ضرورت خانه تکانی در نظام اداری

     چند سالی است که این سوال در ذهن بسیاری از افراد جامعه شکل گرفته که چرا به رغم گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، هنوز دولت و جامعه اسلامی به مفهوم واقعی و کامل آن شکل نگرفته و زمینه برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم نشده است؟

     در پاسخ به این سوال باید گفت که صرفنظر از توطئه‌های مکرر و مختلف دشمنان خارجی از جمله؛ جنگ تحمیلی، تخریب، تهدید، تحریم، ترور و شبیخون فرهنگی و برخی از  التهاب آفرینی‌های مزدوران داخلی آنها که بعضاً باعث کندی کار شده است، علل اصلی را باید در عوامل ذیل جستجو نمود.

۱، وجود برخی از تفاله‌های رژیم طاغوت و یا عناصر وابسته به آنها و همچنین نفوذ و حضور افراد خائنی که مخالف استقرار نظام اسلامی بوده و هستند، در پیکره نظام اداری از گذشته تا کنون.

۲، عدم توجه کافی به اصل شایسته‌سالاری در انتصابات و جذب و به‌کارگیری برخی افراد و کارگزاران ناکارآمد، ناتوان و فاقد صلاحیت لازم که به اندازه کافی با مفهوم دولت و جامعه اسلامی آشنایی ندارند در بدنه نظام اداری.

۳، فقدان انگیزه کافی و شاید عدم اعتقاد لازم به کارآمدی نظام اسلامی در برخی از مسئولین دولت‌های گذشته.

     بنابرین؛ اکنون که دولت انقلابی در رأس امور اجرایی قرار گرفته و قوای سه گانه در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار دارند، شایسته است مسئولین محترم ضمن توجه به ضرورت بازنگری و اصلاح نظام آموزشی و به خصوص تربیتی و همچنین کادرسازی و نیز کارآمدسازی نظام کنترلی و نظارتی، شرایط را برای تحول در نظام اداری فراهم نمایند.

     دولت محترم نیز باید برای مهیا نمودن شرایط تحول، در اولین فرصت ممکن نسبت به پاکسازی نظام اداری از لوث وجود افراد ناکارآمد و خائن نفوذی اقدام نماید.

     بدیهی است تا زمانی که افراد ناکارآمد و یا مخالف اسلام و انقلاب به عنوان کارگزاران نظام در رأس امور اجرایی قرار دارند، نمی‌توان انتظار داشت که دولت اسلامی محقق شود.

     توضیح: علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله قبلی اینجانب تحت عنوان «نظام اداری نیازمند پاکسازی، پاکسازی مستلزم کادرسازی» و همچنین مقاله «چرا دولت اسلامی هنوز محقق نشده است؟» را در همین سایت «سایت ره توشه – rahtooshe.com» جستجو م مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۰/۱۲/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *