ضرورت تقویت سیستم کنترلی و نظارتی در دولت جدید

     بی شک در بسیاری از امور از جمله موضوع مقابله با ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی و یا فساد اداری، اقدامات بازدارنده و پیشگیری کننده در اولویت قرار دارند.

     قاعدتا این مهم (استفاده از روش‌های بازدارنده و پیشگیری‌کننده) با اقداماتی مانند؛ تعلیم‌وتربیت اصولی و فرهنگ‌سازی درست، الگوپروری و الگوسازی مناسب، قانونگذاری و ضابطه‌مندسازی دقیق، اصلاح ساختارها و سیستم‌ها و یا شفاف‌سازی و آگاه‌سازی عمومی میسور و ممکن است.

     اما حتی در بهترین شرایط نمی‌توانیم وسوسه‌های شیطانی را نادیده بگیریم و همه افراد را در برابر وسوسه‌های شیاطین و جاذبه‌های فریبنده دنیوی، مقاوم و نفوذناپذیر بپنداریم.

     بنابراین؛ مسئولین محترم باید در اسرع وقت و همزمان با اقدام برای بهبود و اصلاح موارد فوق (به خصوص اصلاح نظام تربیتیموضوع بهینه‌سازی و کارآمدسازی «سیستم بسیار مهم کنترلی و نظارتی» و در صورت لزوم توسعه و گسترش و یا حتی ادغام و تجمیع در جهت هم‌افزایی «سیستم‌های کنترلی و نظارتی» را نیز در دستور کار قرار دهند.

     متأسفانه امروز در سایه ضعف سیستم کنترلی و نظارتی، در پاره‌ای از موارد کار به جایی رسیده که در برخی از بخش‌ها، پاکسازی سیستم اداری از لوث وجود عناصر فاسد و نامطلوب اجتناب‌ناپذیر است.

     در واقع به نظر می‌رسد اکنون سیستم اداری ما واقعا نیاز به پاکسازی از آفت وجود افراد نفوذی و اخلالگری دارد که سالهاست در دستگاه‌های اداری کشور جا خوش کرده و با اقدامات ناجوانمردانه‌ای که در حق هموطنانشان مرتکب شده‌اند، آبرو و اعتبار نظام اسلامی را مخدوش نموده و در معرض خطر قرار داده‌اند.

     امید است، همزمان با اقدامات پیشگیرانه، ترتیبی اتخاذ گردد تا این موضوع یعنی تقویت و کارآمدسازی سیستم کنترلی و نظارتی مجدداً در این دولت هم مورد غفلت قرار نگیرد.

     توضیح: علاقه‌مندان می‌توانند برای رؤیت یادداشتهای قبلی اینجانب در این زمینه، به بخش کنترل و نظارت سایت مراجعه و یا واژه «نظارت» را در همین سایت «سایت ره توشه – rahtooshe.com» جستجو و مطالب ارائه شده را مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۱/۸/۱۴۰۰

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. داودامامعلیزاده گفت:

    اول باید سیستم نظارتی موجود در سازمانها منجمله حراست ، حفاظت ، بازرسی و نظارت ، بسیج و انجمن و نیروهایی که عنوان انقلابی را یدک می کشند بازخواست نمود که چرا با وجود شماها سیستم فاسد و ناکارآمد و ناکاراست

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای امامعلیزاده سلام؛
      پیشنهاد شما جهت رویت مسئولین محترم روی سایت قرار گرفت.
      موفق باشید
      یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *