یک پیشنهاد برای توسعه و بهبود وضعیت صادرات (ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی)

     در حال حاضر سیستم صادرات کشور علاوه بر مشکلاتی مانند؛ فرآیند طولانی اخذ مجوز، بسته‌بندی نامناسب، فرسودگی و به روز نبودن ناوگان حمل و نقل و مشکل عدم یازگشت ارز ناشی از صادرات و امثال آن، با یک مشکل جدی دیگر نیز مواجه است.

     این مشکل چیزی نیست جز فقدان یک مجموعه اداری و خدماتی ایرانی در کشورهای هدف، برای انجام امور خدماتی مانند؛ راه‌اندازی مرکز بارگیری و تخلیه بار و سایر خدمات رفاهی به ناوگان حمل و نقل برون‌مرزی و حمایت، هدایت و راهنمایی در مورد قوانین و مقررات تجاری و صادراتی، مشتریان و سایر مسائل ذیربط کشورهای هدف، به تولیدکنندگانی که قصد دارند محصولات خود را به سایر کشورها صادر نمایند.

     این در حالی است که بسیاری از کشورها در این زمینه اقدامات گسترده‌ای را انجام داده و با ایجاد مراکز بازاریابی و مشاوره‌ای و ترمینال باربری اختصاصی و مجموعه‌های رفاهی و حتی تأسیس مراکز فروش مشترک برای صادرکنندگان و ناوگان حمل و نقل خود در کشورهای هدف، شرایط را برای صادرات محصولات کشورشان تسهیل نموده‌اند.

     این معضل یعنی کم‌توجهی به دیپلماسی اقتصادی که از گذشته وجود داشته، در کنار سایر مشکلات مانند؛ بسته‌بندی نامناسب، کم‌توجهی به اصول مشتری‌مداری برای استمرار تعاملات تجاری، گاهی کیفیت پایین و نیز کم‌توجهی به اصل خلاقیت و نوآوری سبب شده تا صادرکنندگان ایرانی به تدریج موقعیت خود را در رقابت با دیگران از دست بدهند و هر روز با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

     لذا شایسته است دستگاه دیپلماسی با کمک سایر دستگاههای مربوط به این حوزه از جمله؛ وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی برای رفع این مشکل، ساختار موردنیاز را طراحی و اقدامات لازم را به عمل آورد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۹/۸/۹۹

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *