دستاوردهای انقلاب اسلامی همچنان ناشناخته‌اند

     این مسئله یک موضوع انکارناپذیر است که متأسفانه بخشی از افراد جامعه تحت تأثیر القائات رسانه‌های بیگانه و سایر دلایل عمدتاً غیرموجه، از دیدن برنامه‌های رسانه ملی اجتناب نموده و با اعتماد به آنچه از سوی دشمنان در شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای یا فضای مجازی منتشر و به افکار عمومی جامعه تزریق و  القاء می‌شود، خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن و به نفع دشمن بازی می‌کنند.

     این در حالی است که بخش عمده تلاش مسئولین فرهنگی کشور برای آگاهی بخشی به افراد مذکور، بر استفاده از ظرفیت رسانه ملی و سایر مراکز فرهنگی مشابه و همسو، یعنی دقیقاَ همان مراکز و مراجعی که به نوعی مورد تحریم جامعه هدف قرار گرفته، متمرکز شده است.

     درست به همین دلیل است که برنامه‌های ارائه شده توسط مجموعه‌های مورداشاره نمی‌تواند، در حد موردانتظار و به شکل فرگیر مفید و اثربخش باشد، البته نکات دیگری هم وجود دارد که در کاهش اثربخشی برنامه‌های ارائه شده توسط رسانه‌های داخلی تأثیرگذار هستند که می‌توان از غیرحرفه‌ای بودن شکل و نوع تبلیغ برخی از برنامه‌ها و استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی که معمولاً فاقد جاذبه‌های سمعی و بصری امیدآفرین، شورانگیز و برانگیزاننده هستند، به‌عنوان یکی از مهمترین این نکات نام برد.

     مقطعی بودن و محدود بودن زمان تبلیغ، غفلت از معرفی برخی دستاوردهای مهم و جدید، معرفی ناقص و سطحی دستاوردها، عدم استفاده از روش‌های حماسی و شورآفرین برای معرفی دستاوردها، پراکندگی و فقدان برنامه هدفمند و مستمر در این زمینه، دسته‌بندی نامناسب دستاوردها و امثال آن نیز از دیگر عواملی به‌شمار می‌روند که مانع از اخذ نتیجه لازم می‌شوند.

     البته این نواقص فقط به نحوه معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی محدود نمی‌شود، بلکه در زمینه تبیین اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و همچنین بیان توطئه‌های دشمنان و یا سوالات و شبهاتی که طی سنوات مختلف در فکر و ذهن آنها ایجاد شده نیز مصداق دارد.

     طبیعی است که در چنین شرایطی نمی‌توان از مخاطبین (جامعه هدف) انتظار داشت که شرایط انقلاب انقلاب را درک و حتی برکات و دستاوردهای آن را باور کنند و با مسئولین و سایر ارکان و اجزای جامعه همراهی درخورتوجهی داشته باشند.

     این مفهوم بدان معناست که متأسفانه مسئولین ذیربط نه‌تنها در این زمینه یعنی معرفی انقلاب اسلامی دچار کم‌کاری شده‌اند بلکه برای این منظور حتی نتوانسته‌اند به درستی از ابزار و امکانات موجود و قابل دسترس و همچنین روش‌های مناسب و به روز بهره ‌ببرند و لذا به‌جای آن‌که با اقدامات پیشدستانه مانع از اقدامات ضدفرهنگی دشمن شوند، همواره در موضع انفعالی و با استفاده از ابزار نامناسب و روش‌های بعضاً غلط، در پی آن بوده‌اند که آثار نامطلوب جنگ ترکیبی دشمن را خنثی نمایند.

     به‌عنوان مثال با این‌که می‌توانستند و هم‌اکنون نیز می‌توانند با استفاده امکانات تبلیغی درون‌شهری از جمله؛ مونیتورهای تلویزیونی داخل هواپیماها، اتوبوس‌ها و قطارهای شهری و برون‌شهری و همچنین تلویزیون‌هایی که در اماکن عمومی مثل؛ فرودگاه‌ها، ترمینال‌های مسافربری و بیمارستان‌ها نصب شده و یا تابلوهای تبلیغاتی موجود در خیابانها و معابر برای انتقال مطالب موردنظر بهره ببرند، اما به‌عنوان مثال؛ به نمایش تکراری نحوه نظافت واگن‌ها و چند موضوع محدود دیگر در مونیتور قطارهای شهری اکتفا کرده‌اند.

     باکمال تأسف، در این زمینه مشکل در حدی است که حتی در تعیین شعارهایی که برای مناسبت‌هایی مانند؛ هفته بسیج، دهه فجر و یا ایام محرم مورداستفاده قرار گرفته نیز نقص و ضعف کارهای فرهنگی کاملاً محسوس است.

     شعارهای مانند؛ «باهم گریستیم»، «با هم حماسه ساختیم» و «۴۴ سال در شادی و غم کنار هم بودیم» در ایام‌الله دهه فجر که شاید برای دهه شصتی‌ها ملموس باشد، اما حداقل برای نسل جوان یعنی مخاطبین اصلی کاملاً نامأنوس و نامفهوم تلقی می‌شود و یا شعارهای عاطفی مانند؛ «از آب هم دریغ کردند» یا «کیست که بر تشنگیت نگرید» در ایام محرم که به جای بیان فضائل امام حسین (ع) و علل واقعی واقعه عاشورا، کل ماجرا را در حد جنگ بر سر آب تنزل می‌دهد، چند نمونه از اقدامات غیرحرفه‌ای متولیان بخش فرهنگی است.

     در پاسخ به انتقاد نسبت به موضوع و نحوه انتخاب شعارها هم می‌گویند؛ شعائر عمداً به‌گونه‌ای طراحی شده که مخاطب را به تفکر در مورد ریشه‌های موضوع ترغیب نماید. البته قضاوت در مورد وجود چنین خاصیتی در جملات فوق را باید به مخاطبین واگذار کرد، اما سوال این است که چگونه می‌توان از مردمی که پیوسته در معرض سمپاشی‌های رسانه‌ای بیگانه قرار دارند، انتظار داشت که برداشت و تحلیل درستی از این عبارات داشته باشند؟

     بنابراین در واکنش به توطئه‌های مکرر و مستمر دشمن و انتشار اخبار بعضاً راست و عمدتاً دروغ و اختلاف برانگیزی که رسانه‌های معاند دائماً برای ایجاد جو یأس و ناامیدی در جامعه در حال انتشار آنها هستند، ما نیز باید کاری کنیم تا با استفاده بهینه از ابزار مورداشاره، دستاوردها و سایر نقاط قوت انقلاب اسلامی به درستی معرفی و دائما در معرض دید عمومی قرار داشته باشد.

     با عنایت به توضیحات فوق و برنامه‌های خصمانه‌ای که احتمالاً برای اجرا در روزهای آینده در دستور کار دشمنان قرار گرفته است، هفته دولت فرصت مناسبی است برای جبران بخشی از نواقص اقدامات تبلیغی گذشته و استفاده مطلوب از امکاناتی که در اختیار داریم و یا می‌توانیم در اختیار بگیریم.

     توضیح: علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید واژه «دستاورد» را در همین سایت (سایت ره توشه rahtooshe.com) جستجو مطالب ارائه شده را مطالعه نمایند..

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۷/۵/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. مرحانی گفت:

    سلام

    بسیار عالی

    خداقوت

  2. عباسی گفت:

    سلام ممنون

  3. کشاورز گفت:

    سلام و درود بر جناب استاد هدایتی و سپاس از دغدغه به جایتان?

  4. بهنام شریف نبی گفت:

    سلام و ارادت این کوتاهی خدا کنه مغرضانه نباشه .
    مطالب تون همش عالی استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *