نظام مسائل پیری جمعیت در ایران

     همانگونه که در یادداشت قبل اشاره شد، یکی از الزامات حل اساسی و دائمی مشکلات کشور، شناسایی و تعریف دقیق مسائل مربوط به آن مشکل و در واقع ریشه‌یابی بروز مشکل است. به همین منظور در جداول ذیل نمونه مسائل مرتبط با مشکل پیری جمعیت که به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث بروز این ناهنجاری در کشور ما گردیده، همراه با علل، پیامدها، راه‌کارهای پیشنهادی و الزامات آن ارائه شده است.

توضیحات ضروری:

  • در این رابطه اقدام دستگاهها برای حل مشکل می‌تواند متناسب با حدود اختیارات و وظایف آنها، شامل موارد راهبردی مانند؛ قانونگذاری و تعیین سیاست‌های کلی و کلان برای موضوع و یا آماده‌سازی زیرساختها تا اقدامات اجرایی مانند؛ مسئله‌یابی و ارائه راه‌کار، مطالبه‌گری، پیگیری، هماهنگی با سایر دستگاه‌ها، فرهنگ‌سازی، توجیه و آموزش، آگاه‌سازی و اقناع‌سازی، خدمات مشاوره‌ای، انجام اقدامات وخدمات ترغیبی، تشویقی و توجیهی و ارائه و اجرای طرح‌ها و پیشنهادات ذیربط باشد.
  • راه‌کارها می‌تواند شامل موارد اساسی و بنیادین دیگری که عمدتاً بلندمدت و بعضاً کوتاه مدت هستند و یا برنامه‌های مقطعی و زودبازده بشود، اما در هر حال پرداختن به برنامه‌های مقطعی نباید باعث غفلت از برنامه‌های اساسی و بنیادین شود.
  • برای حل ریشه‌ای مسائل و حل مشکلات، برنامه‌های مقطعی و زودبازده و اقدامات اساسی و بنیادین باید به‌طور همزمان پیگیری و اجرا شوند.
  • موضوعات مورداشاره در این جدول به عنوان نمونه درج شده و در همه ستون‌ها می‌تواند شامل موارد متعدد و متنوع دیگری هم بشود.
  • این جدول که شامل مسائل مرتبط با موضوع (اعم از مستقیم و یا غیرمستقیم) است، می‌تواند برای سایر مشکلات و موضوعات نیز تهیه شود.
  • احمدرضا هدایتی

    کارشناس ارشد مدیریت

    ۸/۸/۱۴۰۲

    نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *