اموال سرگردان و املاک بی‌صاحب دولت

     گاهی از اظهارات مسئولین ذیربط دولتی چنین استنباط می‌شود که متاسفانه در پاره‌ای از موارد، حساب و کتاب دقیقی از املاک و اموال دولتی وجود ندارد.

     قبلا برای بسیاری از افراد جامعه این نگرانی وجود داشت که آیا امکان ندارد به هر شکلی و دلیلی در محاسبه مقدار مطالبات خارجی ایران دخل و تصرف شود و اصولاً کدام مجموعه یا مجموعه‌هایی مسئولیت ثبت و ضبط مطالبات ایران از سایر کشورها برای پیگیری وصول آنها را برعهده دارند.

     اما ظاهرأ همه دولت‌های گذشته نه تنها موضوع تعیین متولی برای ثبت و ضبط مطالبات خارجی، بلکه ثبت و ضبط اموال و املاک دولتی را نیز فراموش کرده‌اند و دولت محترم تدبیر و امید نیز برنامه مشخصی برای آن ندارند، در حالی‌که باید در اسرع وقت هم برای ثبت و ضبط مطالبات خارجی و هم برای ثبت و ضبط املاک و دارایی‌های دستگاه‌ها در داخل و خارج کشور تدبیری اندیشیده شود.

     اظهارات گاه‌ و بی‌گاه مسئولین ذیربط نیز حاکی از آن است که برخی از دستگاه‌ها نه‌تنها اطلاعات دقیقی مثلا در مورد تعداد خودروها یا مشخصات و تعداد انشعابات آب، برق، گاز و تلفن زیرمجموعه های وابسته به سازمان خود ندارند، بلکه حتی در در مورد تعداد املاک و مقدار عرصه و اعیانی متعلق به دستگاه نیز اطلاعات دقیقی ندارند.

     لذا شایسته است، ایجاد بانک جامع اطلاعات مربوط به اموال و املاک در داخل و خارج از کشور (اعم از اداری، خدماتی، رفاهی، خانه سازمانی و …) در همه دستگاه‌ها به شکل یکسان و یکپارچه  در دستور کار قرار گیرد و برای این موضوع یک متولی مشخص در همه دستگاهها و همچنین به شکل متمرکز در همه قوا مشخص شود.

     بدیهی است، این اقدام می‌تواند ضمن پیشگیری از بروز بسیاری از تخلفات و سوءاستفاده از امکانات دولتی، شرایط را برای شفاف‌سازی و برنامه‌ریزی در جهت ساماندهی و استفاده بهینه از این امکانات و همچنین حفظ و نگهداری اصولی آنها فراهم نماید.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱/۴/۱۴۰۰

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *