مگر کاری هم مانده که ایران انجام نداده باشد (در مورد برجام)

     جناب عراقچی معاون محترم وزارت امورخارجه در پایان جلسه ۲۶ فروردین ماه با گروه ۴+۱ اعلام کردند، «همه توافق داشتند که ما باید وارد یک کار جدی و عملی بشویم و مجموعه اقداماتی که آمریکا باید انجام بدهد و مجموع تحریم هایی که باید بردارد باید لیست شود و مجموعه اقداماتی هم که ایران در مقابل انجام خواهد داد لیست بشود و دقیق بشود و توافق در مورد آنها صورت بگیرد و بتواند هر چه سریعتر اجرایی شود.این توافقی بود که صورت گرفت.»

     حال این سوال مطرح است مگر کار دیگری هم مانده که ایران به موقع و حتی پیشاپیش انجام نداده باشد!؟ و سوال دوم این‌که پس نقش و سهم کشورهای غربی از این ماجرای ناجوانمردانه چیست؟

     با توجه به این که خواسته‌های به حق ایران مبنی بر رفع کامل تحریم‌ها و راستی‌آزمایی کاملاً صریح و مشخص است، برگزاری جلسه یا جلسات مجدد به جز وقت کشی چه معنایی و چه ثمری دارد؟

     حتماً وزارت امور خارجه باتدبیر و دوراندیش ما از قبل لیست همه تحریم‌های اروپا و آمریکا را تهیه کرده و لذا قاعدتاً هیچ موضوعی به جز نحوه پرداخت دیون و نحوه جبران خسارتهای ناشی از تحریمها به ایران توسط کشورهای متخاصم (که حتماً مقدار آن را هم در هر دو مورد به‌طور دقیق محاسبه کرده‌اند) برای مذاکره باقی نمی ماند.

     شایسته است، دوستان وزارت خارجه لیست کامل تحریمها را همراه با میزان برآورد دیون و خسارتها را که حتماً خود غربیها هم دارند، در اختیارشان بگذارند تا همان‌گونه که ایران پس از توافق بلافاصله و بدون صرف وقت، تعهداتش را عمل کرد، آنها نیز بلافاصله و بدون وقت کشی تعهداتشان را اجرایی نمایند.

     البته برای دیپلماتهای محترم ایرانی باید این موضوع به یک درس عبرت‌آموز تبدیل شود که انجام هر کاری (به خصوص وقتی که بهانه‌ای از سوی دشمن باشد) نیاز به مطالعه و بررسی پیامدهای بلندمدت و کوتاه مدت آن دارد و به اصطلاح نباید بی‌گدار به آب زد.

     چطور می‌شود قبول کرد غربی‌ها برای برداشتن چیزی که خودشان وضع کرده‌اند، نیاز به مطالعه دارند، در حالی که ایران بدون مطالعه و بلافاصله تمام تعهداتش را عمل کرد؟

     بنابراین باید بپذیریم که یا اقدام نظام دیپلماسی ما غلط بوده (که البته غلط بوده است) و یا حرف آنها مبنی بر درخواست وقت برای مطالعه و بررسی نحوه برداشتن تحریمها بهانه برای وقت کشی است؟ (که البته در این مورد هم، قطعاً بهانه است)

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۸/۱/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *