مشکلات سیستم توزیع کِی حل می‌شود؟ (مرتبط با مدیریت بحران)

     امروز اقتصاد کشور به علل مختلف از جمله؛ توطئه‌های خارجی و همچنین سوءمدیریت برخی از مدیران و مسئولین، با مشکلات مختلفی مواجه است، اما ظاهراً مشکل سیستم توزیع نیز همانند سیستم صوت در مراسم و مناسبت‌ها، همچنان لاینحل باقی مانده و قرار نیست به این زودی‌ها و به طور جدی و دائمی تدبیری برای آن اندیشیده شود.

     می‌پرسند چرا گوشت و چای و امثال آن که با دلار ۴۵۰۰ تومانی وارد کشور شده است، درست به دست مردم نمی‌رسد، می‌گویند سیستم توزیع ناقص است، می‌پرسند چرا کمک‌های مردمی و دولتی به شکل منطقی و عادلانه بین آسیب‌دیدگان حوادث توزیع نمی‌شود و به دست خسارت دیدگان واقعی نمی‌رسد، مشکل را به فقدان سیستم توزیع ربط می‌دهند.

     توجیهات تکراری و بعضاً غیرکارشناسی برخی از مسئولین، این سوالات را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا واقعاً مسئولین و نخبگان کشور از طراحی یک سیستم معقول و منطقی عاجزند، یا خدای ناخواسته ممکن است، با طراحی یک سیستم علمی و کاربردی، اینجا هم منافع برخی از افراد در معرض خطر قرار گیرد؟

     در واقع با بیان بهانه‌های مورداشاره از سوی برخی از مسئولین ذیربط، این سولات مطرح می‌شود که آیا مسئولین محترم نمی‌دانند و نمی‌توانند یا نمی‌خواهند و عمداً از اصلاح سیستم توزیع جلوگیری می‌کنند؟ چطور می‌شود که تمام مشکلات سیستم توزیع در موضوعی مانند؛ گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، گوجه، سیب‌زمینی، پیاز، چای و سایر اقلام به یکباره بروز و ظهور پیدا می‌کند در حالی که قبلاً مشکلی نداشته است؟

     متقابلاً چطور با این‌که همه مردم و مسئولین بر ناکارآمدی و نقص سیستم توزیع کمک‌های امدادی در حوادث و بحران‌ها اذعان دارند، اما به‌رغم کسب تجارب متعدد در حوادث مختلفی که در سطح ملی در کشور رخ داده، هنوز مشکلات آن (بعضاً از تفکیک و بارگیری در مبدأ گرفته تا عمدتاً تحویل و توزیع در مقصد) برطرف نشده است.

     البته در چرخه توزیع، باید به هدر رفت حدود ۲۰ درصدی برخی از کالاها و محصولات مانند؛ محصولات کشاورزی که در فرآیند حمل و نقل و جابجایی رخ می‌دهد نیز اشاره کرد.

     خسارات و ضایعاتی که به علل مختلف مثل؛ فرسودگی ناوگان حمل و نقل یا غیراستاندارد بودن برخی از جاده‌ها یا ضعف قوانین و مقررات، به نظام اقتصادی کشور تحمیل می‌شود.

     آیا این مشکلات بیانگر سوءمدیریت در انجام وظایف محوله به برخی از مدیران ذیربط نیست؟ آیا مشکل به عدم شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران مربوط نمی‌شود؟ مسئولیت نظارت بر این فرآیند و رفع اشکالات آن اعم از مشکلات ساختاری و سیستمی یا قوانین و مقررات و سایر موارد مشابه بر عهده کیست؟

     بی‌شک، مشکل هرچه که هست، اگر زودتر تدبیری برای آن اندیشیده نشود، ضمن به هدر دادن منابع و امکانات و ایجاد نارضایتی در مردم، خود می‌تواند به یک بحران جدی تبدیل شود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۵/۱/۹۸

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *