظیم آنها داشت، تامین کند»[۱۱] و در ادامه رهنمودهای قبلی با اشاره به نقش مهم مسئولین در تحقق دولت اسلامی می فرمایند؛ «این نظام فقط شکل نیست، محتوایی دارد، یعنی کارهایی باید در واقعیت زندگی مردم صورت بگیرد، تحقق این واقعیتها در زندگی مردم، مردان و عناصر مؤمن و معتقد به خودش را که دارای صفات و خصوصیات لازم باشد می طلبد، این می شود دولت اسلامی، دولت اسلامی شامل همه کارگزاران نظام اسلام است، نه فقط قوه مجریه، یعنی حکومت گران و خدمتگذاران عمومی، اینها باید جهت گیریها و رفتار اجتماعی و رفتار فردی خود و رابطهشان با مردم را با معیارهای اسلامی تطبیق دهند تا بتوانند به آن اهداف برسند، بعد هم باید آن جهت گیریها را مدّ نگاه خودشان قرار دهند و به سرعت به سمت آن جهت گیریها حرکت کنند.»[۱۲]
ایشان این موضوع را مجدداً در سخنرانی دیگری به این شکل یادآوری میکنند؛ «معنای شعار دولت اسلامی این است که ما میخواهیم اعمال فردی، رفتار با مردم، رفتار بین خودمان و رفتار با نظامهای بین المللی و نظام سلطهی امروز جهانی را به معیارها و ضوابط اسلامی نزدیک کنیم» [۱۳].
البته ایشان علاوه بر تاکیدهای مکرر در مورد ضرورت خودسازی مسئولین برای ایجاد دولت اسلامی، به سایر ابعاد دولت سازی اسلامی یعنی اجزا و ارکان دولت و همچنین نظامات اداری نیز اشاره نموده و ضرورت نهاد سازی و ایجاد ساز و کار دولت سازی را اینگونه متذکر می شوند؛ «منظور از دولت اسلامی این است که بر اساس آنچه که در دورهی تعیین نظام اسلامی بوجود آمد، یک قانون اساسی درست شد، نهادها و بنیانهای ادارهی کشور و مدیریت کشور معین شد، این مجموعهی نهادهای مدیریتی دولت اسلامی است، در اینجا منظور از دولت فقط قوه مجریه نیست، یعنی مجموع دستگاههای مدیریتی کشور که اداره یک کشور را بر عهده دارند، نظامات گوناگون اداره کنندهی کشور»[۱۴] و در تکمیل نکات قبلی در دیداری دیگر اضافه میکنند که؛ «دولت اسلامی یعنی ساز و کارها و نهادسازیهای لازم برای ایجاد آن جامعهی اسلامی»[۱۵]
همانگونه که قبلاً اشاره شد، از آنجا که انقلاب اسلامی هم اکنون در این مرحله، یعنی مرحله دولت سازی اسلامی قرار دارد، لذا بیشتر رهنمودهای امام خامنهای(دامه برکاته) بر بیان اهمیت، ضرورت، ویژگیها و چگونگی اجرای این گام متمرکز بوده است، بر این اساس از مجموعه رهنمودهای رهبری چنین استنباط میشود که اولاً دولت فقط محدود به قوه مجریه نمی شود، بلکه همه قوای سه گانه و سایر نهادهای حکومت اسلامی نیز مخاطب دولت اسلامی هستند، اما نکته مهمتر این است که ارکان و اجزای مورد اشاره با وجود مسئولین آنها هویت پیدا میکند، بنابراین مفهوم دولت اسلامی را باید ابتدا در رفتار و عملکرد مسئولین نظام جستجو کرد و سپس سایر ابعاد آن از جمله نهاد سازی، نظامات اداری و سایر الزامات را مورد توجه قرار داد.
بنابراین معنای واقعی دولت اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی(دامه برکاته) در مرتبه اول، دولتی است که مسئولین آن از حداکثر معیارها و شاخصههای اخلاقی و رفتاری یک مسلمان واقعی برخوردار باشند.
گام چهارم- ایجاد کشور یا جامعه اسلامی: ایشان در سخنرانیهایشان، کشور و جامعه اسلامی را مترادف یکدیگر معرفی کرده و در توصیف ویژگیهای این دو واژه میفرمایند: «اگر دولت به معنای واقعی کلمه اسلامی شد، آنگاه کشور به معنای واقعی کلمه اسلامی خواهد شد، عدالت مستقر خواهد شد، تبعیض از بین خواهد رفت، فقر به تدریج ریشه کن میشود، عزت حقیقی برای مردم بوجود میآید، جایگاهش در روابط بینالملل ارتقاء پیدا می کند، این می شود کشور اسلامی»[۱۶].
با تعبیر دیگر ایشان در بیان مفهوم جامعه اسلامی میفرمایند؛ «جامعه اسلامی یعنی چه؟ یعنی جامعهای که در آن آرمانهای اسلامی، اهداف اسلامی، آرزوهای بزرگی که اسلام برای بشر ترسیم کرده است، تحقق پیدا کند، جامعه عادل برخوردار از عدالت، جامعه آزاد، جامعهای که مردم در آن، در اداره کشور، در آینده خود، در پیشرفت خود دارای نقشند، دارای تاثیرند، جامعهای دارای عزت ملی و استغنای ملی، جامعهای برخوردار از رفاه و مبرا از فقر و گرسنگی، جامعهای دارای پیشرفتهای همه جانبه، پیشرفت علمی، پیشرفت اقتصادی، پیشرفت سیاسی و بالاخره جامعهای بدون سکون، بدون رکود، بدون توقف و در حال پیشروی دائم، این آن جامعهای است که ما دنبالش هستیم، البته این جامعه تحقق پیدا نکرده، ولی ما دنبال این هستیم که این جامعه تحقق پیدا میکند.»[۱۷]
و این مفهوم را اینگونه مورد تاکید قرار میدهند؛ «همان جامعه اسلامیای که من در کرمانشاه تصویر و تشریح کردم؛ آن عدالت، آن مردم سالاری به معنای واقعی کلمه، آن کرامت انسانی، آن آزادی اسلامی، با پیشرفت، با قدمهای استوار ما، با خسته نشدن ما، با حفظ نور امید در دلهای ما، به توفیق الهی به دست همین جوانان تحقق پیدا خواهد کرد.»[۱۸]
البته تحقق این هدف را مشروط به عوامل دیگری دانسته و چنین بیان میدارند؛ «اگر به توفیق الهی بتوانیم در این جهت[خود سازی] خود را کامل کنیم و قدمهایی را که بحمدالله تا امروز برداشته شده، کامل کنیم، آن وقت کشور اسلامی به همان شکلی که گفتیم، به وجود خواهد آمد»[۱۹]
در تعریف رهبری، کلید واژههای جامعه یا کشور اسلامی عبارتند از: عدالت، پیشرفت، پیشرفت علمی، پیشرفت اقتصادی، پیشرفت سیاسی، رفاه، مردم سالاری، کرامت انسانی، عزت حقیقی، عزت ملی و استغنای ملی، آرمانهای اسلامی، اهداف اسلامی، آرزوهای بزرگ، جامعه عادل، جامعه آزاد، جامعهای بدون سکون، بدون رکود، بدون توقف، بدون تبعیض، مبرا از فقر و در حال پیشروی دائم و سایر واژههای مشابه دیگری که شالوده و درون مایه یک جامعه اسلامی را تشکیل میدهد.
گام پنچم- شکل گیری تمدن اسلامی: از نظر مقام معظم رهبری(دامه برکاته) حاصل و نتیجه قطعی ایجاد کشور و جامعه اسلامی، ارائه الگوی برتری است که منجر به پیدایش تمدن اسلامی خواهد شد و تصویر چنین جامعهای را اینگونه ترسیم میکنند؛ «از کشور اسلامی میشود دنیای اسلامی [تمدن اسلامی] درست کرد، الگو که درست شد، نظایرش در دنیا درست خواهد شد.»[۲۰] البته ایشان یادآوری میکنند که؛ «نمیشود توقع داشت که من و شما خود را اصلاح نکنیم، اما دنیا را اصلاح کرده باشیم»[۲۱] اما مجدداً این نکته را یادآوری میکنند که؛ «وقتی کشور اسلامی پدید آمد، تمدن اسلامی به وجود خواهد آمد، آن وقت فرهنگ اسلامی فضای عمومی بشریت را فرا خواهد گرفت، اینها همهاش با مراقبت و با تقوا عملی است، تقوای فردی و تقوای جماعت و امت.»[۲۲] و این مهم همان نکتهای است ایشان از آن به عنوان هدف نهایی نام میبرند و میافزایند؛ «جامعهای که به عبودیت خدا می رسد، یعنی به معرفت کامل خدا میرسد، تخلق به اخلاقالله پیدا میکند، آن نهایت کمال انسانی است. بنابراین هدف نهایی آن است … خُب وقتی یک چنین جامعهای بوجود آمد، زمینه برای ایجاد امت اسلامی، یعنی گسترش این جامعه هم بوجود خواهد آمد»[۲۳].
نکته آخر اینکه ولی امر مسلمین؛ تحقق این اهداف را کاری طولانی و زمانبر و در عین حال امکانپذیر و شدنی میدانند، اما بدیهی است، کسب این دستاورد بزرگ مستلزم آن است که مسئولین محترم ضمن فراهم نمودن مقدمات و الزامات کار، وظیفه فوقالعاده مهم خود در تطبیق حداکثری با معیارهای اسلامی را فراموش نکنند و مردم نیز همگام با مسئولین ضمن خودسازی فردی، به هر شکل ممکن نقش خویش در مطالبه این اهداف را به درستی ایفا نمایند.
لازم به یادآوریست که انشاءالله در بخشهای بعدی، آفتها و علل کندی کار، الزامات و پیشنیازهای کار، چگونگی دستیابی به این اهداف و سایر نکات مربوط به این بحث به اجمال مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
احمدرضا هدایتی
کارشناس ارشد مدیریت
۱/۹/۹۲
[۱] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان کرمانشاه در تاریخ ۲۴/۷/۹۰
[۲] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۸/۵/۸۴
[۳] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام در تاریخ ۱۲/۹/۷۹
[۴] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام در تاریخ ۱۲/۹/۷۹
[۵] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان کرمانشاه در تاریخ ۲۴/۷/۹۰
[۶] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۸/۵/۸۴
[۷] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت در تاریخ ۸/۶/۸۴
-[۸] بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام در تاریخ ۱۲/۹/۷۹
[۹] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگزاران نظام در تاریخ ۲۱/۹/۸۰
[۱۰] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام در تاریخ ۶/۸/۸۳
[۱۱] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۸/۵/۸۴
[۱۲] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت در تاریخ ۸/۶/۸۴
-[۱۳] بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت در تاریخ ۸/۶/۸۴
[۱۴] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان کرمانشاه در تاریخ ۲۴/۷/۹۰
[۱۵] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان کرمانشاه در تاریخ ۲۴/۷/۹۰
[۱۶] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در تاریخ ۱۲/۹/۷۹
[۱۷] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دانشجویان کرمانشاه در تاریخ ۲۴/۷/۹۰
[۱۸] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع مردم کنگاور در تاریخ ۲۷/۷/۹۰
-[۱۹] بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۸/۵/۸۴
[۲۰] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام در تاریخ ۱۲/۹/۷۹
[۲۱] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگزاران نظام در تاریخ ۲۱/۹/۸۰
[۲۲] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۸/۵/۸۴
[۲۳] – بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان کرمانشاه در تاریخ ۲۴/۷/۹۰
آقای هدایتی سلام:
واقعا خیلی خوب به مسئله خیلی مهمی پرداخته اید، خدا توفیقتان بدهد، امیدوارم با پیگیری مردم و مسئولین محترم روزی شاهد تحقق اهداف عالی رهبری عزیز باشیم.
انشاءالله
علی محمد ایمانی
، جناب آقای ایمانی سلام:
ضمن تشکر از حسن نظر شما، بنده هم امیدوارم این آرزوی بزرگ تحقق پیدا کند.
یاعلی-موفق باشید
دوست عزیز سلام؛ کار شما طیب الله دارد، حقیقتش اینه که من خودم با اینکه همیشه فرمایشات رهبری را گوش میکنم، اما این مطالب برایم تازگی داشت، خوب است یک جایی مسئولیت پیگیری اینکار را به عهده بگیرد.
دست مریزاد
جناب آقای ستوده سلام:
از حسن نظر شما متشکرم، در حال حاضر مراکز مختلفی در حال پیگیری کار هستند و چند سازمان مردم نهاد هم در زمینه مطالبه گری این موضوع فعالیت دارند، اما همه به شکل پراکنده کار می کنند، امیدوارم با هم افزایی این مرکز زودتر به نتیجه برسیم.
موفق باشید- یا علی
اصل مطلب که حرف نداره اما کیه که عمل کنه؟
آشنای عزیز سلام:
انشاالله با کمک مردم و مطالبه از مسئولین محترم همه اهداف عالی انقلاب تحقق پیدا می کنه.
موفق باشید، یا علیhttps://rahtooshe.com/?p=1900
قربون آقا برم با حرفهای قشنگش، حیف که مجریان محترم گوششون به این حرفا نیست. از شما به خاطر یادآوری بیانات رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی متشکریم
درود بر حزب الله:
انشاالله با پیگیری حزب الله بیانات آقا اجرا میشه، از لطف شما متشکرم
یا علی
پس این طرحها کی قراره اجرا بشه؟ اصلاً چرا تا حالا انجام نشده است؟ پس مسئولین محترم تا حالا چکار می کردند؟ و ….؟؟؟؟؟
سرکار خانم حسینی با سلام:
همانگونه که احتمالا می دانید این کار در امتداد یک جریان طولانی بتدریج در حال وقوع است و همانگونه که حضرت آقا فرموده اند و بنده در قسمت دوم مقاله به آن اشاره کرده ام ، نمی توان انتظار داشت که در کوتاه مدت همه نتایج کسب شود، برخی از مراکز هم در حال پیگیری موضوع هستند.
یاعلی- موفق باشید
سلام علیکم؛ خیلی قشنگ موضوع را تشریح کرده اید، خدا توفیقتان بدهد. یک دوست
ناشناس محترم سلام:
از حسن نظر شما سپاسگذارم، امیدوارم مورد استفاده قرار گیرد.
موفق باشید- یاعلی
بزک نمیر یهار میاد- کُومبُزه با خیار میاد
ناشناس محترم سلام:
شک نداشته باشید که انشاءالله این آرمان بزرگ محقق خواهد شد.
موفق باشید- یا علی
قابل توجه مسئولین محترم که میدونم هیچوقت این چیزا رو نمی خونند.
جناب آقای علی آبادی سلام:
امیدوارم با فراگیر شدن این مباحث و مطالبه گری جامعه از مسئولین، این مهم هرچه سریعتر محقق شود.
موفق باشید- یا علی
سلام دوست گرامی:
خیلی قشنگ، ساده و روان حق مطلب را بیان کرده اید، انشاءالله کمک کند که بهتر و بیشتر قدر رهیرعزیزمان را بدانیم و کمک کنیم که منویات ایشان زودنر محقق شود.
زنده باشید
برادر ارجمند جناب آقای الهی پور:
با سلام و تشکر از حسن نظر شما، بنده هم امیدوارم به زودی شاهد تحقق کامل مراحل پنجگانه فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشیم.
موفق باشید- یا علی
سلام حاجی بسیار عالی وپرمحتوا خدا قوت خسته نباشی
سلام و سپاس فراوان
انقلاب که عمدتا توسط اقشار محروم شهری و روستائی …………………………………………………، ما ایران امن میخواهیم که از مزاحم و دزد و چاقوکش خبری نباشد و جز با قانونگرایی و اصلاح قوانین ضعیف و مجازات سخت و بدون ملاحظه و قاطع مجرمین و مسئولین خاطی و فاسد، حاصل نمیشود.
اشناس محترم سلام؛
اگرچه بخش عمده فرمایشات شما غیرمنصفانه بود، اما قسمت آخر آن کاملاً درست و دلسوزانه است.
همه همین را می خواهند، البته اگر خناسان داخلی و خارجی بگذارند.
موفق باشید
تشکر از بازدید شما
یا علی
تشکر از بازدید شما
یاعلی
با سلام و تشکر از مسئولین محترم ناحیه بسیج دانشجویی استان سمنان:
متوجه منظور شما در مورد پارگراف هایی که انتخاب کرده و در سایت گذاشته اید نشدم.
یا علی و موفق باشید
تشکر از بازدید شما
یا علی
بازدیدکننده محترم سلام:
از اینکه از این سایت بازدید کردید تشکر می کنم، بهره مندی از نظر شما باعث خرسندی اینجانب خواهد بود. لطفاً پیشنهادات و انتقادات مورد نظر را اعلام فرمایید.
با تشکر و موفق باشید
تشکر از بازدید شما
یاعلی