راز نارضایتی مرفهین در چیست؟

     حتما تابه‌حال شما هم متوجه شده‌اید، کسانی که از انقلاب سهم بیشتری برده‌اند و از نظر رفاهی در وضعیت بهتری قرار گرفته‌اند، اکنون در ردیف مدعی‌ترین و در عین حال معترض‌ترین افراد به وضع موجود قرار دارند.

    حتی کسانی هم که قبل از انقلاب از نظر مادی در بدترین شرایط قرار داشتند و بعد از انقلاب به جمع ثروتمندان نوظهور پیوسته‌اند نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

     مشکل در حدی است که گاهی برخی از کسانی هم که ظاهرٱ به شکل مشروع و قانونی به دارائی‌های آنها افزوده شده، در این گروه دسته‌بندی می‌شوند.

     البته به هیچ وجه قصد انکار برخی از مشکلات و سوءمدیریتها را نداریم، اما واقعا راز نارضایتی افراد مذکور از وضع موجود و مخالفت آنها با شرایط چیست؟ بی‌شک همه این افراد مرتکب سوءاستفاده از موقعیت‌ها و حرامخواری نشده‌اند و واقعا از سر دلسوزی گلایه‌مند هستند.

     اما قطعاً در مورد بسیاری از این افراد، علت عمده اعتراضات و عناد آنها با نظام اسلامی را باید در همین موضوع یعنی قانون‌گریزی و حرامخواری و اثر وضعی آن بر نوع رفتار و گفتار و عمل آنها جستجو نمود.

     هم چنانکه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) روز عاشورا خطاب به کوفیان فرمود: «کلُّکمْ عَاصٍ لِأَمْرِی غَیرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکمْ مِنَ الحَرام» شما مرا نافرمانی می‌کنید و حرفم را گوش نمی‌کنید چرا که شکم هایتان از حرام پر شده است.

     در واقع بیشتر این افراد که عمدتاً خودشان عامل اصلی بروز نابسامانی‌هایی مثل رانت و رشوه و اختلاس و سایر مفاسد بوده‌اند، اکنون همانند کوفیان در قامت مدعی و طلبکار ظاهر شده‌اند و در حال متهم‌سازی دیگران برای فرار از پاسخگویی هستند.

     و باز هم مثل همیشه این محرومین و مستضعفین جامعه هستند که به رغم شرایط سخت معیشتی همچنان صادقانه و خالصانه در صحنه‌های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

      در واقع یکی از تفاوت‌های مهم شرایط قبل و بعد از انقلاب در این است که قبل از انقلاب، محرومین و مستضعفین به شرایط اعتراض داشتند و اکنون این ثروتمندان و مرفهین بی‌درد هستند که تغییر و بهبود شرایط را مغایر منافع خود می‌دانند و با رفتار و گفتارشان در اندیشه ایجاد اختلال در امور کشور هستند.

     این در حالی است که این روزها به خاطر تحریم و عوارض ناشی از احتکار و اختلاس و گرانفروشی و رانتخواری افراد مورداشاره، قشر متوسط و به خصوص محرومین و مستضعفین جامعه در شرایط سختی قرار دارند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۳۰/۹/۱۴۰۰

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *