فرار مغزها چرا؟

     صرفنظر از افرادی که خودشان فکر می کنند، نخبه و یا دارای استعداد خاص هستند و همچنین صرفنظر از افراد متخصص و بعضا نخبه ای که به دلایل سیاسی یا اخلاقی و رفتاری و امثال آن ترک وطن می‌کنند.

     کسانی نیز وجود دارند، که واقعأ در ردیف نخبگان قرار دارند، اما شاید طاقت عبور از موانع سخت و متعدد اداری و سنگ اندازیهای برخی از افراد مغرض و نفوذی، خدای ناخواسته حسود و بدخواه، نادان و ناوارد و یا افراد فرصت طلب و زالوصفت که با سهم خواهی غیرقانونی، راه بر نخبگان و کارآفرینان سد می‌کنند، را ندارند.

     البته باید از قوانین و مقررات پیچیده و دست و پاگیر، سیستم‌های معیوب و روش‌های غلط تعامل با کارآفرینان و نخبگان و یا ضعف سیستم کنترلی و نظارتی نیز به عنوان عوامل موثر در این نابسامانی‌ها نام برد.

     در حالی که اکثر کشور‌ها همواره در تلاشند تا علاوه بر حفظ دانشمندان و نخبگان خودشان، با اعطای تسهیلات ویژه و در اختیار گذاشتن بعضأ رایگان تمام ابزار و امکانات تخصصی و فنی، شرایط لازم را برای جذب دانشمندان و نخبگان سایر کشورها فراهم نمایند.

     اما در کشور ما علی‌رغم تمام اقدامات خوب و دستاوردهای عظیمی که تاکنون در زمینه استفاده از ظرفیت‌های فکری، ذهنی و عملی دانشمندان و نخبگان وطنی کسب کرده‌ایم، متاسفانه هنوز نه‌تنها به علل مختلف موجه مثل کمبود بودجه و امکانات، بلکه عمدتأ به علل غیرموجه مانند عدم درک اهمیت کار نخبگان از سوی برخی مسئولین و متقابلأ سوءاستفاده برخی از نخبگان از شرایطی که برایشان ایجاد می‌کنند یا سایر عوامل مانند آنچه در بالا مورداشاره قرار گرفت، وضعیتی ایجاد شده است که گاهی برخی از افراد مذکور ترجیح می‌دهند تا شانس خود برای استفاده از استعدادها و توانایی‌هایشان را در سایر کشورها بیازمایند.

     با این حال در بین همین گروه همچنان افراد متعهد و متخصصی نیز وجود دارند که با آگاهی از مشکلات و تنگناها و با الگو گرفتن از شهدای والامقام، حاضرند به حداقل‌ها اکتفا کنند و به هر شکل ممکن و در هر شرایطی، خدمت به کشور و ملت خودشان را در اولویت قرار دهند.

     مشروط بر آنکه؛ تبعیض‌ها، سنگ‌اندازیها و موانع بی‌دلیل، قوانین و مقررات زائد، حسادت‌های کودکانه، سهم خواهی‌های غیرقانونی و کوته‌بینی‌های غیرمنطقی برطرف و با نخبگان و دانشمندان در حد شایسته رفتار شود.

     به عبارت دیگر در کشوری که به حق داعیه ایجاد تمدن نوین اسلامی را دارد، جایگاه و ارزش و اهمیت دانشمندان، نخبگان و کارآفرینان نمی‌تواند و نباید پایینتر از اقشار و افرادی مانند فوتبالیست‌ها یا بازیگران تلویزیون و سینما باشد.

     و باز این در حالی است که به رغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت توجه و تامین نیازهای نخبگان، گاهی این افراد و در واقع پژوهشگران و صاحبان علم و دانش ما، برای ارائه ایده و کار خود از حداقل‌هایی مانند؛ سیستم‌های رایانه ای مناسب و حتی کپی و کاغذ مصرفی محرومند.

     بدیهی توجه به این مسئله می‌تواند دستاوردهای علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را با رشد جهشی و به مراتب بسیار بیشتر از آنچه تاکنون کسب شده مواجه سازد.

     لذا امید است که اصلاح وضع موجود در این زمینه، با دقت و همت و سرعت بیشتری در دستور کار مسئولین محترم قرار گیرد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۶/۱۲/۹۹

 

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *