چرا ایران واکسن فایزر آمریکایی را نخرید؟

     این سوال مدتی است که با شیطنت رسانه های معاند به یک ابهام و بلکه اتهام ناروا مبنی بر بی‌اهمیت بودن سلامت و جان هموطنان برای مسئولین کشور تبدیل شده است.

     اما با توجه به اظهارات گاه‌وبی‌گاه مسئولین ذیربط و گزارشات پراکنده رسانه‌ها، علل امتناع ایران از خرید واکسن فایزر را می‌توان در چند نکته به شرح ذیل خلاصه نمود.

     روسیه و چین اولین کشورهایی بودند که برنامه دارویی واکسن‌های تولیدی خود را در اختیار ایران قرار داده‌اند و این در حالی است که آمریکا تا این تاریخ همچنان از این اقدام احتراز نموده است.

     در عین حال آمریکا به کشورهای واردکننده واکسن هم رسمأ اعلام کرده که مسئولیت عوارض واکسن فایزر را نمی پذیرد و باز این در حالی است که سایر سازندگان حداقل به شکل مطلق از خود سلب مسئولیت نکرده اند.

     کشورهایی که این واکسن را خریده اند، آگاهانه یا ناآگاهانه و یا از روی اجبار و استیصال، ریسک این کار را  پذیرفته‌اند اما ایران حاضر نشد سلامت مردمش را قربانی دارویی کند که هنوز اثربخشی و بی‌خطر بودن و عوارض احتمالی بلندمدت و حتی کوتاه مدت آن قطعی نشده و تولیدکننده نیز تعهدی را در مورد عوارض منفی احتمالی آن نپذیرفته است.

     کشورهایی مانند کره هم که واکسن را خریدند، تزریق آن را به خاطر عوارض احتمالی و همچنین عدم اثبات اثربخشی آن به طور دائم و بعضأ به طور موقت متوقف کرده‌اند.

     پیامدها و عوارض تزریق این واکسن در آمریکا و تداوم ابتلا به کرونا در این کشور (با آمار بسیار بالای ابتلا) نیز کار آمدی آن را رسمأ زیر سوال برده است.

     بسیاری از متخصصین خارجی و داخلی هم به‌طور مکرر در مورد ترکیب هدفمند واکسن فایزر برای کنترل جمعیت کشورهای جهان هشدار داده‌اند.

     اصولأ آمریکایی‌ها با توجه به پیشینه اقدامات مشکوک و نژادپرستانه‌ای که بعضأ با اقداماتی مانند؛ تزریق واکسن و تجویز داروهای ویژه برای عقیم‌سازی و حتی مرگ نامحسوس بومیان این کشور و مردم سایر بلاد از جمله کشورهای آفریقایی انجام داده‌اند و دشمنی‌های مشابه با کشورهای مختلف از جمله ایران، قابل اعتماد نیستند و با توجه به مسئولیت نظام در مورد سلامت هموطنان، این کار منطقی نبوده و نیست.

     علاوه بر این موارد، به گفته رئیس وقت بانک مرکزی، اصلأ امکان انتقال ارز و یا استفاده از داراییهای ایران در اروپا و آمریکا برای خرید واکسن فایزر هم به علت تحریم ناجوانمردانه خود یانکی‌ها وجود ندارد.

     آمریکایی‌ها قبلاً اعلام کرده بودند که واکسن فایزر برای انتقال به دمای فوق سرد تا منفی ۷۵ درجه نیاز دارد که برای اکثر کشورها از جمله ایران، فراهم کردن امکانات لازم برای ایجاد چنین شرطی برای انتقال وجود نداشت. (البته بعد گفتند فریز واکسن در دمای صفر درجه کافیست)

     آمریکایی‌ها به رغم همه ابهامات مورداشاره، به هر کشوری که پول بیشتری داده (با قیمت بسیار بالا)، واکسن فروخته‌اند تا جایی که تا مدتی به همین علت و سایر مسائل فی‌مابین، حتی به کانادا هم واکسن نمی‌فروخت.

     برخی هم معتقدند واکسن‌های صادراتی آمریکا نه‌تنها ممکن است هدفمند (برای کاهش جمعیت) تولید شده باشد، بلکه در مقایسه با آنچه در داخل این کشور استفاده می‌شود، کم‌خاصیت یا حتی بی‌خاصیت است.

     واردات واکسن پس از اجتناب اولیه تولیدکنندگان غربی برای فروش به ایران و اعلام آمادگی بعدی از سوی آنها پس از آگاهی از دستیابی به نتایج اولیه توسط دانشمندان ایرانی نیز، می‌توانست روی تلاش پژوهشگران نخبه ایرانی که در حال دستیابی به نتیجه نهایی بودند، تاثیر منفی بگذارد.

     قطعأ رهبر معظم انقلاب نیز با عنایت به چنین نکاتی، در اقدامی پیش‌دستانه و هوشمندانه و البته عزتمندانه و مقتدرانه، مسئولین کشور را از خرید واکسن فایزر آمریکایی و واکسن انگلیسی که قطعأ در معایب مربوط به آن، وجوه مشترک فراوان با همتای آمریکایی خود دارد، برحذر داشتند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۸/۴/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *