نقش احزاب در افزایش مشارکت عمومی در انتخابات

     شنیدها حکایت از آن دارد که برخی از احزاب برای قرار دادن نام کاندیداهای واجد شرایط در لیست‌های خود همانند سنوات قبل، همچنان شرط و شروطی دارند که شاید بخشی از آنها درست و قابل قبول باشد، اما به‌نظر می‌رسد بخش عمده این خواسته‌ها غیرمنطقی و ناصواب است، چرا که احزاب یا واقعاً به خاطر رضای خدا و در جهت تأمین منافع کشور و مصالح مردم در پی آن هستند تا صالح‌ترین افراد را راهی مجلس نمایند و یا خدای ناخواسته به دنبال سهم خواهی و اثبات برتری خودشان هستند.

     به‌عنوان مثال اگر کاندیدایی پس از بررسی دقیق و شور و مشورت با معتمدین و نحبگان، واقعاً متخصص و متعهد تشخیص داده شد و نسبت به سایرین از همه جهات اصلح و واجد شرایط بود، دیگر دلیلی وجود ندارد که احزاب وی را ملزم به ارائه تعهدات متفاوت نمایند.

     همچنین نباید ناشناخته بودن کاندیداها مانع از قرار گرفتن آنها در لیست احزاب شود، زیرا در واقع فلسفه کار آنها این است که افراد اصلح اعم از شناخته شده یا گمنام را به مردم معرفی و با ارائه فهرست افراد اصلح، کار هموطنان در انتخاب کاندیدای‌های واجدشرایط را تسهیل نمایند.

     علاوه براین برخی از احزاب از قرار گرفتن نام کاندیدای منتخب خود در لیست سایر احزاب ممانعت می‌کنند و این در حالی است که اگر یک کاندیدا مورد تأیید و وثوق سایر احزاب همسو و گاهی حتی غیرهمسو هم باشد، نشان می‌دهد تشخیص آنها در انتخاب افراد اصلح درست و منطقی بوده است و لذا قاعدتاً باید خرسندی آنها را در پی داشته باشد و لذا عقلانی نیست که از قرار گرفتن نام وی در لیست سایر احزاب ممانعت نمایند.

     نکته دیگر این‌که برخی از کاندیداها واقعاً اصلح هستند، اما به علت فقدان سرمایه لازم برای انجام امور تبلیغاتی و عدم تمایل برای قرار گرفتن زیر دِین صاحبان قدرت و ثروت (بعضاً نامشروع)، از راهیابی به مجلس باز می‌مانند که قطعاً احزاب در این زمینه نیز مسئولیت دارند و بدیهی است که اگر چنین افرادی را به خاطر عدم بهره مندی از شرایط مالی مناسب یا امثال آن رد کنند باید در آن دنیا جوابگو باشند.

     کلام آخر این‌که یادمان نرود بیشتر افرادی که قبلاً و در سنوات مختلف بر مسند نمایندگی تکیه زده‌اند، هر چه در توان داشته‌اند تا الان عرضه کرده‌اند و اگر توان بیشتری داشتند، اکنون با این حجم از مشکلات مواجه نبودیم و لذا لازم است در دوره جدید صندلی‌های مجلس از انحصار برخی از این افراد خارج شود.

     تردیدی وجود ندارد که ارائه لیست‌های متفاوت با رویکرد و برنامه‌های جدیدی که حل مسائل اساسی و رفع ریشه‌ای مشکلات را به شکل واقعی و نه با کلی‌گویی و شعاری هدف قرار داده باشد، می‌تواند افزایش بیش از پیش مشارکت عمومی برای شرکت در انتخابات را به ارمغان بیاورد.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۷/۱۱/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *