باید به بلوغ فکر اقتصادی برسند!

     رئیس جمهور محترم از همان ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم اعلام کردند که مخالف واردات کالاهایی هستند که تولید مشابه داخلی دارد و یا امکان ساخت و تولید آن در داخل وجود دارد.

     اخیراً هم دولت محترم چندصد قلم کلای دیگر را به اقلامی که قبلاً ممنوعیت ورود داشت، اما بیشتر آنها عملاً و به بهانه‌های مختلف وارد کشور می‌شد، اضافه کرده است.

     قطعاً این دولت برخلاف دولت قبل مصمم است، این خواسته را محقق نماید و اِن شاءالله آن را به‌طور جدی و کامل پیگیری و عملی خواهد نمود، اما نکته مهم در این رابطه این است که تولیدکنندگان (ایضاً عرضه‌کنندگان خدمات) ما باید به آن حد از بلوغ فکر اقتصادی رسیده باشند که از این شرایط به عنوان یک فرصت برای تصاحب بلندمدت و بلکه همیشگی بازار در داخل و به تدریج حتی خارج کشور استفاده نمایند.

     در واقع حالا که قرار است بازار عرضه کالاها در انحصار تولیدکنندگان ایرانی قرار بگیرد، نباید از این موقعیت برای افزایش قیمت کالای خود استفاده نموده و به یک سود کوتاه‌مدت و مقطعی بسنده نمایند.، بلکه باید با افزایش کمیت و کیفیت و حتی کاهش قیمت محصولات خود، زمینه حضور دائمی و با ثبات در این بازار را فراهم نمایاند.

     این در حالی است که تجارب سنوات قبل نشان داده که متأسفانه برخی از تولیدکنندگان و همچنین برخی از ارائه‌دهندگان خدمات در کشور ما هنوز به آن سطح از بلوغ فکر اقتصادی نرسیده‌اند که اهمیت این موضوع و فرصتی که دولت برای رشد تولیدات داخلی در اختیار آنها می‌گذارد را درک نمایند و معمولاً بلافاصله پس ابلاغ و اجرای چنین تدابیری (به‌خصوص تولیدکنندگان کالاهای انحصاری) مبادرت به افزایش قیمت و سوءاستفاده از موقعیت برای پرکردن جیب گشاد و شکم سیری‌ناپذیر خود می‌نمایند.

     بدیهی در صورت تکرار چنین رویکردی ممکن است دولت مجبور شود برای ایجاد تعادل در قیمت‌ها، به‌خصوص در قیمت کالاهای انحصاری، مجدداً تن به واردات کالاهایی بدهد که از این موقعیت سوءاستفاده کرده‌اند و قطعاً چنانچه چنین تدبیری را اتخاذ نمایند شاید برخی صنایع برای همیشه بازر کار و عرضه تولیدات خود را از دست بدهند که اگر چنین شود، دیگر جای گلایه‌ای وجود نخواهد داشت.

     البته در این رابطه باید مراقب واسطه‌های از خدا بی‌خبری که در چنین شرایطی  با احتکار و قاچاق کالا به خارج از کشور، برای کسب منفعت شخصی کمبود مصنوعی ایجاد می‌کنند نیز بود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۷/۷/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *