یک پیشنهاد مهم برای مسئولین فرهنگی کشور

     شکی نیست که متأسفانه تعداد معدودی از سلبریتی‌ها ذاتاً افراد پلید و فاسدی هستند که به خصوص پس از کسب شهرت و ثروت خدا را هم بنده نیستند و لذا هدایت آنها به مسیر حق ناممکن است.

     با این حال قطعاً همانند بسیاری از جوانان که اکنون به علت کم‌کاری و سوءمدیریت ما در بخش تعلیم‌وتربیت و یا فرهنگی دچار کجروی شده‌اند بسیاری از سلبریتی‌های جامعه نیز گرفتار مشکلات رفتاری و گفتاری هستند که ریشه آن را باید در بی‌تدبیری و کم‌توجهی برخی از متولیان فرهنگی کشور نسبت به این موضوع جستجو نمود.

     چرا که برخی از ما از همان ابتدا به جای آن‌که تلاش کنیم تا با کار فرهنگی و روشنگری، این افراد را جذب و هدایت و به سفیران فرهنگی در عرصه ورزش و هنر تبدیل کنیم، چنان در مقابل آنها موضع‌گیری کردیم که خود‌‌به‌خود بسیاری از آنها به جبهه دشمن پیوستند و به اسارت القائات رسانه‌های آنها درآمدند و این در حالی است که همه آنها ایرانی و اکثر قریب به اتفاق آنها مسلمان هستند و قطعاً چنانچه منطقی با آنها صحبت می‌شد، حالا با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم.

     به عنوان مثال؛ خدا وکیلی در طول عمر انقلاب اسلامی، چند نهاد انقلابی تلاش کردند برای طیف خاکستری یا حتی سیاه این جماعت کاری انجام بدهند که منجر به هدایت و رشد و تعالی فکری و فرهنگی آنها بشود و اصلاً آیا چنین کاری انجام شده است؟

     با این حال به‌نظر می‌رسد که هنوز فرصت باقی است و می‌شود با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده، زمینه فراخوان و جذب و هدایت آنها را فراهم نمود. در واقع استفاده درست از ظرفیت سلبریتی‌هایی که توجیه و هدایت شده باشند، یکی از بهترین راه‌های برون رفت از ناهنجاری‌های اجتماعی و نیز آشوبها و اغتشاشاتی است که دشمنان با کمک ابزاری نظیر شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و فضای مجازی و با بهره‌گرفتن از موقعیت سلبریتی‌ها به کشور ما تحمیل کرده‌اند.

     این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که بخواهیم یا نخواهیم، این اقشار بین مردم و به خصوص جوانان، دارای مقبولیت و محبوبیت هستند و گفتار و رفتار آنها بسیار اثرگذار است و حتی می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد.

     هیچ لزومی هم ندارد که در این شرایط و حداقل در مرحله اول، نهادهای انقلابی مبادرت به انجام چنین کاری کنند، بلکه بهتر است نهادهای ذیربط دولتی دولتی از جمله وزارت ارشاد و وزارت ورزش و جوانان ترجیحاً با همکاری و همفکری نهادهای انقلابی، مسئولیت کار را برعهده بگیرند و ترجیحاً به شکل غیرمستقیم و با استفاده از نظر کارشناسان علوم اجتماعی (روانشناسان و جامعه شناسان)، کارشناسان علوم سیاسی، کارشناسان علوم رسانه‌ای، کارشناسان مذهبی و امثال آن اقدامات لازم را در قالب کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌های فرهنگی، اردوهای زیارتی، سیاحتی و تفریحی یا همایش و جلسات هم‌اندیشی و میزگردهای پرسش و پاسخ و امثال آن به عمل آورند.

     برای این منظور باید از ظرفیت اساتید طراز اول کشور برای توجیه و روشنگری مخاطبین استفاده و از ابزار و روش‌هایی مانند هنرهای هفتگانه به‌خصوص فیلم‌های مستند بهره برد.

     تردیدی وجود ندارد که اثر گفتار و رفتار یک سلبریتی متعهد و پرورش یافته می‌تواند همانند یک فیلم فاخر، به مراتب تأثیرگذارتر از کار چندین سخنران معمولی باشد. البته این‌گونه اقدامات می‌تواند سایر اقشار جامعه از جمله؛ طراحان لباس و پوشاک، تصویرگران کتاب و پوشاک، سازندگان اسباب بازی و سایر اقشار مشابه را نیز در بر بگیرد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۶/۷/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *