چرا برخی از مشاوران علوم اجتماعی، رفتارهای غلط جوانان را تقبیح نمی‌کنند؟

     متأسفانه بروز ناهنجاری‌های رفتاری در برخی از جوانان و نوجوانان و حتی کودکان، موضوع انکارناپذیری است که البته بخش عمده آن حاصل کم‌توجهی و سوءمدیریت مسئولین ذیربط به‌خصوص مسئولین بخش فرهنگی و همچنین نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف است، البته در این زمینه متولیان فضای مجازی نیز در جایگاه متهمین ردیف اول قرار دارند.

     با این حال بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه خانوادهایی که از مبانی اعتقادی قوی‌تری برخوردارند، گاهی در جستجوی راه چاره به مشاورینی مراجعه می‌کنند که خود محصول همین نظام فرهنگی ناکارآمد یا سیستم تعلیم و تربیت معیوب هستند و فکر و ذهن اغلب آنها انباشته از متون و مطالبی است که دستپخت به اصطلاح اندیشمندان و نظریه‌پردازان شرقی و غربی است.

     اینجاست که خانواده‌های مراجعه کننده در اوج ناباوری گاهی از سوی برخی از مشاوران با تجویز نسخه‌هایی مواجه می‌شوند که در پیروی از نظریات و الگوهای غربی که عمدتاً در مراکز آموزشی عالی کشور خودمان کسب نموده و این رفتارها را طبیعی و به نوعی گریزناپذیر جلوه می‌دهند.

     به همین دلیل، کارشناسان مذکور به رغم اخذ تقریباً تمام اطلاعات ریز و درشت خانواده‌ها، معمولاً والدین را به صبوری و مماشات و در نهایت کنار آمدن با ناهنجاری‌های رفتاری و اخلاقی فرزندان خود توصیه می‌نمایند، در حالی‌که هیچ راه درمان مشخصی برای بازگشت به شرایط مطلوب ارائه نمی‌دهند.

     در واقع به نظر می‌رسد مشکل اصلی این است که نظام آموزشی ما هنوز موفق نشده ضمن به چالش کشیدن مدل‌ها و نظریه‌های غربی و شرقی، به اندازه کافی و به شکل اصولی، منابع و متون اسلامی را جایگزین متون و مطالب وارداتی نماید و لذا بعضاً نتایج کار بسیاری از فارغ‌التحصیلان عرصه‌های مختلف از جمله مشاوره در بخش‌های گوناگون علوم اجتماعی همچنان بر اصول و ارزش‌های مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی استوار است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۰/۱/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

 

 

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *