ضرورت تعیین مُعین تخصصی برای مقابله با حوادث

     طبیعتاً در هنگام بروز حوادثی مانند سیل و زلزله، همواره نجات جان انسان‌ها در اولویت قرار دارد، با این حال نباید این موضوع باعث شود تا حفظ سرمایه‌های ملی به فراموشی سپرده شود تا بر اثر حادثه یا به دست فرصت طلبان زالوصفت به تاراج برود.

     بنابراین پیشنهاد می‌شود، علاوه بر تعیین استان‌های معین جهت انجام عملیات امداد و نجات عمومی، برای امور تخصصی و حفظ سرمایه‌های ملی از جمله؛ حفاظت و بازسازی شبکه‌های آب و برق و گاز، حفاظت از اماکن حیاتی و حساس و نیز حفاظت از نخبگان و دانشمندان و یا حفاظت از اسناد و مدارک ملی و اداری، حفاظت از میراث فرهنگی و موزه‌ها، حفاظت از بانک‌ها و بازار، حفاظت از زاغه‌های مهمات و مراکز نظامی آسیب دیده، مراکز هسته‌ای و امثال آن (متناسب با ظرفیت استان‌های همجوارمعین و امدادگر تخصصی نیز تعیین شود.

     به‌عنوان مثال؛ در حوادث احتمالی، ادارات و دستگاه‌های ذیربط از جمله؛ بسیج استان اصفهان، علاوه بر عملیات امداد و نجات عمومی، به شکل تخصصی مسئولیت حراست از موزه‌های تهران را نیز بر عهده بگیرد و یا استان مرکزی علاوه بر عملیات امداد و نجات عمومی، به شکل حرفه‌ای، عهده‌دار حفاظت و حتی راه‌اندازی کارخانجات شود. استان قم همزمان با ایفای نقش مشترک، مسئولیت حفاظت از نخبگان و دانشمندان را پذیرا شود و استان فارس به‌جز نقش عمومی، همیار و نگهبان صدا و سیما در این زمینه شود و منطقه پارس جنوبی مسئولیت تعمیر و بازسازی پالایشگاه‌ها و شبکه گاز را بپذیرد.

     بدیهی است که در این رابطه نیز نباید فقط به تعیین و سازماندهی گروههای معین تخصصی اکتفا کرد، بلکه باید با طراحی سناریوهای مختلف و انجام رزمایش‌های عملی در محل تاسیساتی که به گروهها واگذار می شود، آمادگی‌های لازم کسب شود.

     به‌عنوان مثال؛ ممکن است در برخی موارد نیاز به تعمیر و ترمیم و یا حتی جابجایی اقلام و تاسیسات مورد حفاظت باشد که باید برای آن از قبل تمام تدابیر لازم مانند؛ وسایل مورد نیلز برای تعمیر یا انتقال، مکان انتقال و نحوه انتقال اتخاذ شده باشد.

     بدیهی است که در این رایطه، پیش‌بینی نحوه مواجهه با حوادث و سوانح در اماکنی مانند؛ مراکز نظامی، کارخانجات تولید مواد شیمیایی و یا مراکز هسته‌ای از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردارند.

     توضیح: علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله «مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه» را دز سایت ره توشه «rahtooshe.com» جستجو و مطالعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۳۲/۷/۹۹

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *