چند پیشنهاد برای کمک به توسعه و پیشرفت شهر اراک

     بدیهی است که جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و نخبگان (علمی، هنری، ورزشی) به اراک، مستلزم شناسایی و یا ایجاد و معرفی مزیت‌های برتری‌ساز (نسبت به سایر شهرهای کشور) از جمله؛ زیرساخت‌های شهری و خدماتی پیشرفته، امکانات رفاهی و تفریحی حتی‌المقدور مدرن، مراکز درمانی تخصصی و مجهز و نیز جاذبه‌های گردشگری خاص و بهبود جلوه‌های بصری شهر اراک و همچنین ارائه تسهیلات ویژه است.

     پیشنهادات ذیل که بسیاری از آنها می‌تواند با کمک بخش خصوصی و حمایت دستگاه‌های ذیربط استانی محقق شود، در همین راستا ارائه شده است.

  • تهیه و یا بازنگری سند راهبردی استان، شهرستان و موضوعی دستگاهها از جمله تهیه سند راهبردی شهرداری اراک، متناسب با نیاز روز و آتی شهر (با نگاه آینده‌نگرانه در ابعاد مختلف).
  • تلاش برای تعیین دقیق نیازهای زیرساختی کوتاه‌مدت و بلندمدت (در ابعاد مختلف تولیدی و خدماتی) و شناسایی ظرفیت‌های اختصاصی و منحصربفرد موجود یا قابل دسترس (قابل ایجاد) تولید کالا یا خدمات در استان مرکزی و شهر اراک از جمله؛ احیاء و فراگیر نمودن صنعت تولید فرش، یا یک محصول کشاورزی خاص (مثل گیاهان دارویی یا انگور و مشتقات آن و یا تولید و تکثیر برخی جانداران)، یا یک محصول صنعتی ویژه و پرکاربرد و پرمصرف مانند تولید محصولات پایین‌دستی پتروشیمی (متل انواع محصولات پلاستیکی) با اتکاء به کارخانه پتروشیمی اراک و انتخاب یک یا حدکثر دو مورد از آنها برای تمرکز بر تولید آن در استان و زمینه‌سازی برای این که اراک یا استان به قطب تولید آن محصول تبدیل شود.

     در صورت انتخاب درست موضوع (مثل صنعت مبل در بروجرد یا صنایع دستی در اصفهان و یا زعفران در خراسان و برنج در شمال کشور) این اقدام در بسیاری از موارد می‌تواند ضمن کارآفرینی، به یک جاذبه گردشگری تبدیل و باعث جذب سرمایه‌ها به سمت استان و شهر اراک شود (البته هر شهر استان می‌تواند در یک موضوع خاص فعال شود.)

     ترویج و تبلیغ گردشگری روستا (به خصوص روستاهای دارای جاذبه تاریخی و طبیعی اراک) و معرفی مشاهیر و بازسازی و تبدیل محل سکونت (خانه) آنها و نیز کاروانسرهای قدیمی به مکان گردشگری در اراک (همانند ارگ بم یا ارگ گلپایگان) و همچنین احیاء صنعت گیوه‌دوزی که هم اکنون در کردستان ایران نیز فعال است و جنبه صادراتی پیدا کرده و یا حتی تنوع بخشی به شکل و محتوا و نیز نوع بسته‌بندی فتیر و سایر شیرینی‌جات و محصولات غذایی بومی اراک به عنوان سوغاتی انحصاری و اختصاصی هم می‌تواند در همین راستا صورت بگیرد. (باید فروشگاه‌های ویژه سوغاتی استان و شهر اراک در داخل شهر و مجموعه‌های رفاهی خدماتی در مبادی خروجی و ورودی آن راه‌اندازی شود)

  • برنامه‌ریزی برای احداث مراکزی مانند؛ باغ گل و گیاه، باغ پرندگان، شهرکتاب، شهر آکواریوم، بوستان بانوان، تله‌کابین (مثلاً در دره گردو یا کوه مستوفی، یا کوه مودر)، ساخت موزه، انواع نمایشگاههای دائمی و سایر جاذبه‌های گردشگری که در سایر شهرهای ایران یا خارج از ایران وجود دارد.
  • شناسایی صاحبان سرمایه، کارفرینان و سایر افراد ذی‌نفوذ کشور و به‌خصوص همشهریان اراکی و حتی ایرانیان و اراکی‌های مقیم خارج و یا خارجیان داوطلب سرمایه‌گذاری در اراک و ایجاد بانک اطلاعاتی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی برای جذب آنها.
  • برگزاری سفرهای کم‌هزینه کسب تجربه به شهرهای بزرگ کشور برای تبادل تجارب کاری و یا برگزاری نشست ویژه تبادل تجربه با همه شهرداران قبلی اراک و تقدیر از آنها برای ایجاد همدلی و ترجیحاً برگزاری همایش مشترک شهرداران قبلی اراک و شهرداران قبلی و جدید شهرهای منتخب با هدف تبادل اطلاعات در اراک.
  • ایجاد سایت اینترنتی ویژه، کانال و گروه‌های اختصاصی در فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری اراک و بیان تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده برای جلب نظر و جذب صاحبان سرمایه و کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری در اراک.
  • برگزاری همایش‌های کاربردی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و نیز جاذبه‌ها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، طبیعی و تاریخی اراک با حضور صاحب‌نظران استانی و کشوری.
  • برگزاری نشست‌های تخصصی و کارشناسی در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و نیز جاذبه‌ها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، طبیعی و تاریخی اراک در شبکه تلویزیونی استان و همجنین رسانه ملی در تهران و جام جم برای هموطنان و همشهریان خارج از ایران.
  • تولید فیلم و کلیپ‌های جذاب و حرفه‌ای برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی و نیز جاذبه‌ها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری، طبیعی و تاریخی اراک و تبلیغ گسترده و هدفمند در سطح شهر اراک، استان مرکزی، کشور و خارج از کشور با همکاری سایر دستگاههای ذیربط.
  • هدفمند کردن وقف در استان و شهر اراک در جهت توسعه و تقویت زیرساخت‌های عام‌المنفعه شهری.
  • تهیه و تنظیم و تبلیغ یک یا چند شعار برانگیزاننده و جذاب به منظور رفع برداشت‌های منفی و ایجاد وحدت و همدلی بیشتر بین شهروندان اراکی، با کمک متخصصین مذهبی، جامعه‌شناسی، روانشناسی و رسانه‌ای برای جلب مشارکت فعال همه آحاد مردم در سازندگی استان و شهر اراک.

     لازم به یادآوری است که قبلاً و در سنوات مختلف نیز پیشنهاداتی در رابطه با استان مرکزی و در این زمینه (توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهر اراک) تهیه و برای مسئولین ذیربط استان مرکزی و شهر اراک ارسال گردیده که مهمترین آنها به نشانی https://rahtooshe.com/?p=328 در سایت ره توشه «rahtooshe.com» ارائه شده و با جستجوی واژه «اراک» برخی از دیگر موارد نیز قابل رویت است.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۲۷/۷/۱۴۰۱

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *