پیشنهادات مربوط به حوزه فعالیت‌های سازمان محیط زیست

بسمه تعالی

گزیده متن نامه ارسالی به دستگاه‌های مختلف دولتی در قوه سه‌گانه

رئیس محترم سازمان محیط زیست:

     با سلام و احترام و آرزوی توفیق روز افزون برای تمامی خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بویژه جنابعالی، همانگونه که مستحضرید کشور ایران در ابعاد مختلف ثروتمندترین کشور بالقوه جهان به‌شمار می‌رود و اکتشافات، اختراعات متعدد و متنوع و خدمات فراوان علمی دانشمندان ایران باستان به جهان و نیز دستاوردهای و پیشرفت‌های عظیم و شگرف علمی در دوران انقلاب اسلامی نیز ثابت کرده که کشور ما از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای سرعت بخشیدن مضاعف به مسیر رشد و تعالی همه‌جانبه در بخش‌های مختلف برخوردار است.

در این راستا بدیهی است؛ چنانچه مرجعیت علمی و عملی ایران در سطح جهان هدف و مبنای کار قرار گیرد و شرایط لازم برای استفاده بهینه و اصولی از همه ظرفیت‌های مورد اشاره فراهم گردد، امکان سرعت بخشیدن به این حرکت پرشتاب بیش از پیش فراهم خواهد شد.

به همین منظور علاوه بر پیشنهادات مشترک و عمومی که برای رئیس جمهور محترم و همه دستگاه‌های دولتی ارسال شده است، موارد ذیل نیز به عنوان پیشنهادات اختصاصی برای آن دستگاه محترم تقدیم می‌شود، لذا ضمن اعلام آمادگی برای توضیح حضوری، خواهشمند است دستور فرمایید، موضوعات ارسالی مورد بررسی قرار گرفته و حتی‌المقدور اینجانب را نیز از نتیجه اقدامات صورت گرفته آگاه نمایند.

توضیح: برای ملاحضه نامه و پیشنهادات مشترک و عمومی و نیز مواردی در مقاطع مختلف به شکل اختصاصی ارسال شده می‌توانید، به متن نامه ارسالی برای رئیس جمهور محترم و یا نامه پیشنهادات مشترک و عمومی که به شکل مستقل در بخش پیشنهادات همین سایت ارائه شده مراجعه بفرمایید.

با نهایت تقدیر و تشکر

احمد رضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

اواخر سال ۱۳۸۶

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

پیشنهادات موردنظر:

  • تشدید قوانین مقابله با تخریب جنگلها و فضای سبز شهرها و تقویت و توسعه نهادهای محافظ محیط زیست و اعمال جدی قانون در تمام موضوعات از جمله، برخورد جدی با تخلفات مربوط به تجاوز و سوء استفاده از محیط زیست و همچنین مشاغل کاذب مرتبط .
  • انتقال آب از خلیج فارس به دریاچه هامون و از دریاچه خزر به دریاچه ارومیه و سایر نقاط کم آب از طریق لوله با همکاری وزارت نیرو، در جهت پیشگیری از اثرات خشکسالی و تقویت منابع آبهای زیر زمینی و همچنین بهبود شرایط زیست محیطی و حفظ اکوسیستم مناطق مذکور. –
  • تنظیم استراتژیهای دراز مدت ( چشم انداز، راهبردها، تاکتیکها و … ) در هر بخش از فعالیتهای مربوط به احیاء و حفاظت از محیط زیست و برای هر سطح از نظام اداری سازمان در سطوح مختلف کشوری، استانها، شهرستانها و حتی بخشهای روستایی.
  • ایجاد شرایط لازم بــرای راه انـــدازی و تقویت و توسعه مراکز مطالعاتی، تحقیقاتی و مشاوره ای خصوصی بمنظور واگذاری و تامین بخشی از نیازهای مربوط به حوزه فعالیتهای محیط زیست، بمنظور استفاده از ظرفیتهای موجود در این بخش .
  • تاکید بیشتر برای بررسی و مطالعه و شناخت نقاط ضعف و قوت طرحها و برنامه ها و آثار و پیامدهای دراز مدت و کوتاه مدت تصمیمات متولیان و یا سایر افراد حقیقی و حقوقی ذیربط یا ذینفع در موضوعات مربوط به حوزه حفاظت از محیط زیست کشور.
  • تاکید و توجه ویژه به فرهنگ سازی و تقویت و ارتقاء همه جانبه نظام اطلاع رسانی و تبلیغات پیشگیرانه، بویژه در داخل کشور برای معرفی توانمندیها ، ظرفیتها و ویژگیهای مثبت و منحصر بفرد محیط زیست ایران و عواقب و پیامدهای دراز مدت و کوتاه مدت ناشی از نعدی به آن برای نسل حاضر و نسلهای آینده.
  • تقویت و توسعه سیستم بسیار مهم کنترل ، نظارت و بازرسی در تمام بخشها و در تمام سطوح مراکزو دستگاه های وابسته با پیش بینی سازو کار لازم برای نظارت مستمر، اصولی و هدفمند بر عملکرد زیرمجموعه .
  • ارائه گزارشهای مقایسه ای و تحلیلی جامع و قابل فهم برای عموم جامعه، از وضعیت محیط زیست کشور و همچنین اقدامات و دستاوردهای سازمان در سنوات مختلف، از طریق سایتهای اینترنتی، برنامه های تلویزیونی و سایر ابزار، مانند مطبوعات.
  • تسریع در خصوصی سازی و ایجاد و استفاده بیشتر از ظرفیتهای بخش خصوصی برای اجرای پروژه های جنگلکاری، مرتع داری، آبخیزداری و نیز حفاظت از فضای سبز موجود در داخل و خارج از شهرها و ایجاد، تقویت و توسعهG.O های طرفدار محیط زیست و سایر مراکز غیر دولتی مرتبط در بخشهای مختلف.
  • چاپ کتاب و تهیه انیمیشن و فیلمهای مستند، داستانی و سینمایی در زمینه حفاظت از محیط زیست و بخصوص حفاظت از حیات وحش ایران با اهداف آموزشی، برای مخاطبین در گروههای سنی و صنفی مختلف.
  • فراخوان عمومی برای ارائه طرح و پیشنهاد در زمینه چگونگی احیاء و حفاظت از محیط زیست.
  • جذب همکار افتخاری از اقشار مختلف بخصوص کودکان برای این منظور و برگزاری انواع برنامه های فرهنگی، آموزشی و توجیهی، اردویی و بازدیدهای علمی و آموزشی برای افراد و نهادهای موثر در مسائل مذکور، در صنوف و اقشار مختلف جامعه اعم از دولتی یا خصوصی، با همکاری سایر مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی .
  • تلاش در جهت فرهنگ سازی و مردمی کردن حفاظت از محیط زیست با مشارکت و همکاری رسانه ها، با توجه به اینکه همیشه هزینه آموزش و فرهنگ سازی برای پیشگیری، کمتر از هزینه مقابله و بازسازی است.

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. آرش گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشی لطفا هر چه زودتر به بارور سازی ابرها(cloud seeding)اقدام کنید مشخص است که فواید آن بیشتر از مضرات آن مانند سیل است اکثر سدهای شهرها کم آب هستند و آلودگی بسیار زیاد است لطفا در اسرع وقت اقدام کنید با تشکر

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای میری سلام؛
      مطلب شما جهت رویت مسئولین محترم، روی سایت قرار گرفت.
      پاینده باشید
      یا علی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *