ترویج و نهادینه‌سازی حجاب، مستلزم نگاه همه‌جانبه است

     یکی از نکاتی که باعث می‌شود مشکلات همچنان لاینحل باقی بمانند، این است که در اکثر اوقات بیشتر افراد یا به دنبال ریشه بروز مشکلات و حل مسائل اساسی نمی‌روند و یا تلاش می‌کنند تا مشکل را صرفاً از طریق حل مسائلی که می‌شناسند برطرف نمایند و این در حالی است که به قول معروف، بخش قابل‌توجهی از راه حل مسئله در صورت‌مسئله نهفته است.

     به‌عنوان مثال؛ گسترش بی‌حجابی و بدحجابی یکی از مشکلاتی است که جامعه و بنیان خانواده را در معرض تهدید جدی قرار داده است و بسیاری از افراد جامعه و حتی مسئولین کشور بر این باورند که صرفاً ناآگاهی و ضعف اعتقادیبرخی از افراد است که سبب شده تا این مشکل گسترش پیدا کند و به همین دلیل بیشتر آنها بر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این زمینه یعنی بیان اصول و ارزشهای اسلامی اصرار و تمرکز دارند.

     این در حالی است که قطعاً عوامل مختلفی سبب شده تا این مشکل در جامعه پدیدار شود که البته برخی از آنها واقعیت دارد و بخشی از آنها نیز یا توهم و حاصل القائات رسانه‌های معاند است و یا حداقل فراگیر نیست و شامل همه افراد جامعه نمی‌شود و لذا برای پاسخ به این سوال باید در پی طرح همه مسائلی باشیم که زمینه بروز این مشکل را فراهم نموده است، تا راه‌‌کارهای متناسب با آنها ارائه و اجرا شود.

     در این رابطه یعنی موضوع حجاب و عفاف می‌توان از مسائلی مانند؛ نقش مخرب القائات رسانه‌های معاند اعم از شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای و به‌خصوص فضای مجازی و سایر رسانه‌ها و همچنین شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم به عنوان مهمترین آنها نام برد.

     اما قطعاً این آغاز راه و گام نخست از مسیر مسئله‌یابی در زمینه حجاب و عفاف به شمار می‌رود، چرا که اعتبارسنجی یا تعیین میزان تأثیرگذاری هر مسئله و نیز کشف زیرخوشه‌های هر مسئله نیز حائز اهمیت فراوان است و نباید مورد غفلت قرار گیرد.

     برای مثال نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته بیانگر این واقعیت است که برخی از افراد جامعه با استفاده ابزاری از مسئله پوشش، به زعم خودشان از این موضوع صرفاً به‌عنوان روشی برای نشان دادن اعتراضاتشان نسبت به شرایط اقتصادی یا فساد اداری استفاده می‌کنند، در حالی که قطعاً روشنگری منطقی و واقعی در مورد شرایط اقتصادی ایران و مقایسه آن با شرایط قبل از انقلاب و یا سایر کشورهای هم‌سطح و تبیین سایر عوامل مرتبط و مشابه آن می‌تواند تا حدود زیادی مشکل را برطرف نماید.

      افزایش سطح توقعات افراد و گرایش به زندگی تجملاتی مسئله دیگری است که نارضایتی از وضعیت معیشتی را در پی داشته و تاکنون بررسی علل آن کمتر موردتوجه قرار گرفته است و هنوز ریشه‌ی بروز و ظهور این نوع نگرش که می‌تواند حاصل همان القائات رسانه‌ای یا غفلت حوزه‌های علمیه و علمای بزرگوار از الگوسازی و یا ضعف عملکرد نظام تعلیم و تربیت در پرورش اساتید، معلمین و متعلمین مؤمن و معتقد و یا عملکرد غلط رسانه ملی در تولید برنامه‌ها و معرفی الگوی اسلامی ایرانی و یا تبلیغات مصرف‌گرایانه مراکز تولیدی و تجاری امثال آن باشد، به درستی مورد بررسی قرار نگرفته و به شکل کامل شناسایی نشده است.

     کاهش اعتماد عمومی به مسئولین نظام نیز مسئله دیگری است که بخشی از آن حاصل و نتیجه غیرقابل انکار عملکرد بد برخی از مسئولین ناکارآمد و یا خائن و نفوذی و بخشی از آن نیز همانند سایر موارد، نتیجه القائات کاذب رسانه‌های معاند است.

     بنابراین اگر قرار باشد، مشکل بدحجابی و بی‌حجابی در کشور ریشه‌کن شود، ابتدا باید همه مسائل تأثیرگذار بر وضعیت حجاب و عفاف شناسایی، میزان تأثیرگذاری این مسائل بر روی حجاب و عفاف مشخص و اولویت‌گذاری شود و سپس راه‌کارها و چگونگی اجرای آنها تعیین شود.

     بی‌شک در این زمینه اصلاح همه‌جانبه نظام تعلیم و تربیت و تقویت هدفمند نظام فرهنگی یکی از مهمترین راه‌کارهایی است که اگرچه بخش عمده آن در درازمدت به ثمر خواهد نشست، اما اگر بخواهیم مشکل به شکل اساسی برطرف شود، دیربازده بودن کار هرگز نباید سبب شود که این موضوع بسیار مهم همانند گذشته در حاشیه قرار گیرد، زیرا این امکان وجود دارد که در کنار کارهای اساسی بلندمدت، با برخی اقدامات کوتاه مدت بر سرعت اثربخشی آن افزود.

     اعتمادسازی نیز می‌تواند یکی از راه‌کارهای مهم برای مقابله با این معضل باشد و بی‌شک اقداماتی مانند؛ تقویت و کارآمدسازی سیستم کنترلی و نظارتی و تشدید مبارزه با فساد، رفع خلاءهای قانونی و اصلاح قوانین و مقررات، رعایت دقیق اصول شایسته‌سالاری، آگاهی‌بخشی اصولی در مورد دستاوردهای انقلاب اسلامی، اصلاح ساختارها و سیستم‌ها، شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و یا حتی اقداماتی مانند شفاف‌سازی آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌تواند در احیا و تقویت اعتماد عمومی نقش اساسی داشته باشد.

     در مورد وضعیت اقتصادی کشور و معیشت خانواده‌ها نیز با اقداماتی مانند؛ روشنگری در مورد القائات رسانه‌های معاند برای بد جلوه دادن وضعیت اقتصادی کشور و متقابلاً ترویج تجمل‌گرایی و اسراف و تبذیر، نقش خواسته و ناخواسته فردی آحاد افراد جامعه در تشدید بحران‌های اقتصادی، تأثیر واقعی و روانی تحریم‌ها و سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب از این موضوع، فرصت‌های شغلی که جوانان ما به خاطر سختی کار در اختیار اتباع سایر کشورها قرار داده‌اند، جابجایی نقش زن با مردی که تا چندسال قبل نان‌آور اصلی خانواده محسوب می‌شد و ده‌ها مورد مشابه دیگر اشاره کرد.

     البته ضعف فرهنگی و اعتقادی ناشی از شبهه‌افکنی رسانه‌های بیگانه و یا کم‌کاری دستگاه‌های ذیربط و امثال آن نیز در بروز ناهنجاری‌ها در این زمینه بی‌تأثیر نبوده و لذا بدیهی است که راهبرد امر به ‌معروف و نهی از منکر اصولی نیز به هیچ وجه نباید مورد غفلت واقع شود.

     طبیعی است که تحقق برخی از این موارد که در سطح راهبردی قرار دارند از عهده مردم و یا سازمانهای مردمی خارج است و حتی دستگاه‌های ذیربط نیز نمی‌توانند به تنهایی نتیجه لازم را در این زمینه کسب نمایند و اخذ نتیجه مطلوب مستلزم هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها و ارکان جامعه است، اما قطعاً همه افراد جامعه می‌توانند به سهم خود در اجرای آنها نقش داشته باشند که شاید مطالبه‌گری کمترین آنها باشد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۷/۷/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. امیری گفت:

    سلام احسن الله خوبه در سه چهار تا گروه گذاشتمش

  2. میرباقری گفت:

    سلام شب بخیر.
    مقاله ی تحلیلی،تحقیقی و جامع شما را خواندم .
    البته به موارد دیگری هم می‌شود اشاره کرد:
    ۱-نقش وتٱثیری که برخی محجبین که بعداً بی‌حجاب می‌شوند.
    ۲- عدم توجیه کامل افراد در سنین کودکی که از عوامل فرارآنهااز حجاب را میتوان ارزیابی کرد.
    ۳- سو استفاده از حجاب برای منافع شخصی و اقتصادی
    ۴-ایفای نقش‌های منفی در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی توسط زنان محجب

    ضمناً چرا تاریخ را برعکس می‌زنید.
    اگر به جای این سبک زدن برعکس بزنید درست می‌شود
    مثلا اگر الآن ابتدا روز و بعد ماه و بعد سال را می‌نویسید این، بار ابتدا سال و ماه و روز را وارد کنید

    مطلب آخراینکه چگونه برخی کلمات و عبارات را با رنگ قرمز می‌نویسید.

    متشکرم

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای میرباقری بزرگوار سلام؛
      ممنون بابت نظرات ارزشمند جنابعالی.
      ضمماً امکان رنگی کردن مطلب در سایت وجود دارد.
      موفق باشید

  3. علی گفت:

    سلام و رحمه الله
    اجرتان برای همه قلم زدن‌ها با کرام الکاتبین

  4. مجید بیگی پور گفت:

    بسیار عالی و دقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *