چند روش پیشنهادی تأثیرگذار برای متنبه‌سازی متخلفین و مجرمین

     قطعاً بسیاری از کسانی که مرتکب جرم و تخلف می‌شوند به معنای واقعی کلمه خدا را نمی‌شناسند و به قیامت و آخرت اعتقادی ندارند که اگر می‌شناختند و اعتقاد داشتند، هرگز چنین نمی‌کردند. بنابراین شاید بهتر باشد که به جای مجازات‌های متداول، حتی‌المقدور از روش‌هایی برای مجازات متخلفین و مجرمین استفاده شود که جنبه تربیتی داشته و مانع از تکرار رفتار ناهنجار آنها شود.

برخی از روش‌های پیشنهادی که می‌تواند برای متنبه‌سازی استفاده شود عبارتند از:

     ۱، چند کتاب تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف دینی از جمله؛ خودشناسی، خداشناسی، احادیث و روایت مربوط به عواقب ضایع کردن و خوردن حق دیگران و امثال آن تهیه  و آزادی متهمین مشروط به مطالعه این کتب و اخذ نمره بالا در آزمون مربوط به آن شود.

     توضیح؛ کتب مربوط به شخصیت‌ و رفتار معنوی، شهدا، علما، بزرگان و صالحین و نیز کارهای علمی اندیشمندان داخلی و خارجی یا تجارب سایر کشورها و راز موفقیت و پیشرفت آنها در مورد موضوع موردنظر نیز می‌تواند در دستیابی به این هدف مؤثر واقع شود، که البته باید با کمک افراد متخصص به شکل کاملاً حرفه‌ای تدوین یا انتخاب شوند.

     ۲، الزام به شرکت در اردوهای راهیان نور و همچنین طراحی و اجرای اردوهای راهیان نور بازدید از مناطق محروم و ملاقات با محرومین نیز روش دیگری است که می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

     ۳، الزام متهمین به شرکت در مراسم تغسیل و تدفین اموات و حضور در قبرستان‌ها برای یادآوری دست خالی رفتن (بدون مال و دارایی) به خانه ابدی هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

     ۴، برگزاری سفرهای بازدید از پروژه‌های نیمه کاره که عمدتاً نتیجه کار اخلالگران اقتصادی است و متقابلاً دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، روش دیگری است که قطعاً بی‌تأثیر نخواهد بود.

     ۵، الزام متهمین به انجام کارهای عام‌المنفعه، ترجیحاً در موضوع تخلف هم می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از جرائم و تخلفات داشته باشد.

     به عنوان مثال؛ درختکاری و بوته‌کاری برای متجاوزین به حریم منابع طبیعی، حمایت از صنایع کوچک روستایی یا تحت پوشش قرار دادن ایتام و از کارافتادگان برای مجرمین اقتصادی، ارائه خدمات پرستاری به بیماران و افراد از کارافتاده برای اخلالگران در نظام خدمات درمانی.

     ۶، الزام مجرمین اقتصادی به زندگی کوتاه‌مدت یا بلندمدت در مناطق محروم و دورافتاده برای این که با وضعیت معیشتی مردم و شرایط اقتصادی جامعه که عمدتاً نتیجه کار خود آنها (هنجارشکنان اقتصادی و غیراقتصادی) است، بیشتر آشنا شوند، راه‌کار دیگری است که نباید مورد غفلت واقع شود.

     ۷، الزام متهمین به حضور در کلاس‌های توجیهی مرتبط با موضوع و یا مطالب مربوط به حوزه سواد رسانه‌ای در جهت آگاهی آنها از اقدامات و توطئه‌های بیگانگان برای ترویج ناهنجاری‌ها در جامعه و اخذ نمره قابل قبول در دروس موردنظر نیز واقعاً ضروری است.

     ۸، الزام به حضور در کارگاه‌های مناظره با متخصصین برگزیده (متعهد و متخصص) موضوع برای متهمین ومجرمینی جاهلی که ادعای علم و تخصص دارند و بر همین اساس مرتکب خلاف شده‌اند، راه‌کار جایگزین دیگری است که می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

     ۹، الزام متهمین به حمایت مادی از محرومین و مستضعفین و یا حتی صنایع کوچک روستایی در یک مدت زمان مشخص به‌ویژه برای متهمین اقتصادی نیز می‌تواند کارساز باشد.

     ۱۰، الزام متهمین و مجرمین به مطالعه و بررسی  چرایی و علت وجود برخی مشکلات و ناهنجاری‌ها در کشور و یا مطالعه و بررسی راز موفقیت و همچنین مشکلات و ناهنجاری‌های سایر کشورها در موضوعات موردنظر و ارائه کتبی و شفاهی نتیجه کار در حضور دیگران و اخذ نمره مناسب از ارائه کار مطالعاتی که انجام داده‌اند، می‌توان به عنوان یک روش در دستورکار قرار گیرد

    ۱۱، در نهایت ایجاد سامانه معرفی متخلفین و مجرمین و معرفی افرادی که اصرار بر انجام اقدامات خلاف شرع و قانون دارند و مکرراً مرتکب جرم یا تخلف می‌شوند.

     قطعاً روش‌های مشابه دیگری نیز می‌تواند در دستور کار قرار گیرد، اما بدیهی است که در تمام موارد باید هزینه‌های مرتبط به‌عنوان بخشی از مجازات، ترجیحاً توسط خود فرد مجرم تأمین و پرداخت شود.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۵/۸/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. صدوقی گفت:

    سلام به چندین گروه وشخص ارسال شد.

  2. غائبی گفت:

    بله بنده هم همیشه به دوستان عرض می کنم نگهداری مجرم هر نفر در ماه دهها میلیون هزینه دارد اول اینکه از بالا باید شروع کنند تا پایین و اینکه اگر مجبور به نگهداری شدند باید هر مجرم بدون دریافت هزینه از بیرون و برخورد خیلی شدید با مافیای داخل زندانها با ایجاد شغل و خود کفایی هزینه خودشان تامین کنند این روش خیلی حسن دارد هم موجب اختراعات می شود و هم اینکه به بیت المال هزینه تحمیل نمی شود و هم خیلی موارد دیگر ولی متاسفانه مسئولین قضایی کشور تعطیل هستند و اینکه اصلا با متخلفین برخورد نمی شود و الان موجب ازدیاد دزدی و نا امنی شده است

  3. حسینپور گفت:

    سلام و صبح بخیر خدمت برادر هدایتی
    با تشکر از مطلب ارائه شده
    یقینا بسیاری از مجرمین با ناآگاهی از عواقب کار خود دست به جرم می زنند
    اما درعصر ارتباطات اینترنت و رسانه های دیجیتال امروزی کمی سخت است که بگویم همه افراد از عواقب دنیوی و اخروی کار خود اطلاعی ندارند
    اما به نظر من همین موارد عنوان شده می تواند در کتب درسی و حتی دانشگاهی جهت پیشگیری لحاظ گردد
    درود برشما

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      آقای حسینپور عزیز سلام؛
      سپاس؛ کاملا درسته به خاطر همین هم من در متن اصلی نوشته ام بسیاری از افراد نه همه آنها.
      موفق باشید

  4. علی آنجفی گفت:

    سلام ودرودبرمردبزرگ ودانا حاج آقاهدایتی عزیزکه باپزوهش پیشنهادونشرعلم مجاهدتی عالی دارند.
    دربحث مجازات جمهوری اسلامی بین سه مقوله گیرکرده است اول نیازبه تنبیه ومجازات که علی القاعده بایدمتناسب باجرم باشدوازلوازم اجرای عدالت کیفریست وخب ممگن است سخت وسوزنده وگزنده هم باشد دوم شرع مقدس اسلام که درپاره ای موضوعات به صراحت تعیین مجازات نموده وبعدازاحرازبراساس بینه اجرای آن اجتناب ناپذیراست وآیات الاحکام وروایات معتبربراجرای آن صحه گذاشته اندودقالب اجرای حدودشرعی ازآن یادمیشود مثل مجازات شلاق وقطع انگشتان ورجم و….موضوع دیگرجریانات حقوق بشریست که احکام شرع وحدودرادرمجازاتها مغایرحقوق انسانها میشمارندوتحت همین موضوع مدام علیه کشورشانتاژ وبلوای سیاسی به پامیکنند وهمین امرسبب شده درکشوربااحتیاط وترس ازاین مقوله غالب احکام بازدارنده اسلام را کلاتعطیل وحتی از زمره مجازاتهای تصریحی درقانون مجازات اسلامی حذف نماید.ودربسیاری موارد برای نرسیدن به اجرای مجازات شرعی وحدود تعمدا بینه ودلایل اثبات را نفی وردنمایند که همین امرمجرمین راروزبه روزجسورترنموده که هم اکنون زندانها تبدیل به هتل پاتوقی برای مجرمین شده باسه وعده غذای گرم وسالن ورزشی وکتابخانه ،سالن اجتماعات،تلویزیون،تلفن،ملاقات خصوصی،فروشگاه،کارگاه خوداشتغالی بادستمزد،درس خواندن ودانشگاه وخلاصه گل وبلبل که باهمین مزیت سازمان حقوق بشرهرسال به سبب استانداردنبودن زندان مارامحکوم میکنند وبه نوعی زندان تبدیل به پرواربندی شده که نمونه آن نرگس محمدی بودکه شصت کیلوواردشدوگاو هلشتاین خارج شد.وامادرکنار مجازاتهای تعزیری مجازاتهای سبک تبعی هم دراختیارقضات قراداده شده که پیشنهادات شمادراین قالب میگنجد که البته به اشکال متنوع دیگرمثل خواندن چندین کتاب ورونویسی ازآن.پاکبانی،حضوروخدمت درآسایشگاه سالمندان،غسالخانه،قبرکنی،ووووودرحال اجراست که البته نتیجه ای بسیارکوتاه مدت داردوتاثیرتنبیهی یاجلب توجه شخص خاطی ندارد،چراکه جامعه بقدری آلوده است که فردبامحاسبه هزینه به فایده میبیندبجزورودبه خلاف آنهم دردرجات بالاترچاره ای ندارد که خودمقوله ای جدا ومفصل است.وصدالبته بایدبه این نکته توجه کرد که قوه قضائیه ما قوه ایست که عمده محصولاتش حاصل دانشگاههائی بااساتیدغرب زده وغیرانقلابییندکه حتی تقیدی به احکام بازدارنده شرع ندارند.بازهم تشکراززحمات ودانش وبینش شما.

    • احمدرضا هدایتی گفت:

      جناب آقای آنجفی بزرگوار سلام؛
      ممنون از توضیحات شما.
      همان طور که در یادداشت هم عرض کرده ام، پیشنهادات حقیر پیشنهادات خامی است که حتما باید با توجه به احکام شرعی و بررسی کارشناسی به قانون تبدیل شود و چه بسا نیاز باشد، مجازاتها ترکیبی از هر دو روش باشد تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.
      البته همانگونه که شما هم اشاره کردید، همه آنها بستگی به نوع جرم و مجرم و… دارد.
      موفق باشید

  5. منصور. محمدی گفت:

    منصور محمدی نخبگان:
    باسلام و وقت بخیر،،،و بالاتر از این مورد اقتصاد بر مبنای حقوق بوده و مشتقات پول رفتار حقوقی بوده نه طلا، اینگونه نرخ بهره کاهش و ربا ترمیم شده و اقتصاد درست

    ان‌شاءالله کم کم جای خودش رو باز میکنه

    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *