دستاوردهای انقلاب چه تأثیری بر شرایط کشور داشته است؟

     یکی از اقداماتی که این روزها دشمنان و افراد مغرض در پی اجرای آن هستند، زیر سوال بردن و ناچیز جلوه دادن نتایج انبوه دستاوردهای متعدد و متنوع انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف علمی و زیرساختی و متقابلاً بزرگنمایی معدود اقداماتی است که قبل از انقلاب اسلامی انجام شده است.

     یعنی در حالی که رسانه‌های خود ما هنوز به اندازه کافی به اهمیت این موضوع پی نبرده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در معرفی آنها کم‌کاری و کوتاهی کرده‌اند، اما رسانه‌های معاند که از روند پیشرفت شتابان کشور در عرصه‌های مختلف نگران شده‌اند، به شدتً مترصد آن هستند تا با ایجاد شبهه و ابهاماتی نظیر؛ دروغ بودن، وارداتی بودن، مونتاژ بودن، تقلبی بودن و امثال آن، از اهمیت افتخارات کسب شده پس از انقلاب اسلامی بکاهند و مردم را نسبت به روند رو به رشد کشور دلسرد و ناامید نمایند.

     با این حال هیچ کس نمی‌پرسد اگر گفته‌های مغرضین و بیگانگان در مورد دستاوردهای انقلاب واقعیت دارد، پس علت نگرانی دشمنان و مزدوران داخلی آنها چیست و چرا علیه کشوری که به گفته آنها فاقد توانایی در ابعاد مختلف است، این همه تحریم و تهدید و توطئه و دشمنی نموده و در انجام برنامه‌های ما سنگ‌اندازی و یا دانشمندان و مقامات ما را ترور می‌کنند؟

     اگر به عنوان مثال واکسن‌های کرونا در ایران آب مقطر و بی‌تأثیر بوده، چرا مشکل کرونا در ایران برطرف شد، اما در اروپا و آمریکا همچنان ادامه دارد؟ اگر تسلیحات ایرانی فاقد قدرت بازدارندگی لازم است، پس چرا از مواجهه با آن بیم دارند و اگر وارداتی است چرا خودشان و دیگران مایل به خرید آنها هستند، اگر دستاوردهای غیرنظامی ایران دروغ است، چرا تحریم‌ها کم‌اثر شده و چرا صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافته است؟

     یکی دیگر از سوالات شیطنت‌آمیز و ابهام برانگیز دشمنان در این زمینه که به شکل کاملاً هدفمند مطرح می‌شود این است که اصولاً اگر این دستاوردها واقعیت دارد، چرا بر سفره و معیشت مردم تأثیری نداشته است؟

     البته سوالات متعددی دیگری در این زمینه (نفی تآثیر دستاوردها توسط دشمنان) قابل طرح است که هرگز پاسخی به آنها نمی‌دهند، لذا در ادامه تلاش خواهد شد تا به تأثیر دستاوردها در بهبود چشمگیر و باورنکردنی شرایط کشور پرداخته شود.

     در گام نخست باید یادآوری شود که طرح این سوال که چرا دستاوردها بر سفره و معیشت مردم تأثیری نداشته است؟ از اساس غلط و نادرست است و عمداً طوری طراحی شده که اثربخشی دستاوردها بر اقتصاد کشور و امنیت جامعه که لازمه پیشرفت و کار و تلاش است را نفی می‌کند و در گام بعد باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که با این همه تحریم، تهدید، ترور و فشارهای مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی که دشمنان داخلی و خارجی از ابتدای انقلاب تاکنون به مردم و کشور ما تحمیل کرده‌اند، اگر این دستاوردها وجود نداشت، اکنون در ابعاد مختلف در بدترین شرایط قرار داشتیم.

اما مهمترین آثار مثبت دستاوردهای انقلاب اسلامی کدامند؟

۱، از کارآفرینی و ایجاد اشتغال باید به‌عنوان یکی از مهمترین اثرات مثبت دستاوردها بر اقتصاد کشور و معیشت مردم نام برد، چرا که ایجاد و گسترش صدها شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور و تعامل کاری آنها با سایر مراکز علمی و تولیدی فقط یک بخش از نتایج آن محسوب می‌شود.

۲، افزایش درآمدهای کشور نیز حاصل کسب دستاوردهای متعدد و متنوعی است که نه‌تنها افزایش کمیت و کیفیت محصولات قبلی، بلکه با تولید محصولات جدید، قدرت رقابت تجاری ایران در بازارهای جهانی را در پی داشته و تا حدود زیادی مانع از خام‌فروشی منابع طبیعی مثل نفت و گاز و مواد معدنی و مواد اولیه نیز شده است و طبیعتاً مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر انواع تهدیدات خارجی به همراه آورده است.

۳، خودکفایی و قطع وابستگی در بسیاری از کالاهای ضروری نیز نتیجه کسب دستاوردهایی است که تحریم‌های دشمنان را تا حد زیادی خنثی و در عین‌حال بر قدرت چانه‌زنی ایران در تعاملات بین‌المللی و متقابلاً بر نگرانی دشمنان در ناتوانی برای مقابله با ایران اسلامی افزوده است.

۴، نکته دیگر این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی توانسته است با خودکفایی در تأمین نیازهای کشور، تا حد زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری نماید که طبیعی است، این رخداد نقش قابل توجهی در شکست تحریم‌ها و ارتقاء قدرت اقتصادی کشور داشته و دارد.

۵، همچنین کسب دستاوردها و در نتیجه خودکفایی باعث کاهش سرعت رشد نرخ تورم و گرانی و در پاره‌ای از موارد باعث تثبیت و یا حتی کاهش قیمت برخی اقلام شده است، در واقع اگر دستاوردهای مورداشاره وجود نداشت، اکنون به خاطر تحریم‌ها و فشارهای گوناکون خارجی شاهد تورمی چند برابری بودیم.

۶، مولدسازی سرمایه‌های راکد و جلوگیری از رکود و ورشکستگی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی، نکته دیگری است که با توجه به تحریم‌های گسترده خارجی، بدون دستیابی به اختراعات، ابتکارات و سایر دستاوردهای دانشمندان و متخصصین کشور امکان‌پذیر نبود و لذا دستاوردها از این جهت نیز در تقویت بنیه اقتصادی کشور نقش داشته‌اند.

۷، اگرچه بخش قابل توجهی از دستاوردهای جامعه همچنان برای برخی از افراد جامعه ناشناخته باقی مانده است، اما بررسی اخبار و واکنش مردم نسبت به دستاوردهایی که اخبار آن به شکل گسترده‌تری منتشر می‌شود، بیانگر این واقعیت است که این موارد نقش قابل توجهی در ایجاد امید در بین مردم و افزایش تلاش‌ها برای پیشرفت کشور داشته است.

۸، از کاهش مهاجرت هم باید به عنوان نتیجه دیگر کسب دستاوردها نام برد، چرا که اقدام در این زمینه سبب شده تا فرصت‌های لازم برای رشد و شکوفایی استعدادها در کشور فراهم و بخش عمده دانشمندان و متخصصین و همچنین کارآفرینان و صاحبان سرمایه از مهاجرات منصرف شوند.

۹، طبیعی است که همه این موارد باعث شده تا درآمد سرانه و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند، تا جایی که در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد جامعه برای خرید یا برگزاری مراسم مختلف از جمله؛ خرید و تعویض سالانه لوازم خانه، هزینه مراسم عروسی یا جشن تولد و یا مسافرت، هزینه‌هایی را متقبل می‌شوند که قبلاً هرگز در مورد مردم عادی سابقه نداشته است.

۱۰، تقویت امنیت و قدرت بازدارندگی دستاورد دیگری است که با ایجاد مزیت‌های برتری‌ساز در زمینه‌های مختلف علمی، کشاورزی، خدماتی، صنعتی و به ویژه صنایع دفاعی محقق گردیده و اقتدار و عظمت بیش از پیش ایران اسلامی را برای مردم ما به ارمغان آورده و وزن سیاسی و جایگاه علمی کشور را ارتقاء داده است.

     البته هیچ یک از موارد فوق و سایر موارد قابل ذکر دیگر به معنای نفی کامل ناهنجاری‌هایی مانند؛ رفتار و عملکرد غلط بانک‌ها، تعطیلی برخی از کارگاه‌ها تولیدی، تورم وگرانی و امثال آن نیست.

     توضیح: علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه واژه «دستاورد» را در همین سایت (سایت ره توشه rahtooshe.com) جستجو و مطالب ارائه شده را مطالعه و یا با مراجعه با کتبی مانند صعود چهل ساله اثر نویسنده توانا جناب آقای حجت‌الاسلام دکتر  راجی مراجعه نمایند.

احمدرضا هدایتی

کارشناس ارشد مدیریت

۱۱/۱۱/۱۴۰۲

نشانی الکترونیکی: ARH110@yahoo.com  نشانی سایت: rahtooshe.com

شما همچنین می توانید ...

٪ پاسخ

  1. کشاورز گفت:

    سلام و درود استادعزیز بسیار عالی????????

  2. حسینپور گفت:

    طیب الله برادر هدایتی خیلی عالی
    بنده خودم در موارد متعددی نمی توانستم رابطه دستاوردهای انقلاب را با سفره مردم تطبیق دهم که با این مقاله گره بزرگی در این رابطه برایم حل شد سپاسگزارم
    انشاءالله که شهید از دنیا روید

  3. پوروصال گفت:

    درود جناب هدایتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *