خودباوری مثبت و خودباوری منفی!؟

     قطعا نمی شود منکر برخی از مشکلات مثل تورم و گرانی و یا وجود فساد در بخش‌هایی از سیستم اداری شد، اما بی‌شک سیاه‌نمایی و بزرگنمایی و ناامید کردن هموطنان و یا رخوت و سستی، گزینه مناسبی برای برون رفت از مشکلات نیست.

      بلکه باید با همدلی و با کار و تلاش مضاعف، مشکلات را برطرف نمود و این در حالی است که گاهی به علل مختلف موجه و غیرموجه، گرفتار رفتارهای مغابر منافع ملی و مصالح جامعه می‌شویم.

      در واقع آنقدر در ضمیر ناخودآگاه ما خوانده‌اند که برخی از ما واقعا باورمان شده که همه ما ناکارآمدترین، بدبخت‌ترین و….. انسان‌های روی زمین هستیم.

      کار دشمن در مورد برخی از ما چنان موثر واقع شده که فقط دنبال نقاط ضعف کوچک و بزرگی می‌گردیم که می‌تواند بدبختی‌های جامعه را اثبات کند.

      شاید خودمان هم متوجه نباشیم، اما به جای آن که الگو باشیم و امید بدهیم، در همراهی با شیطان و نوچه‌هایش، به مبدأ و محوری برای ناامید کردن دیگران تبدیل شده‌ایم.

      متأسفانه تعداد معدودی از ما تحت تأثیر القائات رسانه‌های معاند، خواسته یا ناخواسته و آگاهانه یا ناآگاهانه چنان دچار خودتحقیری شده‌ایم که به جای آنکه همانند زنبور عسل به دنبال گل و شیرینی‌های زندگی باشیم، فقط به دنبال آلودگی های محیط می‌گردیم تا در بوغ و کرنا کنیم.

      اما فراموش کرده‌ایم که انتقاد باید سازنده باشد و اگر بخواهیم موفق باشیم، باید درکنار نقاط ضعف و مشکلات، نقاط قوت و فرصت‌ها را هم مورد توجه قرار دهیم.

      البته به علت اقدامات برخی افراد زالوصفت و بروز گرانی‌های غیرمنطقی، شرایط معیشتی برای برخی از هموطنان واقعا بسیار سخت و دشوار شده است، اما برخی از ما خواسته یا ناخواسته چون فقط دنبال نقاط ضعف هستیم، باورمان شده که واقعاً در بدترین شرایط قرار داریم و یادمان رفته که منفی بافی و منفی نگری مطلق، فقط شرایط را پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌کند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۰/۱۱/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *