این نشانه ها می‌تواند معیار باشد

     یکی از موضوعات آزاردهنده‌ای که متأسفانه این روزها در حال افزایش است، مشاهده رفتارها و اقداماتی است که بیانگر تغییر در سبک زندگی بخشی از افراد جامعه می‌باشد.

     تغییر نوع پوشش و استفاده از البسه مغایر با عفت و حیای اسلامی و ایرانی مانند؛ لباس‌های مندرس و پاره، لباس‌های تنگ و بدن‌نما، شلوار با فاق بسیار کوتاه یا بسیار بلند، شلوارک، تی‌شرت با تصاویر و نوشته‌های ناهنجار غیرایرانی، برخی از مصادیق این تغییر رفتار غلط است.

     تغییر نوع آرایش نامتعارف و ناهمگون موی سر و صورت به سبک مغول‌ها و سامورایی‌ها در گذشته و هنرپیشه‌ها و فوتبالیست‌های اروپایی و حتی آفریقایی در عصر جدید، یکی دیگر از این موارد است.

     البته این موارد فقط به آرایش مو سر و صورت و نوع لباس و پوشاک محدود نمی‌شود، بلکه موضوعاتی مانند؛ همنشینی با سگ و گربه و یا گسترش مصرف مواد مخدر و حتی شرب خمر توسط یرخی افراد را نیز شامل می‌شود.

     متأسفانه این تقلید کورکورانه در حدی است که گفته می‌شود، ایرانی‌ها در مصرف مواد و لوازم آرایشی یا حتی عمل جراحی زیبایی صورت و بینی و سایر اقدامات آرایشی مثل کاشت ناخن نیز، رکورد جهانی را شکسته و حتی غربی‌ها که خود مبدع و تولیدکننده این ابزار و امکانات و مواد و روش‌ها هستند را نیز متعجب ساخته‌اند.

    حتی نوع تغذیه نیز با ترویج مصرف انواع فست فودها، انواع نوشابه‌ها و سایر تنقلات صنعتی نیز به‌تدریج و به شکل نامحسوس، متأثر از آثار مخرب این شبیخون شده است.

     اگرچه این تغییر رویکردها عمدتاً ناشی از القائات دشمنان این مرز و بوم در شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و فضای مجازی است، اما نکته قابل تأمل این است که آسیب‌دیدگان شبیخون فرهنگی دشمن در این زمینه، قشرهای خاصی از جامعه هستند.

     برخی سلبریتی‌ها و همچنین مرفهین بی‌درد و نیز برخی از افراد تازه به دوران رسیده، افراد جویای شهرت که فکر می‌کنند با انجام برخی اقدامات ظاهری می‌شود به شهرت رسید، افراد خودشیفته، افرادی که گرفتار عقده خودکم‌بینی هستند  برخی از الوات و اوباش و یا کسانی که به نوعی دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند و در مجموع کسانی که از کم‌سوادی رنج می‌برند، از جمله افرادی هستند که بیش از سایر اقشار در این دام گرفتار شده‌اند.

     برای اثبات این ادعا کافیست نگاهی به اطرافیان خود و سایر افراد جامعه بیندازیم. به عنوان مثال چند نفر استاد دانشگاه یا معلم و و حتی و کارمند و کارگر ساده مومن و متدین و فهیم و معقولی را می‌شناسید که چنین عملکردی داشته باشند و یا مثلاً مبادرت به خالکوبی روی بدن خود کرده باشند، یا از البسه نامتعارف استفاده کرده و یا موی سر خود را به سبک مغول‌ها و بازیگران فاسد غربی اصلاح کنند.

     یادمان نرود که فرهنگ اسلامی و ایرانی، آنقدر غنی هست که خود به الگوی بی‌بدیل در جهان تبدیل شود. بنابراین؛ الگوپذیری از دیگران آن هم از رفتارهای ناهنجار بیگانگان، شایسته ملت بزرگ ایران نیست، به همین دلیل و برای آگاهی از درست یا نادرست بودن رفتارمان، موارد و مصادیق فوق می‌تواند معیارهایی مناسب برای قیاس باشد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۹/۶/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. مهدی سلیمانی گفت:

    سلام بر جناب هدایتی بزرگوار
    در این خصوص بنده با تمام مواردی که اشاره کردید کاملا موافقم اما آیا ما(منظور هم نظام و هم تک تک افراد جامعه)برای جایگزینی این موارد توانسته ایم اقدامی بکنیم .
    به عنوان مثال اگر من به فرزندم میگم این نوع پوشش برای شما مناسب نیست آیا پوشش دیگری وجوددارد که آن را جایگزین پوشش نامناسب فعلی کنم .
    وقتی یک تی شرت ساده بدون هیچ آرم و علائمی در بازار یافت نمیشود چگونه به فرزندم بگویم این تی شرت یا …. را استفاده نکن .
    یا اگر، سری به مانتو فروشیها بزنید و بخواهید یک مانتو جلو بسته تهیه کنید می توان گفت : تقریبا اصلا همچین چیزی وجود ندارد اگر هم باشد فقط به عنوان مانتو شلوار اداری هست .

    پس خود مسئولین اعم از وزارت ارشاد، صمت و ….نیز در این موارد نقش اساسی دارند که متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته .
    یاعلی

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای سلیمانی سلام علیکم؛
      کاملاً حق با شماست.
      کار چندان زیاد و در حد انتظاری انجام نشده است.
      اما در عین حال اینطور هم نیست که اصلاً نتوانیم البسه متناسب با نظر و نیازمان را پیدا کنیم.
      پاینده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *