جای خالی یگان‌های تخصصی در اردوهای راهیان نور

     از آنجا که اردوهای راهیان نور می‌تواند با نوآوری و خلاقیت و ارائه کارهای جدید، نقش پررنگ‌تری در انتقال مفاهیم دفاع مقدس و حاصل کار و تلاش شهدای بزرگوار، ایثارگران و رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس و ایضاً جبهه مقاومت داشته باشد، لذا شایسته است، در مورد ارائه نحوه عملکرد و سختی کار و چالش‌های یگان‌های تخصصی در مناطق جنگی نیز تدبیری اندیشیده شود.

برخی از پیشنهادات در این زمینه عبارتند از؛

  • بازسازی صحنه‌های عملیاتی جبهه مقاومت در یک یا چند منطقه از مناطق مختلف کشور که از نظر جغرافیایی شرایط مشابه با مناطق مذکور را دارد.
  • نمونه‌سازی فعالیت‌ها و مأموریت‌های مهم رده‌های تخصصی یگان‌های رزم از جمله؛ مهندسی رزمی، بهداری، یگان ش.م.ه، مخابرات، یگان دریایی و سایر رده‌های مشابه در مناطق عملیاتی که برای اردوهای راهیان نور آماده شده است به منظور تنوع بخشیدن به جاذبه‌های دیدنی مناطق مورد بازدید.
  • ساخت ماکت و یا نمونه‌سازی و عرضه تجهیزات، تأسیسات، سازه‌ها و سایر خلاقیت‌ها و ابتکاراتی که رده‌های تخصصی در زمان جنگ طراحی و مورد استفاده قرار داده‌اند، در مناظق مورداشاره از جمله؛ نمونه و فرایند ساخت انواع تونل‌ها، کانال‌ها، انواع پل‌ها (مانند؛ پل بیلی، پل خیبری، پل بعثت و پل خضری)، نمونه انواع سنگرهای پیش‌ساخته، انواع تجهیزات و ماشین‌آلات ابتکاری مهندسی (مانند؛ مین‌کوب، نی‌کوب، نهرکن، لودر و بلدوزر دوزیست و فرش باتلاقی)، اورژانس خط، حمل و نقل دریایی و سایر موارد مشابه.
  • برگزاری اردوهای راهیان نور علمی و تخصصی با رعایت تمامی جنبه‌های معنوی کار، برای دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید و سایر متخصصین جهت بازدید و آشنایی با فعالیت یگان‌های تخصصی، حتی‌المقدور متناسب با نوع تخصص و رشته تحصیلی بازدیدکنندگان در مناطق عملیاتی.
  • اجرای نمایشی برخی از عملیات‌ها (به‌ویژه عملیات‌های تخصصی) از جمله؛ عملیات رفع آلودگی شیمیایی، فرآیند اعزام و مداوای مجروحین، فعالیت‌های مهندسی و سایر موارد مشابه با روش‌های مختلف و متنوع نظیر؛ نمایش سایه‌ها یا بازسازی وقایع جنگ.
  • راه‌اندازی کارگاه و ایجاد بازارچه ساخت ماکت تجهیزات و امکانات جنگی و کاردستی‌هایی که رزمندگان در اوقات فراغت می‌ساختند و عرضه (فروش) به بازدید کنندگان.
  • عرضه ماکت مین، پلاک، نقشه و کالک و کتاب و سی دی و سایر اقلام مرتبط با دوران دفاع مقدس در بازارچه‌ها.

     بدیهی است که تأثیر بازدید نمونه عملی فعالیت‌ها و تجهیزات در شرایط منطقه عملیاتی به راحتی از ذهن و فکر بازدیدکنندگان خارج نمی‌شود و اثربخشی مضاعف خواهد داشت.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۴/۵/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *